Tesla Model S: Endelig på plass - men firehjulsdrift får den ikke!
Tesla-sjef avkrefter – samtidig som de første bilene ankommer Norge.
I dag har de første Model S-eierne i Norge fått hente sine biler hos Tesla-forhandleren i Alnabru i Oslo.
Dette er såkalte Signatur-modeller av elbilen - med den største batteripakken og ekstra mye utstyr. Enkelte kunder har ventet på bilen sin helt siden våren 2009 og betalt opptil 250.000 kroner i depositum.
Blant de som i dag plukket opp sin nye bil, er Bellona-gründer Frederic Hauge.
Og midt oppi jubelen dukket det altså opp rykter om at bilen også skal leveres med firehjulsdrift. For mange var dette nok en god nyhet.
SE VIDEO: Venter eksplosjon av elbilsalget
Dårlige nyheter
Vi kontaktet Teslas Europeiske informasjonssjef, Esben Pedersen, for å få et svar på om dette kunne stemme.
Og nå har vi mottatt svaret som nok ikke er det de fleste hadde håpet:
– Dette er dessverre bare løse rykter, svarer Pedersen kort og presist.
LES OGSÅ: Så billig blir super-elbilen
13 "norske" biler levert
For de som nettopp har fått sine nye biler er dette neppe noe stort nederlag. De gleder seg heller over at bilene endelig er på plass.
Totalt var det 13 biler som ble kjørt til sitt nye, norske hjem.
Og nå vil det gå slag i slag utover sensommeren, høsten og vinteren. Langt over 1.000 nordmenn har bestilt bilen.
LES OGSÅ: Disse bilene stopper mest
Først – men ikke først
Den første nordmannen som bestilte Model S, Gunnar Birkenfeldt, daglig leder ved Ferdinand Motor, var ikke blant de 13 som kunne hente bilen sin i dag. Til tross for at han egentlig har plass nummer 1 i køen.
Akkurat det er han, og flere andre, litt misfornøyd med.
– Snodig at Tesla Motors viker fra grunnprinsippet i signaturprogrammet sitt, med å ikke levere selv de aller første bilene i rekkefølge. Bør ikke pionerene, de som går først i toget, de som tok all risiko og betalte en kvart million hver seg i forskudd, belønnes, spør Birkenfeldt i et innlegg på forumet.
LES OGSÅ: Tesla Model S: Nå er den en bestselger
– Gledens dag
Birkenfeldt synes likevel det er en gledens dag.
– For alle bilelskere så er dette noe spesielt. Denne bilen vil trolig rokke innvollene ved nybilsalget i Norge en god tid framover, mener han.
To av hans kunder var blant de som i dag kunne kjøre hjem i sin egen Model S.
Les vår test av Teslas først bil Roadster her: Et olja lyn – uten olje
– For dårlig
Noen av de andre som skriver på forumet er mindre oppstemte:
– Dette er rett og slett for dårlig av Tesla og viser med all tydelighet hvordan de "verdsetter" sine desidert beste kunder og "ambassadører", skriver en.
– Kjennes litt surt at jeg som betalte 265k til Tesla i Mai 2009 (bestilte 10. mai) kommer til å få bilen en god del senere enn noen som bestilte flere år etterpå ... Risikoen, og tilliten jeg viste Tesla i 2009 var tross alt større i 2009, skriver en annen.
– Jeg hadde tenkt å bestille en X også, men det er nå lagt på is. Slik de behandler kunder som har ventet lenge. Hadde de i det minste sendt ut info.
Tesla Model S Elbil som blir laget i Fremont, California. Gründer: Elon Musk. Oppfølgeren til Tesla Roadster, med plass til opptil syv personer Priser: 60 kWh - 446.000 kroner 85 kWt - 506.000 kroner Performance - 595.000 kroner Signatur - 620.200 kroner Signatur Performance - 679.000 kroner Rekkevidde: 60 kWh: 370 km 85 kWh: 480 km 0-100 km/: 60 KWh: 6,2 sekunder 85 kWh: 5,6 sekunder Performance: 4,4 sekunder Elbil som blir laget i Fremont, California. Gründer: Elon Musk. Oppfølgeren til Tesla Roadster, med plass til opptil syv personer Priser: 60 kWh - 446.000 kroner 85 kWt - 506.000 kroner Performance - 595.000 kroner Signatur - 620.200 kroner Signatur Performance - 679.000 kroner Rekkevidde: 60 kWh: 370 km 85 kWh: 480 km 0-100 km/: 60 KWh: 6,2 sekunder 85 kWh: 5,6 sekunder Performance: 4,4 sekunder |