Vinyl med
Vinyl med "bambus finish" på både dashboard, seter og dørtrekk også kalt "dragon skin" kjennetegnet luksusbilen fra Kaiser konsernet. Kun 1.277 ble bygget. (Foto: eBay.com)

1953 Kaiser Dragon: Unik luksusbil ute etter 49 år på låven

For 20.000 kroner kan du få veteranbil som ingen har hørt om!

20.000 kroner pleier ikke å være nok til å skaffe noe voldsomt spennende å skru på i garasjen i ledige stunder. I beste fall en populær bil som er bygget i millioner av eksemplarer – og nesten uansett med solide mengder rust.

Her er unntaket som bekrefter regelen. Med god margin, til og med. For dette er en bil du trolig ikke har sett maken til noen gang – i hvertfall ikke i Norge.

Les også: Kaiser-Darrin - sportsbilen med de merkelige dørene

Nå bør vi skynde oss å legge til at denne heller ikke finnes i Norge. Foreløpig. For det kan du altså påvirke, da bilen nå er inne i de siste timene av auksjonsperioden på eBay, der den står i Somerset, Pennsylvania, på den amerikanske østkysten.

Se eBay-annonsen her:

49 års lagringsstøv

Når dette skrives har det foreløpig ikke kommet inn bud på sjeldenheten, og dermed er det 3.289 dollar som gjelder for å stoppe auksjonen og bli den nye eieren. Rundt 19.500 norske kroner, altså – og så må du selvsagt beregne litt frakt og moms før du får den hit.

Dragon-modellen har samme grunnkarosseri som de øvrige Kaiserne, men med mer pynt - og til og med adskillige detaljer forgylt i 14 karat gull. (Foto: eBay.com)
Dragon-modellen har samme grunnkarosseri som de øvrige Kaiserne, men med mer pynt - og til og med adskillige detaljer forgylt i 14 karat gull. (Foto: eBay.com)

Men hva er det så du får for pengene?

Setter du pris på lagringsstøv og urørt patina er dette virkelig noe for deg. Ifølge selgeren har den stått lagret innendørs helt siden ca. 1964, da de siste skiltene som fremdeles sitter på, ble utstedt. Altså fikk den bare drøyt 10 år på veien før den trolig ble sett på som totalt utdatert og dessuten kanskje litt pinlig, ettersom Kaiser-produksjonen ble nedlagt og konsernet fortsatte å konsentrere seg kun om Willys-modellene.

Produsert i mindre enn et år

Litt rust på de vanlige stedene langs kanaler og karosseriets bakdel er som forventet, men ellers sies bilen å være forholdsvis komplett. Det gjelder faktisk også de forgylte delene, som vi skal komme tilbake til. Dette var nemlig skikkelig status og ordentlig påkostede saker en gang i tiden.

Les også: Kaisers billigbil Henry J - når så du en slik sist?

Vi har allerede nevnt at den er sjelden. Det kan i dag sies om alle bilene som har overlevd av produksjonen fra det gamle Kaiser-konsernet, først og fremst representert ved typen med den karakteristiske hjerteformede frontruten som ble produsert mellom 1951 og 1955.

Kaiser var i praksis dødsdømt kort tid etter krigen, ettersom de ikke hadde ressurser til å følge de tre stores produktutvikling. Karosseriet pyntet man på, men bilens virkelige akilleshæl var den late og utdaterte rekkesekseren. (Foto: eBay.com)
Kaiser var i praksis dødsdømt kort tid etter krigen, ettersom de ikke hadde ressurser til å følge de tre stores produktutvikling. Karosseriet pyntet man på, men bilens virkelige akilleshæl var den late og utdaterte rekkesekseren. (Foto: eBay.com)

Men denne er virkelig sjelden. Kaiser Dragon var en langt mer påkostet utgave enn for eksempel Manhattan, og da produksjonen stoppet etter mindre enn et helt år den 28. mai 1953 hadde man kun bygget 1.277 biler. Ifølge selgeren regner man med at rundt 100 fortsatt finnes, men selv på merketreff i USA er det sjelden å se mer enn én eller to, forteller han.

Luksus-satsing med undermåls motor

Kaiser-konsernet var på full fart mot stupet allerede i 1953, men skulle altså holde ut i ytterligere to år før det var slutt. De manglet penger og produksjonsvolum til å fornye modellene, og kom seriøst i bakleksa da de ikke kunne følge med på V8-kappløpet, men ble sittende med sin utdaterte og ganske late rekkesekser.

Siden bilen har stått lagret utenfor rekkevidde for klåfingrede personer helt siden midt på 1960-tallet virker den forholdsvis komplett. Til og med de forgylte emblemene er på plass. (Foto: eBay.com)
Siden bilen har stått lagret utenfor rekkevidde for klåfingrede personer helt siden midt på 1960-tallet virker den forholdsvis komplett. Til og med de forgylte emblemene er på plass. (Foto: eBay.com)

Dermed kan det synes som en merkelig beslutning å satse på en luksusbil, slik de gjorde med en spesialmodell ved navn Dragon i 1951 – og som altså ble gjentatt i litt forandret versjon i 1953.

Les også: Volvo-konsept var en ganske åpenbar Kaiser-kopi

For her var det ikke spart på noe. Setetrekk, dørtrekk og dashboardet var polstret med vinyltrekk i ”bambus-finish”, også kalt ”drage-skinn”, med innsydde felter av spesielt designet ”Laguna-stoff”. Også vinyltaket var i bambus-finish på disse bilene. Noen ytterst få fikk også canvas-trukket tak og heldekkende vinyltrekk innvendig, men de var stort sett bygget for utstilling – for å trekke kjøpere til det utsatte merkets luksus-satsing.

Gullforgylte detaljer

Man valgte dype, intense og flotte farger til Dragon-utgavene, der en versjon i grønt og denne mørkerøde metallic-utgaven var de som ble produsert i flest antall. De røde var blant de sist produserte, og dette må ha vært en flott bil da den ble levert ny.

Både den såkalte bambus-vinylen og de innsydde feltene i
Både den såkalte bambus-vinylen og de innsydde feltene i

En forgylt plakett i 14 karat gull på hanskeromslokket forteller at den første eieren het Daniel Deal. Samtlige Dragon-eiere ble æret på denne måten, og både emblemene på skjermene, panserornamentet og diverse lister og pynt både foran og bak ble på samme måte forgylt i 14 karat gull.

Les også: Kaiser-konsernets brogede historie inneholder mye rart

I tillegg hadde bilen store mengder ekstra lydisolering, radio, elektrisk klokke og diverse annet utstyr som løftet den høyt over Kaiser-konsernets øvrige modeller.

Blir du den første i Norge?

Men så var det den håpløst umoderne motoren på bare 118 hester, da. Den ødela inntrykket og bilens sjanser til å vise seg som en konkurrent til de øvrige luksusmerkene, og det ble verre enda av at prisen på bilen ble på helt innunder 4.000 dollar – faktisk noen få dollar mer enn hva man kunne få eksempelvis en Cadillac DeVille med V8 for.

Han tok en kalkulert risiko, Daniel Deal, da han kjøpte en nederlagsdømt luksusbil fra Kaiser til prisen av en Cadillac i 1953. Noen økonomisk god handel ble det neppe, men navnet hans pryder i det minste fremdeles hanskeromslokket 60 år etter - og vil trolig gjøre det også når bilen blir restaurert og får nytt liv. (Foto: eBay.com)
Han tok en kalkulert risiko, Daniel Deal, da han kjøpte en nederlagsdømt luksusbil fra Kaiser til prisen av en Cadillac i 1953. Noen økonomisk god handel ble det neppe, men navnet hans pryder i det minste fremdeles hanskeromslokket 60 år etter - og vil trolig gjøre det også når bilen blir restaurert og får nytt liv. (Foto: eBay.com)

Her hjemme fantes det noen Kaiser-biler på 1950- og 1960-tallet – etter hva vi har hørt delvis fordi det foregikk lisensproduksjon av slike biler blant annet i Israel, og noen av disse skal ha funnet veien hit. Alle Dragon-utgavene ble dog bygget på hovedanlegget i Willow Run, Michigan, og det vil overraske oss stort om det noen gang har vært noen slik bil i Norge.

Blir nok kostbar til slutt – også nå

Finner du ut at du vil bli den første, vil du ha en ekstrem sjelden utgave av en bil som allerede i utgangspunktet få kjenner til.

Mye av materialene til det særpregede interiøret reproduseres ifølge selgeren, men han sier klokelig ikke noe om prisen på det. Altså vil du nok også i 2013 måtte betale en stram pris for en luksusbil som ikke alle helt forstår – men så kan du jo se på gullplaketten på hanskerommet og tenke at Daniel Deal en gang i tiden gjorde akkurat det samme for å få denne flotte bilen.

Les også: Olsenbandens Kaiser er kanskje den mest kjente i Norge