Aldri har en serieprodusert Golf vært kjappere enn denne, nå har VW klart å presse 0 100 km/t tiden på Golf R under fem sekunder.
Aldri har en serieprodusert Golf vært kjappere enn denne, nå har VW klart å presse 0 100 km/t tiden på Golf R under fem sekunder.

2014 VW Golf R: Dette blir den raskeste noensinne

Golf flytter grensene enda mer – les hvor kjapp denne blir.

GTI-versjonene av Volkswagen Golf har gitt oss utrolig mye moro opp gjennom årene.

Oppskriften er enkel og later aldri til å gå av moten: Ta en vanlig og kompakt bil, putt inn stor motor og sørg samtidig for å stramme opp kjøreegenskapene og tilføre litt visuelt stash – og vips: Du har en kjøreglad bil som ikke trenger å koste skjorta.


Flytter grensene

Volkswagen har fintunet på konseptet gjennom generasjon etter generasjon, og ikke minst har de jevnt og trutt skrudd til litt ekstra på motorfronten de fleste gangene.

Det kommer derfor ikke som noen overraskelse at de flytter grensene enda litt til når de straks skal lansere nye Golf R.


Les om 80-tallets GTI-bonanza her:


Under et magisk tall

Den skal vises første gang på bilutstillingen i Frankfurt i september og VW har akkurat sluppet informasjon og noen få bilder av nykommeren.

Vi tar det viktigste først, nemlig ytelsene: Her er alt som det skal være. Nye Golf R blir nemlig den raskeste serieproduserte Golfen noensinne. VW har klart å presse akselerasjonen fra 0–100 km/t under det magiske 5-tallet. Med DSG-automatkasse går denne øvelsen på imponerende 4,9 sekunder.

Volkswagen begynner å ha solide tradisjoner med heftige Golf-versjoner. Nå er det klart for helt ny R-utgave.
Volkswagen begynner å ha solide tradisjoner med heftige Golf-versjoner. Nå er det klart for helt ny R-utgave.

Les vår test av helt nye Golf GTI her:

300 hestekrefter

Da kjører du i praksis fra det aller meste av sportsbiler. Ja, her snakker vi nesten superbil-prestasjoner. Velger du nye Golf R med manuell girkasse, må du belage deg på å bruke fire tideler mer på øvelsen.

Hva slags krefter er det så som skal til for å gi disse prestasjonene? Jo, under panseret finner vi en 2-liters bensinmotor med turbohjelp. Dette er samme motor som sitter i "vanlig" Golf GTI, men I R-utgaven er den modifisert og fintunet helt opp til 300 hestekrefter.

Bli med på vår-jakt etter klassisk GTI:

Senket

Firehjulstrekk er standard, det kommer nok svært godt med når du skal utnytte kreftene på våt vei og ikke minst vinterføre.

Understellet er ekstra stivet opp og bilen er senket to centimeter i forhold til vanlig Golf, den er fem millimeter lavere enn GTI-versjonen.

R-styling

Utvendig skal du ikke kunne være i tvil om at dette er en spesiell Golf. Det er nye støtfangere både foran og bak. Foran er det markerte luftinntak og modifisert grill med R-logo. Bak har lyktene blitt mørkere, den har fått egen R-diffuser og fire krommede eksosrør, to på hver side.

Innvendig er det sportsseter med alcantara-sider og R-effekter blant annet i instrumentpanelet.

Foreløpig vet vi ikke noe om når bilen kommer til Norge eller hva den skal koste.

Kupp på bruktmarkedet – les mer om brukt Golf R her:

VW er tro mot designfilosofien til de råere Golf-versjonene også med nye R. Det er diskret, men med detaljer som sladrer om at dette er noe ekstra.
VW er tro mot designfilosofien til de råere Golf-versjonene også med nye R. Det er diskret, men med detaljer som sladrer om at dette er noe ekstra.

Denne Golfen har V8-er og skremmer vannet av der meste: