Audi A3 cabriolet: Ny og toppløs fra Audi

Audi viser fram neste års sommerbil allerede nå.

Større, lettere, mer sporty og ikke minst mer elegant. Dette er nye Audi A3 Cabriolet.
Større, lettere, mer sporty og ikke minst mer elegant. Dette er nye Audi A3 Cabriolet.

Sommeren er såvidt over (i alle fall i følge kalenderen) når Audi nå viser det som kan bli sommerbilen 2014 - nye A3 cabriolet.

Større, mer sporty, høyere komfort og med mer utstyr, lover Audi om nykommeren.

Sammenlignet med forrige generasjon har nye Audi A3 Cabriolet altså vokst. Lengden har økt med 18 cm, den måler nå 4,42 meter. Det har også gitt rom for 2 cm økt akselavstand. Bredden har økt med 2 cm, mens høyden er redusert med 1,5 cm.

Les vår test av nye Audi A3 her:

... skulle ikke så mye til.

Apropos mer elegant. Det skulle faktisk ikke å veldig mye til. Den forrige fikk endel kritikk for utseendet, der kalesjen kunne minne mer om et stort telt enn et biltak. Det er ikke alltid lett å lage cabriolet av kompakte biler og her ble det mange kompromisser for Audi-designerne.

Bilen ble heller aldri noen stor suksess. Men den er altså historie fra neste år.

Den nye A3 cabriolet baseres på sedanversjonen av A3. Det gir et godt utgangspunkt for en kompakt, men likevel romslig fireseters cabriolet.

Også bagasjerommet har vokst og rommer nå 287 liter. I tillegg kan bakseteryggene feles ned.

Vi kjenner igjen interiøret fra øvrige A3 modeller.
Vi kjenner igjen interiøret fra øvrige A3 modeller.

Vindusrammen er på typisk Audi-vis i aluminium – og aluminiumlister rammer også inn hele kupeen. Som Audis andre cabrioleter, kommer nye Audi A3 Cabriolet med stofftak.

Taket av på 18 sekunder

Med et tastetrykk åpnes eller lukkes taket automatisk på 18 sekunder. Det er heller ingen grunn til å stoppe opp for å åpne eller lukke taket, begge øvelsene kan gjøres mens man kjører i hastigheter opp til 50 km/t. Mekanismen bretter taket i tre deler og stuer det unna uten å berøre plassen i bagasjerommet i stor grad.

Stofftaket leveres i sort som standard, samt i grått og brunt som tilvalg.

Mange motorer

På kjent Audi-vis vil bilen bli tilgjengelig med et bredt utvalg av motorer. Både 1,4 TFSI bensin – på 140 hk, samt 1,8 TFSI bensin på 180 hk og 1,6 TDI diesel på 105 km og 2,0 TDI diesel på 163 hk vil være å finne under panseret fra starten av.

Audi A3 flerbruksbil: Nå frir de til småbarnsforeldrene

Et rikholdig utvalg av motorer og utstyrsnivåer vil bli tilgjengelig i nye Audi A3.
Et rikholdig utvalg av motorer og utstyrsnivåer vil bli tilgjengelig i nye Audi A3.

Selvfølgelig vil også Quattro firehjulstrekksystemet være tilgjengelig på flere av motoralternativene.

Toppmodellen blir Audi S3 Cabriolet med 300 hk fra en 2-liters bensinmotor.

Nye A3 Cabriolet leveres i 16 ulike farger med felger opp til 19" størrelse. Med sportsunderstell senkes bilen med 15 mm, mens S Line sportsunderstell senker bilen 25 mm.

Les test av hovedkonkurrenten til Audi A3 her:

På plass før hestehoven blomstrer

Prisene for nykommeren er foreløpig ikke klare.

Bilen vises første gang på bilutstillingen i Frankfurt denne uken og vil være på plass i Norge i god tid før asfalten tørker opp og hestehov og løvetann atter blomstrer i veikanten.

Vil du ikke vente så lenge, men heller vil nyte noen fine høstdager i Audi A3 cabriolet så finnes det en god håndfull brukte biler til salgs i Norge. Det starter på ca. 200.000 kroner for en takløs og ikke altfor elegant bil ...


Den vant ikke akkurat skjønnhetskonkurranser da den kom, første generasjon Audi A3. Men på bruktmarkedet gir den i alle fall mye cabriolet for pengene. (Foto: Hans Peter L'Orange)
Den vant ikke akkurat skjønnhetskonkurranser da den kom, første generasjon Audi A3. Men på bruktmarkedet gir den i alle fall mye cabriolet for pengene. (Foto: Hans Peter L'Orange)




Les også: Audi – fra raring til luksusbil