Honda CR V kommer snart til Norge med 1,6 liters dieselmotor og forhjulstrekk. Da kommer også prisen til å bli kraftig redusert i forhold til dagens eneste dieselalternativ, en 2,2 liter.
Honda CR V kommer snart til Norge med 1,6 liters dieselmotor og forhjulstrekk. Da kommer også prisen til å bli kraftig redusert i forhold til dagens eneste dieselalternativ, en 2,2 liter.

Honda CR-V 1,6: Nesten 100.000 kroner rimeligere med ny dieselmotor

CR-V har fått ny motor – og svært gunstig prislapp.

Honda CR-V har fått et oppsving i salget etter at den kom i helt ny versjon – og nå er det klart for en ny utgave som virkelig kan sette fart i salget.

I denne bilklassen er det fortsatt dieselmotor som gjelder for de aller fleste kjøperne. Hondas 2,2-liter er sterk og fleksibel, men i forhold til mange av konkurrentene med 2-liters diesel drar den på seg mer avgifter – som igjen gjør at prisen blir høyere.

Effektiv og sterk

Nå er det imidlertid klart for et nytt dieselalternativ i CR-V. Fra i høst får den nemlig Hondas nye 1,6-liters diesel under panseret.

Denne kjenner vi fra før i Civic. Motoren yter 120 hestekrefter, har et dreiemoment på 300 NM og er kjent som både effektiv og sterk.

Klikk her for å lese testen vår av nye CR-V


Oktober/november

I dag må du bla opp 402.100 kroner for rimeligste CR-V med dieselmotor. Når de første eksemplarene med 1,6-liter ruller inn i Norge i månedsskiftet oktober/november er prisen vesentlig lavere.

CR-V med 1,6 i-DTEC starter nemlig på 310.000 kroner, man sparer altså nesten 100.000 kroner på å velge denne i stedet for 2,2-literen.


LES OGSÅ: Denne luksus-SUVen ble også mye billigere

Forhjulstrekk

Nå må vi også legge til at det ikke bare er motoren som står for denne prisreduksjonen. Honda har også droppet firehjulstrekk i denne utgaven, dessuten leveres den bare med manuell girkasse.

Snittforbruket på 1,6-literen er oppgitt til 0,45 liter/mil, CO2-utslippet er på 119 gram/km.

Konkurrerer med stasjonsvogner

SUV-er med "bare" tohjulstrekk var lenge noe som ikke solgte på det norske markedet, men de siste årene har vi sett en endring her.

En av konkurrentene som i dag selger veldig bra med forhjulsdrift er VW Tiguan. Med 2-liters dieselmotor på 110 hestekrefter, starter den på like over 300.000 kroner.

For dem som ikke føler behov for trekk på alle fire, blir disse bilene prisgunstige og mer konkurransedyktige, for eksempel sammenlignet med tradisjonelle stasjonsvogner.

Forgjengeren i duell: CR-V møter nettopp Tiguan

Ny motor gir betydelig prisreduksjonen på den norske familiefavoritten
  Honda CR-V.
Ny motor gir betydelig prisreduksjonen på den norske familiefavoritten Honda CR-V.


Kvalitetsundersøkelse: Dette er de beste brukt-SUV-ene