Den røffe off roaderen Dacia Duster står for brorparten av salget for det rumenske lavprismerket til Renault.
Den røffe off roaderen Dacia Duster står for brorparten av salget for det rumenske lavprismerket til Renault.

Se hvem som har passert Volvo på salgsstatistikken

Knallsuksessen fortsetter – også i Norge.

Mange hadde knapt hørt om Dacia for bare et par år siden. Men i fjor fikk vi til og med vår egen importør av merket hit til Norge.

Og nå har det virkelig tatt av for lavprismerket til Renault.

Dacia solgte nemlig 211.438 biler i løpet av første halvår i år. Det er en økning på 16,5 prosent på verdensbasis sammenlignet med samme periode i fjor.

Dermed er de nå forbi Volvo på salgsstatistikken – svenskene, eller skal vi si kineserne, omsatt 209.118 biler i løpet av den samme perioden.

LES OGSÅ: De beste og dårligste bruktbilene

Stadig større

Salgsøkningen kommer mye takket være nye modeller som Lodgy og Dokker, samt oppgraderte modeller av Logan og Sandero.

I 1. halvår 2013 utgjorde Dacia-salget 16,2 prosent av Renaults totale bilsalg, og det rumenske bilmerket står da også for en stadig større del av Renaults totale bilsalg.

– Har truffet godt

Det er liten tvil om at Dacia har vært gode og heldige med både timingen og produktet sitt.

De har fått hjelp av at de urolige økonomiske tidene i Europa, som har gjort fokus på lavprisbiler større.

– Dacias suksess kommer nok delvis som et resultat av finanskrisen som rammer spesielt landene i Sør-Europa, mener Dacia-ansvarlig Jan Traaseth hos RBI Norge AS. .

Enkle og solid

– Dacia selger enkle, solide kvalitetsbiler til en lav pris – uten ekstrautstyr som fordyrer bilene og som samtidig gjør de mer sårbare for feil.

– Vi opplever at mange velger å kjøpe en ny Dacia Duster med 5 års garantier fremfor en bruktbil. Tilbakemeldingene fra kundene på Dacia Duster er veldig gode. De blir spesielt imponert over det lave støynivået, at bilen er lettkjørt, og den gode fremkommeligheten på dårlig vei, sier Traaseth.

Les vår test av Dacia Duster her

Kjært barn med mange navn

Det er fortsatt Duster som er den mest solgte Dacia-modellen med 61.901 biler i 1. halvår.

Denne modellen selges også som Renault Duster i en rekke land, og lanseres nå i høst dessuten som Nissan Terrano i India. I 2012 ble det totalt solgt 298.000 Duster (Renault Duster + Dacia Duster) på verdensbasis.

Dacia Duster.
Dacia Duster.

300 biler i Norge

I Europa vokste Dacia med hele 19,2 prosent i 1. halvår og økte dermed markedsandelen i Europa fra 1,6 prosent i 2012, til 2 prosent nå i 2013.

Her i Norge ble Dacia Duster lansert nå i 2013. Totalt ble det registrert 121 Dacia Duster i 1. halvår 2013.

– Vi er fornøyd med salgsstarten i Norge, og ligger godt an til å nå vårt salgsmål på 300 biler i 2013, sier Dacia ansvarlig Jan Traaseth hos RBI Norge AS.

I Norge er med andre ord Volvo fortsatt en hel del større - og kan vise til over 6.100 solgte biler så langt i år.

LES OGSÅ: Lavprisbil til 100.000 skal redde Peugeot-salget

Dashbordet i Dacia Duster er enkelt og nøkternt og er kanskje det som best avslører at dette ikke er noen topp moderne bil.
Dashbordet i Dacia Duster er enkelt og nøkternt og er kanskje det som best avslører at dette ikke er noen topp moderne bil.

LES OGSÅ: – Det er rett og slett lite som kan gå i stykker