En Mercedes 560 SEL var en forholdsvis behersket luksusbil på 1980 tallet, men det fantes nok av de som tunet dem til noe langt mer brautende. Her er en sjelden og ganske smakfull mellomting som du kan kjøpe i Sverige. (Foto: Blocket.se)
En Mercedes 560 SEL var en forholdsvis behersket luksusbil på 1980 tallet, men det fantes nok av de som tunet dem til noe langt mer brautende. Her er en sjelden og ganske smakfull mellomting som du kan kjøpe i Sverige. (Foto: Blocket.se)

Mercedes 1000 SEL: Nå er 80-tallsdrømmen blitt ”billig”

Denne var fetere enn ”alt” annet. Og imponerer selv i dag.

Å bygge litt ekstravagante utgaver av allerede flotte biler har alltid vært en yndet oppgave for tuning-bransjen. Og sjelden har vi sett så ekstravagante utgaver som på 1980-tallet – tiåret som mer enn noe annet bød Janteloven på merkbar motstand.

Og som ga grobunn for mye smålig misunnelse, for den saks skyld. Men de dårlige vibbene nådde nok aldri frem til de som kunne kjøpe biler som dette.

Les også: Bare direktører hadde råd til å kjøpe 126-serien ny

Riktignok er ikke bilen på bildene av de som skriker høyest, slik vi husker at store Mercedeser hadde for vane å gjøre på 1980-tallet. Da gjerne i serier som ”Miami Vice”, der de var de yndede transportmidlene for de med de største gullkjedene og den minste samvittigheten.

”Bling” før begrepet var oppfunnet

Der var det gjerne AMG-versjoner med digre spoilere både foran og bak, SEC-panser og sideskjørt av det store slaget som gjaldt.

Men denne er heller ikke akkurat beskjeden, selv om det som av mange oppfattes som den peneste Mercedesen gjennom tidene – 126-serien – her har fått ha både grillen og de øvrige linjene i behold. Akkurat slik som Daimler Benz og Vårherre i sin tid skapte den.

Mange mener 126-karosseriet er den mest elegante og harmoniske S-klassen gjennom tidene (ja, vi vet S-klassebetegnelsen egentlig kom senere). Selv den lange SEL-utgaven skjuler den ekstra lengden på en forholdsvis harmonisk måte. (Foto: Blocket.se)
Mange mener 126-karosseriet er den mest elegante og harmoniske S-klassen gjennom tidene (ja, vi vet S-klassebetegnelsen egentlig kom senere). Selv den lange SEL-utgaven skjuler den ekstra lengden på en forholdsvis harmonisk måte. (Foto: Blocket.se)

Betegnelsen vitner dog om noe helt annet. ”1000 SEL” har vi hørt om før, men da var det i forbindelse med ekstrem-modifiserte versjoner av 500en, til den grad at de ansvarlige altså mente det var på sin plass å gange originalen med to. Her er det imidlertid en 560 som er utgangspunktet, den nye 5,6 liters toppmodellen som kom samtidig med faceliften høsten 1985.

Nå er den på ”tilbud”...

Gikk du glipp av sjansen den gang kan du realisere den nå. Bilen på bildene er til salgs, og til en levelig sum også, i hvertfall om man bare momser den inn og drøyer med å sette norske skilter på den frem til den runder 30 om noen år.

119.500 svenske kroner er ikke verst for et skikkelig ikon, om den er i så fin stand som den ser ut til.

Se annonsen her:

Selgeren av denne bilen i Malmö i Sverige legger ved noen linker i annonsen som leder oss inn på informasjon om ”1000 SEL”-fenomenet fra 1980-tallet, men uten at vi helt klarer å tyde ut fra den om det kun var firmaet ABC Exclusive som bygget dem, eller om det var en betegnelse som mange tunere klistret på sine 126-baserte Mercedes-kreasjoner.

980.000 svenske kroner i 1987

Det samme kan det på én måte være, for vi snakker tydeligvis om en godt dokumentert bil her.

Les også: Fyrst Rainiers 500 SEC AMG forårsaket budkrig

Bilen skal ifølge selgeren være den første 560 SEL av V126-generasjonen som ble tatt inn til Sverige av Mercedes-importør Philipson i 1987. Eiendomsmagnaten i Stockholm som kjøpte den hadde åpenbart ikke rensket lommeboken helt, men sendte bilen straks til Tyskland for litt massasje på det han oppfattet som ”ømme punkter”:

AMG fikk ansvar for å modifisere interiøret, og de fulgte formelen som vi kjenner fra mange AMG-Mercedeser fra den tiden: Elektriske, hyperavanserte Recaro-stoler i høykvalitets skinn med kontrastfarget piping, og nedfellbare bord for baksetepassasjerene i høyglanspolert valnøtt.

Med
Med

Om bilen fra begynnelsen av var bestilt med det kule S-klassetilbehøret ”einzelsitze” – altså to separate stoler bak – vites ikke, men da den kom fra Tyskland for andre gang hadde den i hvertfall dét. Selvsagt var også disse trukket opp i samme skinn som forstolene.

Mange kyr gikk med

Og, ikke å forglemme, hatthyllen, dørsidene, takhimlingen, rattet og selve dashboardet (!) er også trukket i samme type skinn. Ikke rart om de tyske kyrne forsøkte å ligge lavt i denne perioden.

Da AMG hadde svingt tryllestaven over bilens interiør, gikk ifølge selgeren ferden videre til et ikke navngitt firma som tok seg av utsiden. Her er det altså gjort en uvanlig sober jobb med lakkering av de originalt kontrasterende sidepanelene og støtfangerne, senking og montering av felger støpt i titanium. De ser naturligvis skikkelig eksklusive ut, og ligner på 80-tallsklassikerne Lorinser type LO, som også hadde bred kant, dypt, flatt senter og små firkantede åpninger rundt langs hele kanten.

Les også: AMG - disse bokstavene står for mye moro...

Og, ikke å forglemme, fikk den altså 1000 SEL-emblemer også. Men det som virkelig skiller den ut i mengden er den forgylte kjølergrillen.

Urørt motor

560-motoren fikk tydeligvis være i fred. Den kom i flere forskjellige versjoner for flere forskjellige markeder, med og uten katalysator, men leverte helt opp til 300 hester i ”verste” utgave. Denne har 242, og det skulle vel holde, det også.

De aller fleste av disse gikk, som ”Miami Vice” korrekt antydet, til ekstrem-rike amerikanere og arabiske oljesheiker. At denne er nysolgt i Sverige og har en meget oversiktlig historikk frem til den havnet i dagens eiers Mercedes-samling, gjør den litt ekstra gjev.

AMG-interiøret i den annonserte bilen var svært nedtonet, sammenlignet med eksempelvis dette, som ABC Exclusive markedsførte på sine brosjyrebilder. Sjekk komponent-stereoen i det ombygde dashboardet - og vi mistenker at det er bilde av eierens husdyr på TV-skjermen foran baksetet... (Foto: ABC Exclusive)
AMG-interiøret i den annonserte bilen var svært nedtonet, sammenlignet med eksempelvis dette, som ABC Exclusive markedsførte på sine brosjyrebilder. Sjekk komponent-stereoen i det ombygde dashboardet - og vi mistenker at det er bilde av eierens husdyr på TV-skjermen foran baksetet... (Foto: ABC Exclusive)

Bilen var den i særklasse dyreste Mercedes som ble solgt i Sverige på 1980-tallet, hevder selgeren. 980.000 svenske kroner var visstnok 50.000 mer enn hva man måtte gi for en Bentley Turbo R, og om det ikke høres voldsomt ut i norske ører så var bilpriser på opp mot millionen langt mer uvanlig i Sverige enn i Norge.

I sammenligning er dagens prisforlangende hyggelig lesning. Kanskje gjenspeiler prisen at de fleste på jakt etter 126-biler nok vurderer originalitet høyest, men om man er et ektefødt barn av 1980-tallet med Crockett og Tubbs i DVD-hylla, er dette et ikon som ikke akkurat dukker opp hver dag.

Les også: Denne 560 SELens bakgrunn veier litt ekstra tungt