TRENING: Det viktigste for Signe er å komme i god form og få overskudd, men om hun også kan gå ned noen kilo ser hun på det som en bonus.  (Foto: Espen Aarebrot Heiestad/ TV 2)
TRENING: Det viktigste for Signe er å komme i god form og få overskudd, men om hun også kan gå ned noen kilo ser hun på det som en bonus. (Foto: Espen Aarebrot Heiestad/ TV 2)

Programleder Signe Tynning skal bli sprek på TV

– Jeg husker den tilfredstillende følelsen av å være i god form.

Av Christina Eriksen

Denne høsten har programleder i God morgen Norge, Signe Tynning, satt seg som mål å bli i mye bedre fysisk form.

– De siste 2 årene har jeg trent veldig lite. Jeg har hatt mange gode unnskyldninger for å ikke trene og derfor har formen blitt dårligere, forteller Tynning.

Signe har allerede hatt sin første treningstime. Da ble både styrken og kondisjonen hennes testet.

– Det verste er jo å komme i gang. Da får du en bekreftelse på hvor dårlig form du er i. Men det kan jo bare bli bedre.

På mandag kl.8.10 starter God morgen Norge serien «Signe i form»

Ny utfordring

Signe Tynning har vært programleder i God morgen Norge siden år 2000, og sammen med Vår Staude er hun den kvinnen som har hatt flest direktesendinger på TV 2.

For 4 år siden sluttet hun å røyke, også det på TV. Det var en avtale med kolleger i God morgen Norge, og ikke minst seerne. Hun testet den gangen forskjellige røykesluttopplegg, og har ikke tatt et trekk siden.

Nå er hun motivert for å gjøre nok en livsstilsendring, denne gang på treningsfronten.

– Det er ingen hemmelighet at jeg har gått opp noen kilo siden jeg sluttet å røyke. Men målet er ikke å få six-pack. Det viktigste for meg nå er å komme i bedre form. Hvis bonusen er at jeg også går ned noen kilo er jeg fornøyd, sier hun.

Se video av den første treningen her:

737346

– Har hatt dårlig samvittighet

De siste årene har det gått i rykk og napp med treningen.

– Jeg har følt det som et pliktløp og aldri kommet helt i gang. Samtidig har jeg hatt dårlig samvittighet for at jeg ikke har trent, og det har irritert meg.

Sprek tidligere

Signe Tynning har tidligere vært veldig aktiv. Hun var turntrener som ung, har alltid likt å gå på ski, padlet kajakk og vært i god form.

– Jeg husker jo den tilfredstillende følelsen av å være i god form, med overskudd og god samvittighet. Nå gleder jeg meg til å gå i gang med et prosjekt som krever noe av meg.

Hun har også en sprek og aktiv mann, og klarte tidligere å holde tritt med han.

– Det skal bli deilig å holde følge med han igjen også.

Treningsopplegg

I løpet av høsten skal Signe trene en kombinasjon av styrke og kondisjon. God morgen Norges seere får følge med hele veien, både oppturer og nedturer.

– Dette skal ikke være noen egotripp. Jeg håper vi klarer å inspirere folk til å bli med, da blir jeg glad.

Signe skal teste ut forskjellige treningsopplegg.

– Jeg skal trene både ute og inne. Det skal bli morsomt, utfordrende og det blir noen overraskelser denne høsten også, lover hun.

TRENINGSHJELP: Martin Norum er personlig trener og skal hjelpe Signe å komme i form.
TRENINGSHJELP: Martin Norum er personlig trener og skal hjelpe Signe å komme i form.

Martin Norum er fagansvarlig i Akademiet for personlig trening og skal hjelpe Signe mot målet: Slik skal han gjøre det:
  • Treningsopplegget vil bestå av en kombinasjon av styrketrening og kondisjonstrening.
  • vi til å trene sammen to ganger i uken der vi fortrinnsvis skal gjøre styrketrening sammen. Alle de store muskelgruppene skal i sving og hun kommer til å få lære mange nye øvelser.
  • Hovedparten av øvelsene vil foregå med frie vekter, baller og andre gjenstander, mens noen øvelser vil foregå i apparater.
  • Vi har fokus på god teknikk, at hun skal få bedre balanse, stabilitet og kontroll på kroppen.
  • Ved siden av styrketreningen skal hun trene jogging i en bakke som er nær hjemmet hennes og litt intervaller med ganske rolig tempo til å begynne med inntil kroppen er mer vant til treningen hun utsettes for.
  • Ved siden av dette vil jeg oppfordre henne til å bevege seg mest mulig, og også gjøre noen stretchingøvelser for å løsne opp i litt forskjellige muskler som jeg har funnet ut at trenger å få slappet av litt mer.
TIPS til deg fra Martin:
  • Start pent og pyntlig med styrketreningen og fokuser på å lære inn øvelser med god teknikk.
  • 3 serier med 8 repetisjoner er fint for de fleste til å begynne med.
  • Kom igang med en kondisjonsaktivitet du trives med, for eksempel jogging, svømming, roing eller andre ting.

Slik skal han gjøre det:

  • Treningsopplegget vil bestå av en kombinasjon av styrketrening og kondisjonstrening.
  • vi til å trene sammen to ganger i uken der vi fortrinnsvis skal gjøre styrketrening sammen. Alle de store muskelgruppene skal i sving og hun kommer til å få lære mange nye øvelser.
  • Hovedparten av øvelsene vil foregå med frie vekter, baller og andre gjenstander, mens noen øvelser vil foregå i apparater.
  • Vi har fokus på god teknikk, at hun skal få bedre balanse, stabilitet og kontroll på kroppen.
  • Ved siden av styrketreningen skal hun trene jogging i en bakke som er nær hjemmet hennes og litt intervaller med ganske rolig tempo til å begynne med inntil kroppen er mer vant til treningen hun utsettes for.
  • Ved siden av dette vil jeg oppfordre henne til å bevege seg mest mulig, og også gjøre noen stretchingøvelser for å løsne opp i litt forskjellige muskler som jeg har funnet ut at trenger å få slappet av litt mer.

TIPS til deg fra Martin:

  • Start pent og pyntlig med styrketreningen og fokuser på å lære inn øvelser med god teknikk.
  • 3 serier med 8 repetisjoner er fint for de fleste til å begynne med.
  • Kom igang med en kondisjonsaktivitet du trives med, for eksempel jogging, svømming, roing eller andre ting.