Volvo er en av bilprodusentene som var tidlig ute med å tenke kollisjonssikkerhet. Her testes deres S60.
Volvo er en av bilprodusentene som var tidlig ute med å tenke kollisjonssikkerhet. Her testes deres S60.

Kollisjonssikkerheten varierer mye på eldre biler

Det tok mange år før alle bilprodusentene fokuserte på dette.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei

Jeg har lest artikkelen deres om gamle bruktbiler som har dårlig kollisjonssikkerhet. Jeg ble ikke overrasket over at det var flere japanske biler som kom dårlig ut der, har lest mange ganger at de begynte å tenke kollisjonssikkerhet senere enn det europeiske bilmerker gjorde.

For oss som må holde oss til rimeligere og godt brukte biler er det veldig interessant å få vite hva man kan gå etter for å finne ut hva som er sikkert av biler som kanskje er 10–15 år gamle. Kan du fortelle om det er et mønster på dette, eller om det varierer så mye som man kan få inntrykk av? Hilsen Roger.

Benny svarer:

Hei Roger.

Folksam-undersøkelsen er svært interessant, særlig fordi metodikken bak er så grundig. Her handler det ikke "bare" om å sende en bil inn i en betongvegg, nei de gransker faktiske ulykker og analyserer hvordan det har gått med både biler og mennesker.

Av de seks bilene som blir karakterisert som de farligste, er to fra Japan og en fra Sør-Korea. Dessuten er det to tyske og en fransk bil her. I praksis kan vi vel si at det geografisk sett er ganske jevnt fordelt.

Når det gjelder kollisjonssikkerheten på 10–15 år gamle biler, er det ikke helt enkelt å se noe klart mønster. Det varierer fra merke til merke – og fra modell til modell. Men noen var tidligere ute enn andre med å tenke kollisjonssikkerhet. Merker som Volvo, Mercedes og Saab hadde for eksempel fokus på dette før mange andre.

LES OGSÅ: Dette er de farligste bruktbilene


Mange tester

Men ut fra modellår er det mulig å se noen klare tendenser. Det skjedde mye på dette området rundt år 2000. Da kom også etternølerne på banen og begynte å fokusere sterkere på å bygge kollisjonssikre biler.

Airbager var også på plass, og antallet vokste raskt. ESP er også noe som har hatt stor betydning for sikkerhet, ved å forhindre veldig mange ulykker.

Mitt råd er derfor å velge biler nyere enn 2000 når sikkerhet er viktig. Dessuten er det nå en gang slik at store og tunge biler generelt sett er sikrere enn mindre – i alle fall når vi snakker kollisjon med andre biler. Det er nok verdt å ha det i bakhodet også når man velger bil.

Folksams store undersøkelser gir som sagt en verdifull pekepinn. Dessuten har det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP svært mange tester som går tilbake til 1990-tallet. Her er det mye interessant og relevant informasjon. Bare ha i bakhodet at de opp gjennom årene har stilt stadig strengere krav til bilene de tester, det er ikke slik at en bil som fikk fem stjerner i 1998 er like sikker som en som fikk det i 2012.

Håper dette oppklarer litt.

Her kan du sjekke: Så sikker er bilen din

Stort arkiv



Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

De har et hårete mål: – Ingen skal dø i bilene våre

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: