Den er allerede tøffeste bilen i klassen, men likevel har Range Rover bestemt seg for at Evoque skal få en aldri så liten semi facelift. Det viktigste som skjer kan du ikke se med det blotte øye ...
Den er allerede tøffeste bilen i klassen, men likevel har Range Rover bestemt seg for at Evoque skal få en aldri så liten semi facelift. Det viktigste som skjer kan du ikke se med det blotte øye ...

Range Rover Evoque: Nå blir SUV-favoritten fornyet

Trengte det vel egentlig ikke, men ...

Range Rover har kanskje gjort sitt mest geniale trekk noensinne, da de gjorde alvor av den råtøffe og kompakte konseptbilen som har navnet Evoque.

For maken til storselger har Range Rover aldri hatt i "stallen". Det går unna som hakka møkk – og populariteten har gitt nytt liv til det britiske merket. Totalt er det solgt rundt 170.000 eksemplarer av denne bilen.

Men nå har de gjort seg klare til en semi-facelift av modellen. Ikke så store endringer – men nok til å gjøre bilen enda litt mer aktuell.

00 RR Evoque detalj frontlys
00 RR Evoque detalj frontlys

Nytt utseende – så vidt

Eksteriøret er mer eller mindre uforandret. Men for de som har et øye for detaljer vil nye lykter foran og bak, litt modifiserte tåkelys og en litt ny vri på skliplaten/fangeren foran og fanger/diffussor bak være synlige endringer. I tillegg kan du få den i noen nye fager, og bestille nye typer felger.

Det er imidlertid en del tekniske endringer som er viktigere. For eksempel at bilen nå får en helt ny, nitrinns automatgirkasse, der det niende giret er en type "overdrive" til motorveikjøring.

Men flere gir gjør også at det blir tettere mellom de andre girene.

LES OGSÅ: Tøffing-SUVen skal få en storebror

Raskere

Totalt skal det resultere i både raskere akselerasjon og lavere forbruk. I snitt blir forbruket redusert med 10 prosent med den nye girkassen.

Automatgirkassen som er signert ZF – er dessuten adaptiv. Det vil si at den på egen hånd lærer seg hvordan du kjører, og tilpasser seg etter det kjøremønsteret du har.

Så lenge du velger en modell med automatgir, er den nye girkassen standard.

00 RR Evoque detalj diffusor
00 RR Evoque detalj diffusor

Her er kanskje tidenes råeste Range Rover ...

Under halvliteren

Firehjulstrekken er også blitt noe bedre. Mer aktiv momentstyring skal hindre understyring, og Active Driveline sørger for å deaktivere firehjulstrekken i hastigheter over 35 km/t. Resultatet av dette er lavere drivstofforbruk.

Den mest gjerrige modellen, med 2,2 liters diesel på 150 hk, tre dører og forhjulstrekk, klarer seg nå med bare 0,49 l/mil. CO2-utslippet er på 129 g/km.

LES OGSÅ: Vi har testet Evoque Coupe – les hva vi synes her:

Parkeringshjelp

For øvrig blir det nye muligheter på filskilt, blindsonevarsling, sensor som kjenner igjen skilt og egen vannsensor for kjøring i vann.

En ny app er jo også tidsriktig nyhet – med blant annet mulighet til å sjekke hvor bilen står parkert.

Faceliten blir tilgjengelig i 2014-modellene som kommer utover høsten.

00 RR Evoque detalj bakfra
00 RR Evoque detalj bakfra



LES OGSÅ: Hamann Ranger Rove Evoque: SUV-er blir ikke mye tøffere enn dette