Det blir adskillig rimeligere å kjøpe ny varebil etter at Dacia Dokker nå er på plass i Norge. Startprisen er på 99.900 kroner, eks mva.
Det blir adskillig rimeligere å kjøpe ny varebil etter at Dacia Dokker nå er på plass i Norge. Startprisen er på 99.900 kroner, eks mva.

Dokker: Her er Norges billigste varebil

Starter på 99.900 kroner – og skal utfordre bestselgerne.

Dacia har blitt en større suksess enn de fleste spådde da Renault tok over den rumenske bilprodusenten i 1999.

Etter en forsiktig start, har Dacia rullet ut en hel familie av biler – og hatt stor suksess som billigmerket i Renault-familien. Ved årsskiftet fikk de også offisiell import til Norge – da ble nemlig den svært prisgunstige SUV-en Duster lansert.

Under 100.000 kroner

Nå er det klart for enda en Dacia-modell på det norske markedet. Yrkesbil1 i Østfold har begynt å ta inn varebilen Dokker, og her er det ikke overraskende snakk om svært gunstige priser.

Rimeligste Dokker starter nemlig på 99.900 kroner eks moms – med det er dette den suverent billigste varebilen på det norske markedet. Da snakker vi en såkalt Nordic Edition med bensinmotor og 85 hestekrefter.

LES OGSÅ: Dacia Duster: Vi har testet Norges billigste SUV

– Enkel og ærlig

Rimeligste utgave med 90-hesters dieselmotor starter på 126.000 kroner, mens topputgaven Ambience med elektriske speil, vinduer og air condition kommer på 155.000 kroner.

– Vi tror det er marked for en enkel og ærlig varebil med velprøvd teknikk – til en pris langt under konkurrentene. Dokker gjør jobben akkurat like bra, men til en langt lavere pris. Vi har blant annet levert en bil til utleie allerede. Så langt har responsen bare vært positiv, sier Jan-Oddvar Svendsen, som er teknisk ansvarlig hos Yrkesbil1.

Dokker har et interiør i velkjent Dacia-stil: Her er det enkelt, men samtidig robust.
Dokker har et interiør i velkjent Dacia-stil: Her er det enkelt, men samtidig robust.

LES OGSÅ: Lada Granta: Denne bilen har ikke en gang servostyring

Europa-garanti

De tar inn bilene via den svenske Dacia-importøren, dermed er de spekket riktig etter nordiske forhold.

Dokker leveres med tre års Europa-garanti, eller inntil 100.000 kilometer. Bilene har også tre års veihjelp inkludert i prisen.

Kurant å skaffe

– Hva med reservedeler – kan ikke det bli et problem?

– Nei, vi tar også det fra Sverige og skal sørge for at det ikke blir noen særlig ventetid på ting som karosserideler. Mye av teknikken i bilen er kjent fra en rekke andre bilmodeller og er således veldig kurant å skaffe. Dacia bruker jo velprøvd teknikk i bilene sine. Det har også mye å si for driftssikkerheten, sier Jan-Oddvar Svendsen.


LES OGSÅ: Dacia Lodgy: Stor familiebil til under 80.000 kroner?


Rommer 3,3 kubikk

4,3 meter lang er Dokker en kompakt varebil. Varerommet svelger unna 3,3 kubikk, nyttelasten er på 650 kilo.

Den har skyvedør på høyre side og todelt bakdør. Velger man "glasspakke" er det vinduer i alle dørene. Vindu i skilleveggen til varerommet er standard i alle biler. Dokker kan trekke tilhenger på inntil 1.200 kilo.

Målgruppe

– Hvem tror dere er i målgruppen her?

– Alt fra matpakkekjørere som trenger en rimelig bil nummer to – til håndverkere og bilutleiefirmaer. Den lave prisen gjør den svært gunstig å eie hvis man for eksempel har en del jobbkjøring og får kilometergodtgjørelse for det.

– Vi tror også at Dokker vil være perfekt for håndverkere som ikke vil bruke 200.000 kroner på en arbeidsbil, alt fra elektrikere og malere til vaskefirmaer. Nå jobber vi hardt med å presentere bilen og gjøre den kjent for alle disse. Foreløpig synes vi det er for tidlig å definere noe salgsmål, men vi har stor tro på at dette vil bli en suksess, avslutter Svendsen.

Topp 10 varebiler – disse er de beste

Varerommet svelger unna 3,3 kubikk, her er det skyvedør på siden og dobbel dør bakerst.
Varerommet svelger unna 3,3 kubikk, her er det skyvedør på siden og dobbel dør bakerst.

Broom har egen seksjon for Nyttekjøretøy – ta en titt da vel!