Glimrende kjøreegenskaper og gode ressurser gjorde at mange fikk se denne rumpa på 1960  og 1970 tallet. Særdeles få er så fine som denne etter 40 år. (Foto: Privat)
Glimrende kjøreegenskaper og gode ressurser gjorde at mange fikk se denne rumpa på 1960 og 1970 tallet. Særdeles få er så fine som denne etter 40 år. (Foto: Privat)

BMW 1602: Dette er en skikkelig tidsmaskin

Når så du sist en så strøken utgave av bilen som reddet BMW?

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

BMW er for mange selve formelen på hverdags-sportslighet. På den optimale kombinasjonen mellom bruksgjenstand og leketøy, med så sterkt fokus på kjøreglede at hver tur blir noe litt ekstra.

Les også: M5 - den ultimate miksen av sportsbil og bruksbil

Men det har ikke alltid vært slik. Faktisk hang den tradisjonsrike produsenten så mye etter utover 1950-tallet at det hele så ganske svart ut en stund.

Utviklet i trange kår

De fleste med litt bilinteresse husker biler som den såkalte ”barokk-engelen” fra denne perioden, en luksusbil som virkelig gjorde inntrykk med et klassisk design, men som også ble håpløst gammeldags raskt mens samtlige konkurrenter fikk lav og bred boks-fasong.

Kompakte mål og elegante linjer gjorde BMWs 02-serie, som alle hadde to dører, til en fulltreffer da den kom i 1966. (Foto: Privat)
Kompakte mål og elegante linjer gjorde BMWs 02-serie, som alle hadde to dører, til en fulltreffer da den kom i 1966. (Foto: Privat)

På den mer folkelige siden slet man også med gammeldags teknologi, men tross alt ikke verre enn at man klarte å holde det gående blant annet takket være motorsykler og heller sære ting som Isetta, som ble produsert på lisens.

Sportslig todørs-modell

Dermed kom man seg gjennom utfordringene og klarte å utvikle en ny kompaktmodell som ble tatt godt imot da den ble lansert et par år inn på 1960-tallet. Men fremdeles var det ikke noe spesielt sportslig preg over BMW.

02-seriens største svakhet var rust. Materialene ellers var det ingen feil på, hvilket fremgår tydelig av dette urørte interiøret. 135.000 kilometer og 40 år synes ikke. (Foto: Privat)
02-seriens største svakhet var rust. Materialene ellers var det ingen feil på, hvilket fremgår tydelig av dette urørte interiøret. 135.000 kilometer og 40 år synes ikke. (Foto: Privat)

Det kom for alvor med 02-serien noen år senere. Den lille todørs-bilen, som ble utviklet med basis i de nye kompakte firedørs-sedanene, fikk raskt rykte på seg for å være usedvanlig kjøreglad, i tillegg til at den hadde spenstige linjer og god byggekvalitet.

1602-variantene var populære nok som basismodeller. I tillegg ble den senere 2002-versjonen drømmebilen for de litt mer gassglade, og med senere sportsutgaver med både doble forgassere og turbo var imaget etablert.

Les også: Ny Cadillac CTS skal gjøre livet surt for BMW i USA

Populær tross noen svakheter

02-serien fikk leve i hele ti år med små forandringer. Ikke engang rykter om enorme rustproblemer og stor motorslitasje med påfølgende oljeforbruk så tidlig som rundt 100.000 kilometer klarte å forhindre dette i å bli en yndet ungdomsbil for nyblevne bilister til langt ut på 1980-tallet, da de siste smuldret bort.

Det var først med 2-litersutgaven 2002 som kom i 1968 at man virkelig begynte å jazze opp det sportslige imaget. Men 1,6-literen i denne 1602en er også en fint avstemt maskin til den kjøreglade bilen. (Foto: Privat)
Det var først med 2-litersutgaven 2002 som kom i 1968 at man virkelig begynte å jazze opp det sportslige imaget. Men 1,6-literen i denne 1602en er også en fint avstemt maskin til den kjøreglade bilen. (Foto: Privat)

Men ikke alle fikk en slik skjebne. Her skal vi se på en av de siste 02-bilene, en 1602-utgave fra modellens nest siste år, som har levd en ytterst skjermet tilværelse. Og som har kommet i hendene på en entusiast som virkelig vet å ta vare på den.

Les også: BMW med dieselmotor er bilselgerens private favoritt

Eier: Eirik Røysheim, (50)

Bosted: Lillehammer.

Bilen: BMW 1602, førstegangsregistrert i 1974.

Har bare rettet småbulker

Hvor lenge har du eid den? I 20 år.

Hva har du gjort med den? Rettet noen småbulker under listen på en dør da jeg kjøpte den.

Det kunne ha vært et brosjyrebilde, men er altså hentet fra en bil som har vært i bruk i snart 40 år - om enn sparsomt. Dagens eier lover å ta vare på den. (Foto: Privat)
Det kunne ha vært et brosjyrebilde, men er altså hentet fra en bil som har vært i bruk i snart 40 år - om enn sparsomt. Dagens eier lover å ta vare på den. (Foto: Privat)

Liker best med bilen: Designet.

Les også: Lyst på en selv? Slik gjør du best kjøp på 02-serien

Liker minst med bilen: Har lite å utsette på den.

Kun 135.000 kilometer på telleren

Beste opplevelse med bilen: Når jeg tar den ut fra vinterlagring hvert år.

Framtidsplaner for bilen: Å beholde den original.

Drømmebil: BMW Z8.

Annet: Bilen er kjøpt ny på Autocenteret Lillehammer. Den hadde samme eier helt frem til 1992. Har vært i mitt eie fra 1993. Bilen er helt original med 135.000 km på telleren.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Hyper-sjelden 2002 Turbo sto 15 år urørt i garasjen

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Eirik om? Bruk kommentarfeltet under!