Joda, de finnes fremdeles, men nye avgiftshindringer gjør at det ikke kommer på langt nær så mange store, amerikanske pickuper hit til landet som for et par tiår siden. Denne Silveradoen skal være den første importerte med dieselmotor siden 2006, hevder eieren. (Foto: Privat)
Joda, de finnes fremdeles, men nye avgiftshindringer gjør at det ikke kommer på langt nær så mange store, amerikanske pickuper hit til landet som for et par tiår siden. Denne Silveradoen skal være den første importerte med dieselmotor siden 2006, hevder eieren. (Foto: Privat)

Bilen min Chevrolet Silverado Diesel: Sjeldent syn på norske veier

... og det har sin helt naturlige forklaring.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Amerikanske pickuper av den grove sorten er biler vi alltid kommer tilbake til i denne spalten. De har et stort og trofast publikum i Norge som i hjemlandet, om enn de er litt mer uoppnåelige her i landet. I hvertfall om man ikke vil nøye seg med en av de mange som ble lastebilregistrert for en rimelig penge for 15-20 år siden.

Les også: Johan startet Facebook-aksjon for rettferdige bil-regler

Vanlig en gang – sjelden nå

For etterpå har det vært magrere på nybilfronten. Amerikanerne tilbyr ikke lenger dieselmotorer over hele linja, bare i de utgavene med grøvre rammer og høyere totalvekt, og omgjorte lastebil-regler og nye førerkortgrenser har også gjort dem mindre aktuelle her på berget.

Siden sist vi så import av slike biler i særlig grad har utviklingen stormet frem. Ikke bare er de blitt tøffere i trynet - de er blitt adskillig bedre på alle mulige fronter, også. (Foto: Privat)
Siden sist vi så import av slike biler i særlig grad har utviklingen stormet frem. Ikke bare er de blitt tøffere i trynet - de er blitt adskillig bedre på alle mulige fronter, også. (Foto: Privat)

Noen entusiaster har riktignok kjøpt dem med bensinmotor, men med bensinpriser over 15 kroner literen skal man virkelig være entusiast også for å kunne leve godt med en slik.

Det er selvsagt trist, for selv om dette virker som en tradisjonsrik og svært gammeldags biltype, har utviklingen virkelig fosset frem også her siden de var et mer vanlig syn i norske salgshaller.

Utviklingen står ikke stille

Komforten er blitt bedre, utstyrsnivået høyere, kreftene mer brutale – og jammen har også drivstoff-forbruket latt seg temme en god del takket være ny teknikk. Snart er det bare naturlovene med luftmotstand og tyngde som gjør at disse bilene er mindre økonomiske å kjøre enn personbiler.

Extended caben på Chevrolet Silverado har til og med denne årsmodellen den ekstra, bakovervendte bakdøren uten midtstolpe på sidene. Fra årsmodell 2014 er det tilbake til tradisjonelle dører. (Foto: Privat)
Extended caben på Chevrolet Silverado har til og med denne årsmodellen den ekstra, bakovervendte bakdøren uten midtstolpe på sidene. Fra årsmodell 2014 er det tilbake til tradisjonelle dører. (Foto: Privat)

Det får svært få nordmenn oppleve, siden få gjør særlig aktive forsøk på å importere slike biler for tiden. Men unntakene finnes, noen er villige til å bla opp, og her skal vi se på bilen til en av dem. En bil som ifølge eieren attpåtil er den første importerte av denne typen med dieselmotor på hele seks år, og som dermed nok får mang en håndverker til å heve øyenbrynene.

Les også: Jennifer Lopez ga bort fet pickup til kjæresten

Eier: Rune Rongved, (43)

Bosted: Bergen.

403 hester, 1.040 newtonmeter

Bilen: Chevrolet Silverado 2500 LTZ 6,6 Duramax, 2013-modell.

Hvor lenge har du eid den? I tre måneder.

Den store 6,6 liters Duramax-dieselen har de siste årene vært oppjustert til et sted rundt 400 hester, og et moment på over 1.000 newtonmeter. Disse kreftene blir distribuert via en automatkasse fra Allison, og det markeres selvsagt på emblemene på panseret. (Foto: Privat)
Den store 6,6 liters Duramax-dieselen har de siste årene vært oppjustert til et sted rundt 400 hester, og et moment på over 1.000 newtonmeter. Disse kreftene blir distribuert via en automatkasse fra Allison, og det markeres selvsagt på emblemene på panseret. (Foto: Privat)

Hva har du gjort med den? Den er helt original.

Liker best med bilen: 403 hestekrefter og 1.040 newtonmeter moment...

Liker minst med bilen: Prisen.

Annet: Endelig tilbake i Norge, første registrerte bil med dieselmotor og extended cab siden 2006?

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Denne Amaroken har du ikke sett maken til

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Rune om? Bruk kommentarfeltet under!