Dette er nye SsangYong Turismo   en av de største flerbruksbilene på markedet. Og tradisjonen tro priser SsangYong svært aggressivt.
Dette er nye SsangYong Turismo en av de største flerbruksbilene på markedet. Og tradisjonen tro priser SsangYong svært aggressivt.

SsangYong Turismo: Kan bli en prisbombe for familien

Turismo erstatter en av verdens styggeste biler.

Det har vært stille rundt koreanske SsangYong her hjemme de siste årene. Årsakene til det har vært flere. SsangYong har vært gjennom svært turbulente tider med streiker og usikkerhet på eiersiden.

Det har igjen ført til at produktutviklingen har blitt hengende etter, pluss at modellene ikke akkurat har vært godt tilpasset det norske avgiftssystemet.

Berømt og beryktet

Men nå skjer det ting igjen, blant dem en helt ny flerbruksbil ved navn Turismo.

Den tar over etter en modell som har blitt både berømt og beryktet for utseendet sitt, nemlig Rodius. Den har vært en gjenganger på kåringer av verdens styggeste biler, men samtidig: Det meget spesielle utseendet har i alle fall gjort folk oppmerksomme på bilen.

Første generasjon SsangYong Rodius er en av de mest spesielle bilene på markedet - og designet har vært mildt sagt omdiskutert.
Første generasjon SsangYong Rodius er en av de mest spesielle bilene på markedet - og designet har vært mildt sagt omdiskutert.

LES OGSÅ: Kanskje det mest ufornuftige bilkjøpet du kan gjøre

Over fem meter lang

Med Turismo går SsangYong for et mer avdempet og mindre kontroversielt design. Likevel: Noen utpreget vakker bil er det neppe mange som vil mene at dette er. Her er det funksjonaliteten som teller mest.

Samtidig er dette også en bil som ikke har mange konkurrenter. Over fem meter lang, er den større enn røslige flerbruksbiler som Volkswagen Sharan og Ford Galaxy – ja, her er vi nesten på nivå med biler som egentlig er varebiler, men som har fått seter i personbilutgavene.

LES OGSÅ: Denne skulle vi ikke fått sett ennå

Stort bagasjerom

SsangYong hevder selv at den har plass til sju og i tillegg 875 liters bagasjerom. Det er i så fall oppsiktsvekkende bra – og svært viktig for dem som faktisk bruker alle sju setene og samtidig trenger å ha med bagasje.

De aller fleste sjuseter-konkurrentene har nemlig fint lite bagasjeplass igjen når alle setene er i bruk. Dermed blir de praktiske bruksegenskapene dårligere.

SsangYong går for en sete-konfigurasjon på 2+2+3 på nye Turismo, i tillegg er det rikelig bagasjeplass.
SsangYong går for en sete-konfigurasjon på 2+2+3 på nye Turismo, i tillegg er det rikelig bagasjeplass.

LES OGSÅ: Her er det faktisk plass til 12!



Egen motor

SsangYong tilbyr bilen med en 2-liters dieselmotor på 155 hestekrefter. Tidligere har de brukt motorer fra Mercedes, men dette er deres egen konstruksjon. Noe sier oss at dette kan blir snaut med fullt lastet bil.

På girfronten kan man velge mellom sekstrinns manuell kasse eller en femtrinns automat, sistnevnte kommer fra Mercedes.

2,5 tonn

Turismo kommer i utgangspunktet med drift på bakhjulene, men topputgaven EX har også 4x4. Her tilbyr også SsangYong lavgirserie som standard. Det kan komme godt med både i terrenget – og hvis man skal bruke bilen til å trekke tunge lass.

Og apropos lass: Maks hengervekt på 2,5 tonn lar seg absolutt høre!

Billigere enn Golf

Bilen er allerede på plass i enkelte europeiske markeder og SsangYong fortsetter tradisjonen med å prise aggressivt. Storbritannia er tidlig ute med bilen – her koster Turismo mindre enn en godt utstyrt VW Golf!

Den norske importøren opplyser at de har begynt å se på muligheten for å ta inn Turismo, men at dette fortsatt er i en tidlig fase.

LES OGSÅ: Ukjent SUV kan være et smart kjøp


Nå er det snart klart for andre generasjon av SsangYong Rodius, bildene har lekket ut i forkant av bilutstillingen i Geneve.
Nå er det snart klart for andre generasjon av SsangYong Rodius, bildene har lekket ut i forkant av bilutstillingen i Geneve.


LES OGSÅ: Denne varebilen skal bli en prisbombe