Også i Sverige er det mange som mangler garasjeplass til vinteren, eller som uansett helst skulle blitt kvitt hobbybilen nå i høst. Det kan du utnytte   spesielt om du kikker på biler som ikke er veteraner riktig ennå. De er det ikke så mange som søker aktivt etter. (Foto: Blocket.se)
Også i Sverige er det mange som mangler garasjeplass til vinteren, eller som uansett helst skulle blitt kvitt hobbybilen nå i høst. Det kan du utnytte spesielt om du kikker på biler som ikke er veteraner riktig ennå. De er det ikke så mange som søker aktivt etter. (Foto: Blocket.se)

Nå kan du gjøre høstkupp – også i Sverige

Svensker sliter nemlig også med vinterlagring. Det kan du tjene på.

Høsten er en litt trist og melankolsk tid, først og fremst for oss som er veldig glade i sommeren. Men det er alltid trivelig å kunne summere opp sesongen som gikk, og legge planer for neste.

For mange inneholder planene fremover det å realisere en eller annen bildrøm. Og har man plass i garasjen er det, som vi tidligere har vært inne på, noen kroner å spare på å handle på høsten. For langt fra alle er så heldige.

Nesten-veteraner uten garasje

Denne gangen har vi kikket på det svenske bilmarkedet, og søkt etter begrepet ”höstpris”. Vi har også kikket på biler som ikke er modne for billig veteranregistrering i Norge ennå, men som blir det i løpet av et år eller to. For dem er nemlig markedet foreløpig ganske kjølig også i utgangspunktet – og noe av moroa kan kanskje være å pusse og gnikke på dem i garasjen litt først, slik at de virkelig skinner den dagen du registrerer dem.

Buketten ble også denne gang ganske variert. Se hva du synes – og si gjerne hva du mener er det beste kjøpet i kommentarfeltet under.

1986 VW Golf Speedster, sek. 19.000,-

Faksimile: Blocket.se
Faksimile: Blocket.se

Golf 2 kom jo aldri som cabriolet. I stedet fortsatte VW å selge den gamle ener-cabben i oppdatert versjon. Noen syntes nok den var litt umoderne den gangen, og var utålmodige etter en etterfølger.

Hvem som har vært så utålmodig at han ikke klarte å vente lenger her, det vet vi ikke. Vi minnes å ha sett en slik ”Speedster” tidligere, men vet ikke hvem som sto for disse ombyggingene. Selgeren gir heller ikke mye informasjon om bilen, annet enn at den ifølge ham virker velbygd.

Se annonsen her:

Interiøret i den spesielle speedsteren er også oppsiktsvekkende, i blått og lilla fargetema og med
Interiøret i den spesielle speedsteren er også oppsiktsvekkende, i blått og lilla fargetema og med

Hvorvidt bilen er pen ser vi for oss at kan diskuteres ganske lenge, men spesiell er det utvilsomt. Interiøret er også særegent, og bortsett fra sprekt plastrute skal den beskjedent kjørte bilen være i grei stand.

Er målet en billig cabriolet som ikke alle har maken til, så burde den i hvertfall være ”innafor”...

Les også: Også Polo har noen lekt seg med å bygge cabriolet av

1986 Chevrolet Camaro Z28, sek. 48.000,-

Faksimile: Blocket.se
Faksimile: Blocket.se

Tredje generasjon Camaro og Firebird var ganske tidløst designede biler, og undertegnede er neppe den eneste som mener at de fortsatt ser forbløffende moderne ut. Ikke minst med Z28-modellens skjørter og spoilere fra midt på 1980-tallet.

Den blir ikke mindre tøff i gult, heller. På akkurat denne bilen er det faktisk mest de mer ”gammeldagse ” felgene som skurrer, til tross for at de er i 17” størrelse.

Se annonsen her:

Tredje generasjon Camaro og Firebird ser fremdeles svært moderne ut, spesielt med Camaro Z28-modellens spoilerpakke og i gul farge. Denne har dessuten svært lav kjørelengde, hvilket - hvis det stemmer - kan forklare at den ser veldig urørt og grei ut. (Foto: Blocket.se)
Tredje generasjon Camaro og Firebird ser fremdeles svært moderne ut, spesielt med Camaro Z28-modellens spoilerpakke og i gul farge. Denne har dessuten svært lav kjørelengde, hvilket - hvis det stemmer - kan forklare at den ser veldig urørt og grei ut. (Foto: Blocket.se)

Bilen virker også godt vedlikeholdt, med diverse nye deler og fersk service. Det er ikke den råeste Camaroen som er produsert gjennom tidene om man ser på antall hestekrefter, men denne generasjonen er kvikk og morsom å kjøre.

Og dersom det stemmer at den kun har gått mellom 70.000 og 75.000 kilometer, burde det være usedvanlig mye og usedvanlig tøff hobbybil i svært mange år her, dersom man bare tar vare på den.

Les også: Fikk du lyst på en? Sjekk vår kjøpeguide for disse bilene!

1985 BMW 635 CSi, sek. 49.000,-

Faksimile: Blocket.se
Faksimile: Blocket.se

Tysk stor-coupé har alltid vært populært i Sverige, og de har mange av dem, også. Svært mange er hentet av privatpersoner i Tyskland, noe som ikke koster veldig mye mer enn arbeidet med å hente dem, og oversikt over historikk og slikt kan dermed være litt vagt i enkelte tilfeller.

Ikke at det har all verden å si når bilen nærmer seg 30, men på en bil med så dyre deler og kompleks oppbygging er det dog et stort pluss når man leser at bilen er solgt ny i Sverige, og dermed forhåpentligvis er enkel å sjekke historikken på.

Se annonsen her:

Svenskene har alltid vært glade i fete, tyske coupeer. Dermed finnes det også noen relativt lurvete slike i svenske garasjer, men her snakker vi om en bil som skal være svensksolgt som ny - og som virker
Svenskene har alltid vært glade i fete, tyske coupeer. Dermed finnes det også noen relativt lurvete slike i svenske garasjer, men her snakker vi om en bil som skal være svensksolgt som ny - og som virker

Den er godkjent til 2014, og virker ”jevnt slitt” – litt sprekker i skinninteriøret og et greit, men ikke utstillingsklart motorrom vitner om at bilen har hatt et passe begivenhetsløst liv så langt. Drøyt 225.000 kilometer høres også normalt ut, og det burde være mye igjen av denne bilen.

Men sjekk først hva det vil koste å reparere interiøret. Kanskje bør ”høstprisen” her justeres enda litt – og i og med at det er et firma som selger er det nok en fortjenestemargin her også som det er mulig å klemme litt på.

Les også: Fredrik satset på klassisk BMW-coupé som førstebil