Ford Fusion Hybrid: Denne bilen kommer egentlig ikke før i 2014

Broom har testet en stor bilnyhet – før tiden.

Den kommer ikke til Norge før sent neste år   men her er i alle fall søstermodellen til nye Ford Mondeo. Dette er Fusion, i hybrid utgave og vi har kjørt den i Tyskland.
Den kommer ikke til Norge før sent neste år men her er i alle fall søstermodellen til nye Ford Mondeo. Dette er Fusion, i hybrid utgave og vi har kjørt den i Tyskland.

En helt ny utgave av Ford Mondeo skulle vært her for lengst. Den ble vist fram på bilutstillinger, den amerikanske søstermodellen gikk i produksjon – men noen ny Mondeo fikk vi ikke.

Årsaken var en kombinasjon av finanskrise og nedleggelse av en av Fords fabrikker. I tillegg må det ha skjedd veldig mye i kulissene hos Ford, for å vise fram etterfølgeren til en bilmodell og så likevel ikke lansere den – det kan ikke akkurat regnes som noe sjakktrekk.

Vekke ham?

Brooms Knut Skogstad kom hjem sent i natt etter en hektisk jobbdag i Tyskland. Der fikk han testet det som langt på vei er den nye Mondeoen – pluss to andre av Fords nykommere.

Knut er vanligvis den som sender oss andre mailer lenge før noen andre har stått opp. Men nå som han har vært så sent oppe, bør det vel være gode muligheter for å snu litt på flisa? Ja kanskje til og med vekke ham?

Jeg er litt ekstra tidlig oppe selv i dag, så da er det bare å benytte sjansen – ringe og høre hva han holdt på med i går.

LES OGSÅ: Bestselgerne blir flyttet til Spania

Kort natt

Ring ring

– Ja, hallo – er det deg, Vegard! Hadde nesten trodd du skulle ringe litt tidligere, jeg!

– Så jeg vekket deg ikke nå?

– Nei, da må du nok stå opp enda tidligere. Vi småbarnsforeldre er tidlig oppe vet du. Fireåringen min mente det holdt å sove til klokka seks i dag også. Det ble en kort natt, men jeg kjører på med kaffe og holder meg sånn noenlunde våken her.

Ser han ikke litt trøtt ut her også? Broom-Knut var tidlig oppe og sent hjemme, men rakk å få testet tre biler i løpet av en arbeidsdag i Tyskland.
Ser han ikke litt trøtt ut her også? Broom-Knut var tidlig oppe og sent hjemme, men rakk å få testet tre biler i løpet av en arbeidsdag i Tyskland.

LES OGSÅ: Vær tidlig ute – gjør klassiker-kupp

Verdensbil

– Godt å høre. Men fortell om gårsdagen!

– Jo, det var en særdeles effektiv dag på jobben. Jeg fikk kjørt tre nye biler. Ford Focus Electric, altså elbil-versjonen av Focus. Dessuten C-Max Energi, ladbar hybridversjon av C-Max. Og ikke minst Fusion Hybrid. Det er i praksis den amerikanske søsterversjonen av den Mondeoen vi har ventet – og ventet – på ganske lenge nå.

– Ja for Mondeo skal også komme i hybrid-utgave?

– Ja det skal den. Nye Fusion/Mondeo er en såkalt verdensbil, det betyr at samme bil langt på vei skal selges i en rekke markeder. Fusion og Mondeo skal ha noe sånt som 75 prosent felles deler, det utvendige designet er nesten helt likt – innvendig blir det litt endringer. Og fjæring/demping blir tilpasset smaken på de ulike markedene, for oss i praksis at den europeiske versjonen nok blir hakket mer sporty enn den amerikanske. Amerikanerne liker det best mykt, vet du!

LES OGSÅ: Volvo-klassikeren er langt hjemmefra

Sporty og eksklusiv

– Men du designet: Det vakte jo ganske stor oppsikt da bilen ble vist første gang. Den ble til og med sammenlignet med Aston Martin! Hvordan ser det ut i virkeligheten?

– Jo, det er helt klart en pen bil. Den ser sporty og ganske eksklusiv ut, selv om den jo ikke lenger har nyhetens interesse. Litt synd akkurat det, men for norske kunder blir det i alle fall en ”ny” bil når den kommer neste år.

– Ford har lovet et langt mer påkostet interiør enn i forrige generasjon Mondeo. Nå blir det som sagt endringer fra USA-bilen til den vi får, men også her er det mange skritt opp i materialkvalitet. Ford bryter også med interiørtrenden de er inne i med de andre personbilene sine.

Dette er dashbordet i søstermodellen Fusion. Det blir neppe store endringer fra dette i nye Mondeo.
Dette er dashbordet i søstermodellen Fusion. Det blir neppe store endringer fra dette i nye Mondeo.

LES OGSÅ: Fikk skryt i de første testene

Tesla og Volvo

– Der ser det nesten ut som de har forsøkt å presse inn flest mulig knapper og brytere i midtkonsollen. Fusion er nesten helt motsatt. Her er det rene, ryddige linjer. En stor berøringsskjerm i midtkonsollen styrer det meste, ikke bare skjermen men også selve panelet under har berøringsfunksjon.

– Skjermen er litt light-versjon av den vi finner i Tesla Model S. Utformingen av midtkonsollen minner også om den ”flytende” midtkonsollen Volvo har hatt suksess med, så her har interiørdesignerne hos Ford latt seg inspirere litt.

160 km/t

– Men bortsett fra alt dette – går den bra, eller?

– Absolutt godkjent. Her er det 2-liters bensinmotor i kombinasjon med elmotor, maks ytelse er på 190 hestekrefter. Det sparker ganske godt ifra, men krever litt tilvenning av kjørestil for å utnytte kreftene optimalt.

I enkelte hastigheter gir maks gasspådrag mer støy enn action, typisk hybrid-fenomen, det. Men jeg fikk den kjapt opp i 160 km/t på autobahn med fri fart, hang fint med trafikken i venstre felt.

Ute på testtur i Frankfurt-trafikken, fortsetter vi rett fram kommer vi forresten til Rüsselsheim hvor konkurrenten Opel holder til.
Ute på testtur i Frankfurt-trafikken, fortsetter vi rett fram kommer vi forresten til Rüsselsheim hvor konkurrenten Opel holder til.

LES OGSÅ: Nykommeren Kuga møter Tiguan i duell

Kommer med 4x4

– Igjen må jeg understreke at dette er den amerikanske versjonen og at det blir endringer. Men støynivået er helt klart forbedret i forhold til dagens Mondeo. Innvendig er det virkelig storbilfølelse, deler av dashbordet gir premiumfølelse, det er bare litt mye hard og grå plast noen steder, jeg håper det er noe Ford endrer på i den europeiske versjonen.

- En annen stor nyhet for oss er at nye Mondeo skal komme med 4x4. Hvis Ford får til det i kombinasjon med motorisering som ikke gir altfor mye avgift, blir det en svært spennende Norgesbil. 2-liters diesel er nok veldig smart i så måte, sier Knut – og så blir han liksom plutselig litt borte.

LES OGSÅ: Kan bli en helt genial familiebil

Forbikjørt på inner'n

– Hei du – var det et gjesp jeg hørte der???

– He he, beklager. Det var nok det. På tide med en ny kaffekopp for meg her. Men jeg skal komme tilbake med test på Fusion Hybrid snart – og også mer info på både C-Max Energi og Focus Electric. Ja du, forresten, når vi snakker om elbil: På motorveien opp til Gardermoen tidlig i går morges ble jeg forbikjørt på inner’n – av en Nissan Leaf!

– Jøss, er ikke det noe BMW- og Audi-eiere skal drive med?

– Jo, det tenkte jeg også! Men kanskje noen av dem også har begynt å konvertere til elbil! Den suste i alle fall forbi og la seg inn rett foran meg – før den skjøt fart og forsvant. Det er nok bare å innse at verden er i forandring på det området også!

LES OGSÅ: Hakket kjappere – dette råskinnet var på Norges-besøk

Nye Fusion/Mondeo i sedanversjon er en lang og lav bil, der særlig fronten gir særpreg.
Nye Fusion/Mondeo i sedanversjon er en lang og lav bil, der særlig fronten gir særpreg.


Mondeo på tilbud – dette er et bra nybilkjøp