Bensin eller diesel - hva er smartest?

Men veldig vanskelig er det ikke å koble ekstralys på bilen selv,

Det kan være kjekt med mer lys i høstmørket, men ikke alle klarer å koble opp dette selv. Illustrasjonsbilde.
Det kan være kjekt med mer lys i høstmørket, men ikke alle klarer å koble opp dette selv. Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Jeg har lyst til å kjøpe en BMW X3 men er blitt advart mot at diselmotorene kokser ved småkjøring og køkjøring og at turboen ikke holder og dere anbefaler å styre unna store bensinmotorer.

Hva er galt med bensin? Jeg har selv hatt 2 stk. 2,5-liter bensin riktignok i 5-serien men har aldri hatt bedre motorer. Mercedes går jo i drosje og står i kø hele dagen jeg har aldri hørt om koksing med dem og BMW har aldri laget dårlige motorer så jeg sjønner ærlig talt ingen ting.

Jeg elsker BMW men har aldri hatt diesel, hva skal jeg kjøpe.( jeg kjenner en værksmester og en erfaren mekaniker på 50år som advarer mot koksing)

Benny svarer:

Hei på deg!

Jeg er helt enig med deg. De store bensinmotorene til BMW er fantastiske. Det har de alltid vært. Selv om topplokkene krøllet seg omtent som en greisehale på ei fornøyd purke en del av de eldre eksemplarene av arten...

Nok om det. Det er nok riktig som du har hørt at BMW X3 med dieselmotor kan få både turbohavari, tett partikkelfilter og koksing.

Ettersom du spør så spesifikt om det har jeg lyst til å dvele litt ved det siste nemlig dette med koksing.

Det er dessverre ikke helt uvanlig på M47 motoren (som altså er 2-liter diesel), men skjer etter det jeg kjenner til bare på denne motoren i X3. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg har en liten teori om at det kanskje kan ha noe med motorstyringen på nettopp denne modellen å gjøre.

Et mønster er dog at det skjer oftest på biler som går mye småkjøring, køkjøring og med mye kaldstart.

Et dårlig tegn er når den gule motorlampa tennes og man leser av feilkode 3FF0. Da er det ofte bare å fortelle sin kjære at det blir ikke noen dyr julegave i år...

Det som konkret gjøres for å løse problemet er demontering av topplokk og full rengjøring av ventiler, innsug og eksoskanaler samt vakumventil. Det koster med andre ord noen titusen kroner...

Nå må jeg skynde meg å legge til at dette slett ikke er noe som bare skjer på BMW. Det forekommer på de aller fleste dieselmotorer uansett bilmerke. Mercedes er absolutt inkludert ettersom du nevner det i spørsmålet ditt.

Det skal også i rettferdighetens navn sies at BMW X3 generelt sett er gode biler. Det finnes andre modeller fra BMW som nok farer mye hardere med eierne sine enn nettopp X3.

Det har jo de siste årene vært slik at dieselmotorer har vært svært dominerende her i Norge. I perioder har over 75 prosent av nybilsalget vært dieselbiler. På SUV-eer slik som X3 har det nesten ikke blitt solgt biler med bensinmotor.

Når vi anbefaler motortyper til biler så er det mange flere hensyn enn det rent tekniske eller hvvor for den gjør 0- 100 lm/t å ta. Foreksempel hva som er kurant ved gjensalg og hva markedet oppfatter som "riktig" motor for biltypen, man har det med forbruk og ikke minst dette med kjøpspris og forsikringspremie for å nevne noen andre parametere.

Avgiften ble som du sikker vet også justert en god del ned på dieselbiler for noen år siden. Slike ting påvirker trendene. Mye.

Det gjenspeiler også hva som finnes på bruktmarkedet nå. På X3 er det soleklar overvekt av diesel. Men finner du en pen og velholdt bensinvariant innimellom alle dieselbilene så skal jeg absoluytt ikke fraråde deg å kjøpe en slik bil nå.

Håper dette var oppklarende for deg og jeg ønsker deg lykke til med bilkjøp!

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Mest populære på nybil – og på bruktbil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: