Hybrid betyr lavere forbruk   men ikke så lavt som det Ford oppga på sin C.Max Hybrid i USA. Nå innrømmer de at tallet ikke stemmer og gir kjøperne erstatning.
Hybrid betyr lavere forbruk men ikke så lavt som det Ford oppga på sin C.Max Hybrid i USA. Nå innrømmer de at tallet ikke stemmer og gir kjøperne erstatning.

Bilprodusent tatt med buksene nede – nå får eierne erstatning

Bruker mer drivstoff enn de offisielle tallene sier.

At nybiler bruker mer drivstoff enn de offisielle forbrukstallene sier – det er noe veldig mange har erfart.

Disse tallene er resultatet av målinger gjort i laboratorier, med en rekke definerte forhold som skal gi likt utgangspunkt for alle.

Hybrid er verstinger

Flere undersøkelser har vist at det reelle forbruket som regel er høyere, noen ganger mye høyere.

Noen av bilene som kommer verst ut i så måte er hybridbilene – der kjørestilen også har veldig mye å si for om man klarer å komme i nærheten av de oppgitte tallene eller ikke.

En rekke eiere av Ford C-Max Hybrid i USA har klaget på forbrukstallene - nå får de erstatning.
En rekke eiere av Ford C-Max Hybrid i USA har klaget på forbrukstallene - nå får de erstatning.

Norsk undersøkelse: Bilen din bruker mye mer enn den skal

Gikk til søksmål

En av bilprodusentene som har blitt kritisert for å oppgi urealistiske tall er Ford i USA. Det har særlig handlet om hybridbilen C-Max der en rekke skuffede kjøpere har protestert og ment at de offisielle forbrukstallene er helt urealistiske.

En skikkelig grasrotaksjon førte blant annet til at flere eiere gikk sammen i et søksmål mot Ford – noe som har gitt bilprodusenten mye negativ PR.

Verditap: Disse bilene faller minst i pris

Får kompensasjon

Ford lå først lavt og satset tilsynelatende på at dette skulle roe seg av seg selv, men det gjorde det ikke. Media kastet seg også på, og nå har Ford akkurat kommet med en ganske så uvanlig innrømmelse.

De oppjusterer nemlig det offisielle forbrukstallet på C-Max Hybrid. Samtidig gir de også alle kjøperne av bilen en kompenasjon, de er det rundt 32.000 av.

Ble ikke testet

Forbrukstallet går nå fra 0,50 liter/mil til 0,54 liter/mil. Og de som har kjøpt hybridversjonen av C-Max, kan vente seg en sjekk i posten på rundt 5000 kroner – i det Ford kaller en "goodwill-utbetaling".

Samtidig er det blitt kjent at bilen faktisk aldri har blitt offisielt forbrukstestet. Ford har i stedet brukt resultatene fra test av den store sedanen Fusion Hybrid.

Får skryt: Fusion er samme bil som neste generasjon Mondeo

Hatt dekning

Det skal de ha hatt dekning for etter regelverket til EPA (amerikanske Environmental Protection Agency).

Men blant irriterte kunder gir det neppe noe seriøst inntrykk. Mens C-Max Hybrid nå har fått justert det offisielle forbruket til 43 miles per gallon, står Fusion Hybrid fortsatt på 47 miles per gallon.

Ford brukte forbrukstallene til storebror Fusion ( bildet) også på C-Max Hybrid - det viste seg å ikke være så smart...
Ford brukte forbrukstallene til storebror Fusion ( bildet) også på C-Max Hybrid - det viste seg å ikke være så smart...

LES OGSÅ: Derfor bruker mange biler mer enn de skal