Hyundai har laget en ny versjon av minstemann i modellutvalget, i10. Mer plass, bra med utstyr og et friskere design skal sørge for at kjøperne velger denne.
Hyundai har laget en ny versjon av minstemann i modellutvalget, i10. Mer plass, bra med utstyr og et friskere design skal sørge for at kjøperne velger denne.

Hyundai i10: Denne blir blant Norges billigste

Ny småbil på vei – med klasseledende plassutnyttelse.

Småbilklassen er stadig i utvikling – og den siste tiden har vi fått biler som Opel Adam, Skoda Citigo, VW Up, Chevrolet Spark – og ikke minst Norges billigste bil, Mitsubishi Space Star. Alle sammen har det til felles at de er svært kompakte, rimelige og billige i drift.

Snart vil det imidlertid komme en ny modell som skal knive om de samme kundene – signert Hyundai.

De satser på at friskere design, god plassutnyttelse og et for klassen høyt utstyrsnivå skal kunne friste kjøperne.

LES OGSÅ: Renault Clio: Er dette din neste småbil?

Mer plass

Den nye i10 har vokst seg større; åtte centimeter lengre enn utgående modell – men er fortsatt bare drøyt 3,6 meter lang. Bredden er 1.660 millimeter – en økning på 6,5 centimeter. Taket på sin side er senket med 5 centimeter.

Totalt innebærer endringene at blant annet bagasjeplassen er blitt bedre. Nå rommer i10 252 liter, mot 225 i dagens utgave. Det er på nivå med VW Up/Skoda Citigo – og større en Spark (175 liter) og Opel Adam (175 liter).

Hyundai påstår også at i10 skal ha best benplass i klassen.

LES OGSÅ: Disse taper du minst på

Oppvarmet ratt

Blant utstyret som finnes til denne bilen er automatisk klimaanlegg, oppvarmet skinnratt og cruise control med hastighetsbegrensning.

Både stabilitetskontroll og kollisjonsgardiner er standard.

LES OGSÅ: Liten trenger ikke å bety kjedelig – sjekk denne

Hyundai i10 forfra
Hyundai i10 forfra

Bedre kjøreopplevelse

Det europeiske designteamet som står bak bilen har også vektlagt å løfte kjøreopplevelsen – gjennom bedre kjøredynamikk, høyere opplevd kvalitet og dempet støynivå.

Selv mener de å ha en bil som kan sammenlignes med biler i klassen over i størrelse, nemlig B-segmentet.

LES OGSÅ: Topp 10: Dette er småbilene med minst feil

Pris

Det er så langt ikke sluppet informasjon om hvilke motorer som blir å finne i i10. Men mye tyder på at det er snakk om to bensinmotorer på tre- og fire sylindre, og en effekt på henholdsvis 65 og 85 hk.

Prisen på dagens modell starter på drøyt 130.000 kroner. Det er ikke nok til å kunne knive med de aller billigste. Så den nye modellen bør nok noe ned i pris for å gjøre seg bemerket.

Hyundai i10 bakfra
Hyundai i10 bakfra

LES OGSÅ: Her er en Hyundai som skremmer vettet av naboen