Det sier litt om hvor sterk merkevaren er når Land Rover nå tar bort sitt eget navn og bruker Discovery oppe over grillen i stedet. Fjerde generasjon av offroad ikonet har nå fått en ansiktsløftning.
Det sier litt om hvor sterk merkevaren er når Land Rover nå tar bort sitt eget navn og bruker Discovery oppe over grillen i stedet. Fjerde generasjon av offroad ikonet har nå fått en ansiktsløftning.

Land Rover Discovery: Her ser du den største endringen

Discovery blir ny – og enda litt mer Discovery.

Gjennom fire generasjoner har Land Rover Discovery bygget seg opp til å bli et lite offroad-ikon.

Med svært gode terrengegenskaper, god plass og etter hvert også høy grad av komfort og luksus, er dette blant de ypperste bilene i den største SUV-klassen. Land Rover har også vært tro mot det opprinnelige designet – og har videreført og finpusset på en måte som gjør at modellen virkelig har fått sterk visuell identitet.

Når det nå er klart for en midtlivsoppdatering av fjerde generasjon Discovery, går man svært forsiktig til verks.

Fjernet navnet

Nå er disse bokstavene borte fra Discovery-fronten.
Nå er disse bokstavene borte fra Discovery-fronten.

I praksis sier Land Rover at de er veldig fornøyd med tingenes tilstand – nå handler det egentlig bare om bygge enda litt mer identitet.

Et av virkemidlene her er at de faktisk har fjernet Land Rover-navnet i fronten. Nå står det i stedet – med store bokstaver – D I S C O V E R Y over den karakteristiske grillen. Bare en ganske diskret logo er igjen, i selve grillen.

LES TESTEN: Denne ønsker pappa seg til jul


Bort med 4-tallet

Også på bakluka er det nå Discovery som gjelder. 4-tallet som har angitt at dette er fjerde generasjon, er også borte.

Hvis du ser veldig nøye etter (da er det nok nesten et must å eie dagens modell), vil du også kunne se at frontspoileren er litt endret. Dessuten har lyktene foran fått nye innsatser, med litt markert LED-design. Det skal også være snakk om noen nye fargealternativer, dessuten to nye felger.


Designet er umiskjennelig Discovery og Land Rover gjør fint lite med det når de nå gir bilen en liten oppdatering.
Designet er umiskjennelig Discovery og Land Rover gjør fint lite med det når de nå gir bilen en liten oppdatering.


LES OGSÅ: Brukt Range Rover Sport: Nå har denne blitt billig

Måler vanndybden

Land Rover putter også inn en del nye sikkerhetssystemer som har kommet siden Discovery 4 debuterte. Her er det blant annet snakk om dødvinkel-varsling, dessuten et system som Land Rover kaller "Wade Sensing".

Her er det snakk om sensorer som skal måle hvor dypt vannet foran bilen er. Kanskje ikke det de fleste av oss har mest bruk for – men naturligvis kjekt å ha for å unngå å bli våt på beina!

V6 i stedet for V8

I enkelte markeder er det også verdt å merke seg at dagens 5-liters V8-bensinmotor forsvinner, og blir erstattet med en 3-liters V6-er som vi allerede kjenner fra flere modeller fra Land Rover og søstermerket Jaguar.

Den byr på 340 hestekrefter, kontra 375 i V8-eren. Den for oss mer interessante SDV6-dieselen på 255 hestekrefter får stopp/start-. system, noe som senker gjennomsnittsforbruket fra 0.88 liter/mil til 0,80 liter/mil.

Les vår test av Range Rover Evoque her:

Nå er det Discovery for alle penga, i fronten på den nye modellen er Land Rover-navnet forvist til en liten logo på grillen.
Nå er det Discovery for alle penga, i fronten på den nye modellen er Land Rover-navnet forvist til en liten logo på grillen.



LES OGSÅ: Dette interiøret skal forføre deg