Hvis bilen er solgt ny i et annet land og så bruktimportert til Norge, skal det påvirke prisen. I alle fall i de fleste tilfeller. Spørsmålet er bare hvor mye... (Foto: Newspress)
Hvis bilen er solgt ny i et annet land og så bruktimportert til Norge, skal det påvirke prisen. I alle fall i de fleste tilfeller. Spørsmålet er bare hvor mye... (Foto: Newspress)

Bruktimportert bil? Da skal du som regel ha rabatt

Men hvor stor skal den være? Brooms bilekspert gjør et forsøk på å svare ...

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei la meg først få takke for en informativ spalte med mange gode råd og tips. Mitt spørsmål går på dette med bruktimporterte biler. Jeg har lest at de vanligvis skal koste mindre enn tilsvarende norsksolgte, men hvor mye mindre?

Det er jo ganske viktig å vite hvis man skal være sikker på å gjøre et godt kjøp.


Benny svarer:


Oj, nå tror jeg nesten at jeg må gå og hente meg en kaffekopp først! Bare et lite øyeblikk ...

Sånn, her er jeg tilbake! Dette er et av de spørsmålene der det nok ikke finnes noen som helst fasit. Her er det mildt sagt mange og sterke meninger ute og går. Det er vanskelig å tallfeste særlig nøyaktig ut fra det som er realitetene i markedet. Det varierer veldig mye, både fra bil til bil og fra kjøper til kjøper.

Her handler det veldig mye om psykologi. Skal jeg våge å være litt generell, vil jeg si at de aller fleste biler skal ha en "bruktimport-rabatt". Rett og slett fordi mange kjøpere forventer og forlanger det.

Hvis du er første kjøper av en bruktimportert bil, bør du derfor ta det med i regnestykket. Hvis du betaler like mye for den som en bil som er solgt ny i Norge, vil du sannsynligvis oppleve å få større verditap enn disse. I utgangspunktet.

Men dette har også mye å gjøre med hva slags bil vi snakker om, hvor gammel den er osv. Biler det er mangel på i det norske bruktmarkedet (og gjerne i ekstra attraktive kombinasjoner, for eksempel diesel og automat) vil det være mindre å hente på. Typisk en to-tre år gammel SUV i riktig farge, riktig motor/gir-kombinasjon og med det utstyret "alle" vil ha på plass.

I motsatt ende: Biler som er litt ukurante nettopp fordi de ikke er solgt nye i Norge. Kanskje mangler de utstyr som varmeseter, navigasjon/radio virker ikke, de har visuelle forskjeller fra norsksolgte biler. Ett eksempel er Porsche Cayenne bruktimportert fra USA: Det er ikke lettsolgte saker i bruktmarkedet.

LES OGSÅ: Nå er det rekord-rabatter på nybil


Ti prosent?

Det vil også ha noe å si hvor gammel bilen er. Jo eldre den blir, jo mindre tror jeg det har å si at den er bruktimportert.

Rent konkret har det i veldig mange tilfeller fint lite å si om bilen har rullet de første årene i Tyskland eller på Kongsberg. I praksis vil nok mange biler ha bedre av å bli kjørt på autobahn enn på dårlig norske veier også.

Men her er vi nok inne på psykologien og trygghet rundt bilkjøpet igjen. Mange føler seg nok mer usikker på en bil som har hatt en tysk eier før dem – kontra en bil som har vært eid av noen i samme by. Men hva det betyr i praksis er veldig vanskelig å mene noe om.

En av grunnene til prisforskjellene er også dette rundt grantier og reklamasjonsrett. Her er det ofte forskjell på norske og utenlandske biler. Særlig etter 2011 da de fleste norske biler fikk fem års garanti, mens bruktimportere biler ofte har bare to eller tre år. Man kan si at tryggheten dette gir har sin pris.

Hvis du spør de som driver med kjøp og salg av biler i dette markedet, vil du også få ganske sprikende svar rundt dette med prisforskjell. Men mitt inntrykk er at du kan bruke opp mot 10 prosent som en liten tommelfingerregel. Ser du på bil til rundt 400.000 kroner, skal altså et bruktimportert eksemplar ligge inntil 40.000 kroner under tilsvarende norsksolgt bil.

Men her kommer også problemstillinger rundt utstyrsnivå inn. Tysksolgte biler har tradisjonelt hatt mer utstyr enn norske, fordi pristillegget for ekstrautstyr der har vært langt lavere enn hos oss.

Som du skjønner: Her klarer jeg ikke å være så konkret som jeg gjerne skulle vært. Jeg håper at noen av Broom-leserne kan dele av sine erfaringer i kommentarfeltet under:

Tips og råd om bilkjøp? Sjekk Brooms bruktbilskole - her:

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:



LES OGSÅ: Hva er verst for bruktbilen – alder eller kilometer?