BURSDAGSBARN:  Peder Børresen (35) og Simen Staalnacke (37) er klar for bursdagsfest i Oslo Spektrum. Hvor mye de må punge ut for festen lar de forbli en hemmelighet.  (Foto: Stine Eriksen)
BURSDAGSBARN: Peder Børresen (35) og Simen Staalnacke (37) er klar for bursdagsfest i Oslo Spektrum. Hvor mye de må punge ut for festen lar de forbli en hemmelighet. (Foto: Stine Eriksen)

Moods of Norway-gutta blåser flere millioner på 10-årsfest

– Penger kommer og penger går, er det ikke det man sier?

Av Stine Eriksen og Fie Nesse

Designerduoen Peder Børresen (35) og Simen Staalnacke (37) viser frem sin nye kolleksjon på moteuka i Oslo. 6000 inviterte inntar fredag kveld Oslo Spektrum for et stjernespekket show og bursdagsfest. Klesmerket Moods of Norway fyller ti år, og det blir ikke billig.

– Penger kommer og penger går, er det ikke det man sier? spør Børresen, som ikke vil avsløre hvor mye kveldens show har kostet dem.

Men ifølge gutta er showet deres største noensinne, og fjorårets show kostet dem rundt to millioner. Det betyr at de har penger i banken.

Mangemillionærer

Ifølge Dagens Næringsliv henter Børresen og Staalnacke ut 50 millioner i utbytte. Begge gründerne har gjort større investeringer i eiendomsmarkedet.

– Vi har ikke tid til å bruke så mye penger, påstår Børresen før han avslører at han nettopp kjøpte en Suzuki FX moped fra en 13-åring. Og tre gitarplekter.

– Og vi har kjøpt bil og hus, svarer Staalnacke på spørsmålet om hva de bruker penger på privat, før han legger til at mye av pengene går tilbake til firmaet.

– Det koster å satse på det nivået vi har lagt oss på, sier Staalnacke og forteller at de åpner ny butikk i USA om noen uker.

Les historien om Moods of Norway her

Ikke redd for å bli stemplet

Moods of Norway er et mote- og forretningseventyr. Nesten alle har hørt om Moods. På landsbygda jobber middelaldrende menn i åkere med Moods-traktoren på brystet og på ungdomsklubbene danser tenåringsjenter ikledd ullundertøy fra Moods. Likevel er ikke Børresen og Staalnacke redde for å bli for folkelige.

– Vi hadde aldri lyst til å være et lite designmerke. Hvis vi skulle ha laget musikk ville vi laget en smash-hit. Sånn er det med klærne våre også. Vi vil være store og internasjonale, sier Børresen.

Les også: Er dette Norges nye forsidepike?

Utfordrende småbarnsliv

Med høye mål følger mye jobb og mange reisedøgn. Børresen er småbarnspappa, og føler på utfordringene det er å kombinere jobb og småbarnsliv.

– Jeg kan levere i barnehage på morgenen, hive meg på flyet og avslutte samme dag med hard klubbing i Los Angeles. Livet mitt har ytterpunkter. Jeg er glad i Moods-livet samtidig som livet med småbarn er fantastisk, sier han.

Motevisning og konserter

På festen i Spektrum står blant ander Madcon, Ralph Myerz og Maya Vik på scenen. I tillegg til å vise vårkolleksjonen «Pop Factory», som de beskriver som en nostalgisk kolleksjon med en eksplosjon av farger, vil de også lage en slags kavalkade av de ti årene som har gått.