NRKsommer (Foto: Tore Zakariassen/NRK)
NRKsommer (Foto: Tore Zakariassen/NRK)

NRK triplet budsjettet til «Sommeråpent»

NRKs båttur i sommer-Norge er rekorddyr.

I hele sommer har NRK-programmet «Sommeråpent» dratt kysten rundt og skal totalt besøke 38 steder med skipet MS «Sjøkurs». Den store satsingen har kostet kanalen dyrt. 28 millioner kroner er nesten tre ganger så dyrt som tidligere sesonger.

Det er helt på høyde med storsatsinger som «Skal vi danse» og «Idol» og betydelig dyrere enn «Hver gang vi møtes» på TV 2, dyrere enn «71 grader nord» på TVNorge og koster mer enn å sende 16 deltakere på en sydhavsøy i «Robinsonekspedisjonen» på TV3.

Dyrt å dra Norge rundt

– Vi har en budsjettramme på 28 millioner kroner, og det er en omprioritering av penger som har bidratt til å finansiere denne sesongen av «Sommeråpent». De tidligere sesongene har hatt en ramme på åtte til ti millioner kroner, forteller tv-sjef Arne Helsingeng i NRK til Kampanje.

Ved å dra rundt i hele landet og kjøre direktesendinger fra hvert sted har programmet blitt svært kostbart. Både leie av båt og mannskap og satellittdistribusjon av TV-sendingen koster mye penger.

Høyere seertall

Men NRK har fått betalt ved noe høyere seertall: Hittil har 508 000 seere i snitt fulgt sendingene mot 462 000 i fjor og markedsandelen har vokst fra 37,9 prosent til 44,8 prosent. Mens den langt billigere TV-produksjonen «Sommertid» på TV 2 har hatt 208 000 seere mot 212 000 i fjor, men markedsandelen har økt fra 20,3 til 22,6 prosent. Forklaringen til det er enkel:

– TV-seingen har vært veldig lav i sommer på grunn av det fine sommerværet, sier senior markedsanalytiker Birgit Eie i TV 2 til «God kveld Norge».

Bare gamle seere

TV- og radiosjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat, som er rådgiver for mange norske TV-annonsører, sier det vil være uaktuelt for en kommersiell kanal å bruke så mye penger på et program om sommeren.

– Det er bare NRK som får seere på et slikt program. Dessuten er rundt 60 prosent av seerne over 60 år og det ville vært uinteressant for de kommersielle kanalene, sier Wiberg til «God kveld Norge».

Rådyr satsing

Budsjettene til de forskjellige TV-produksjonene til de kommersielle kanalene er ikke offentlige:

– Vi kommenterer ikke hva enkeltproduksjoner koster, sier kommunikasjonsdirektør Svein Tore Bergestuen i TVNorge.

Men ifølge «God kveld Norge»s kilder har ikke TVNorge noen TV-produksjoner som overstiger 28 millioner kroner. Det har heller ikke noen produksjoner nå i høst som kan måle seg med «Sommeråpent». Det eneste programmet som kan være i nærheten er «Paradise Hotel» som går i vårsesongen på TV3.

– 28 millioner er enormt mye penger. En kommersiell kanal ville slitt med å forsvare et slik budsjett, sier en av «God kveld Norge»s kilder i TV-miljøet.