Det ser ut som en uvanlig velholdt utgave av Volvos litt hjelpeløse sportscoupé 480 ES. Men ser man nærmere etter er det mer som ikke stemmer. Mye mer... (Foto: Blocket.se)
Det ser ut som en uvanlig velholdt utgave av Volvos litt hjelpeløse sportscoupé 480 ES. Men ser man nærmere etter er det mer som ikke stemmer. Mye mer... (Foto: Blocket.se)

Volvo 480 ES: Dette er en ulv i uvanlige fåreklær

Ingen ting er helt som du tror i denne sære sportscoupeen.

Den skulle liksom bli starten på noe helt nytt, og være en image-builder for Volvo da den kom, 480 ES. Bare ved å velge de to bokstavene i modellbetegnelsen avslørte man at man tok sikte på å matche den gamle legenden 1800 ES fra førsten av 1970-tallet.

Volvo skulle bli hipt, kult og litt eksklusivt igjen, innenfor rimelighetens grenser. Men det tok aldri helt av, og bilene har ikke oppnådd særlig status som samlerbiler.

Tok aldri helt av

Du kan jo bare tenke på når du sist så en Volvo 480 ES i trafikken. Bilen var tross alt i produksjon i 10 år, og skal ha blitt bygget i 80.463 eksemplarer – de aller fleste av dem i løpet av de fire-fem første årsmodellene.

Allerede i overskriften på annonsen forteller selgeren at det er gjort en enorm jobb med denne bilen. Å bygge om fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift er ikke akkurat et helgeprosjekt. (Foto: Blocket.se)
Allerede i overskriften på annonsen forteller selgeren at det er gjort en enorm jobb med denne bilen. Å bygge om fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift er ikke akkurat et helgeprosjekt. (Foto: Blocket.se)

Årsaken skal ha vært mange driftsproblemer med de første bilene, som hadde mye elektronikk for sin tid og en del avanserte, elektronisk styrte funksjoner. Den gamle DAF-fabrikken i Nederland var vel ikke verdensberømt for kvalitet fra før av heller, og kanskje siktet Volvo litt over mål med denne.

Les også: Denne 1800 ESen er 38 år gammel - og helt som ny

En annen sak var fartsressursene.

For liten motor originalt

Bilen var bygget for å se sportslig, eksklusiv og særegen ut: Vippelykter og et snuteparti som mer enn noe annet minnet om Mitsubishi Starion signaliserte fart og spenning. Det shooting brake-aktige bakpartiet med en stor bakluke i rent glass – inspirert nettopp av gamle 1800 ES – signaliserte individualisme, aktiv fritid og litt status. Men åpnet man panseret ble man skuffet.

Intet unødvendig har fått lov til å bli værende i den sterkt ombygde bilen. Her skal de 350 hestene ha minst mulig vekt å dra på. (Foto: Blocket.se)
Intet unødvendig har fått lov til å bli værende i den sterkt ombygde bilen. Her skal de 350 hestene ha minst mulig vekt å dra på. (Foto: Blocket.se)

1,7-literen kom fra Renault, og fikk fra første stund kjeft for å være heller anemisk. Det hjalp da den etter et par år ble tilgjengelig med turbo, men helt bra ble det ikke før mot slutten av modellens levetid, da volumet ble økt til 2,0 liter.

Da hadde imidlertid allerede interessen skrumpet betraktelig inn, og de siste årsmodellene skal ifølge den svenske 480-klubben ha blitt produsert i svært lite antall, nærmest på bestilling.

Perfekt utgangspunkt

Hva kan da være et bedre utgangspunkt for å bygge en morsom bil som virkelig kan overraske: Bilene er sjeldne nok til at de blir lagt merke til når de dukker opp i trafikken – men ingen forventer seg noe av dem.

Les også: Kanskje kan det bli comeback for Volvos "helgen-bil"?

Kanskje er det slik han har tenkt, svensken som har bygget bilen på disse bildene. For her er det virkelig lagt ned en innsats, som nå kan overtas og nytes videre av den som måtte legge 115.000 svenske kroner på bordet.

Se annonsen her:

De ekstra luftespaltene i fronten avslører at det er ”noe” mystisk her. Felgene fra BMW M3 kan få en til å lure skikkelig, og kommer man nær nok innpå til å se inn i bilen, vil man virkelig bli nysgjerrig.

Ombygget til bakhjulsdrift

Modellen hadde allerede i utgangspunktet et chassis som ble sagt å være fint satt opp, og som kunne tåle langt mer motor enn det Volvo gjennom årene begavet den med. Altså kan det være en hjemmebygger som har realisert mer av bilens originale potensial, kan man anta.

Selve hjertet er fortsatt signert Volvo, men av en litt annen karaktér enn den 1,7-literen som satt der opprinnelig. Med turbo fra Caterpillar skal den være god for 350 hester - og ha nesten det dobbelte innen rekkevidde med noen medfølgende deler. (Foto: Blocket.se)
Selve hjertet er fortsatt signert Volvo, men av en litt annen karaktér enn den 1,7-literen som satt der opprinnelig. Med turbo fra Caterpillar skal den være god for 350 hester - og ha nesten det dobbelte innen rekkevidde med noen medfølgende deler. (Foto: Blocket.se)

Men det er ”verre” enn som så, også: Denne bilen trekker nemlig på bakhjulene.

Det gjorde ingen av 480 ESene i utgangspunktet. Og da forstår man at BMW-felgene ikke er helt tilfeldige.

Bakakselen kommer nemlig fra en BMW 535, og også girkassen er en ZF-produsert BMW-kasse. Dette skal være nok til å takle 350 hester, som i dag bor under panseret på 1988-modellen. Da har du for lengst forstått at også den originale 1,7-literen er byttet ut.

Turbo fra Caterpillar

Motoren er imidlertid fremdeles av Volvo-fabrikat, en 16-ventilers B234 som har fått påmontert en Caterpillar-turbo. Her er listen med godsaker lang – og det følger også med en ekstra motor og diverse motordeler som selgeren mener skal kunne klare å lokke ut mellom 500 og 600 hester fra bilen.

Les også: Volvo har nye, spennende småbil-planer på gang

Da begynner nok bilen å levere langt ut over det Volvos ingeniører noen gang hadde drømt om – og på en helt annen måte også, tatt i betraktning at man har gått så drastisk til verks at man faktisk har flyttet drivhjulene bak. Og fremdeles ser den altså ut som en litt ”wannabe- sportsbil”, som selv en god del Volvo-entusiaster ser på med en viss grad av vennlig overbærenhet.

Shooting brake-fasongen på karosseriet gjorde 480 ES - som inspirasjonskilden 1800 ES - til en usedvanlig praktisk sportscoupé. Etter ombyggingen er det ikke mye plass til overs bak i denne. (Foto: Blocket.se)
Shooting brake-fasongen på karosseriet gjorde 480 ES - som inspirasjonskilden 1800 ES - til en usedvanlig praktisk sportscoupé. Etter ombyggingen er det ikke mye plass til overs bak i denne. (Foto: Blocket.se)

Før du haster til Göteborg for å handle bør du nok tenke på at denne bilen langt fra er original, og selv om det skal ha blitt en del enklere å få godkjent ”hjemmebygg” også i Norge er det ingen garanti for at det vil la seg gjøre, bare fordi den er blitt godkjent i Sverige.

Men du kan jo ha den som inspirasjon – og kanskje ser du litt mer ”muligheter” og litt mindre ”flopp” neste gang du møter en 480 ES i trafikken...

Les også: Lyst på en original 480 ES? Det behøver ikke bli dyrt...