Elektronisk stabilitets Program (ESP) er et veldig viktig sikkerhetssystem som du bør tenke over om bruktbilen har. Illustrasjonsbilde.
Elektronisk stabilitets Program (ESP) er et veldig viktig sikkerhetssystem som du bør tenke over om bruktbilen har. Illustrasjonsbilde.

Derfor er dette veldig viktig på bruktbilen

Det kan redde liv, forklarer Brooms bilekspert.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Vi skal ha en bruktbil til rundt 100.000 kroner. Sikkerhet er viktig, så den må ha airbager. Men hvor viktig mener du det er med antiskrens også? Hvis du har mulighet hadde det vært interessant hvis du også kan forklare hvordan dette virker på en vanlig bil. Hilsen Thomas.


Benny svarer:

Hei sann!

Sikkerhetsutstyr er viktig også i bruktbiler. ABS-bremser og airbager er det vel i de fleste biler til 100.000 kroner nå.

En annen ting som jeg helt klart ville satt høyt opp på en prioriteringsliste er ESP (Electronic Stability Program) – eller antiskrens-system – som du selv er inne på. Det er veldig viktig. Det kan redde liv. Rett og slett.

Dette ble lansert på litt forskjellige tidspunkter hos forskjellige merker og modeller. Gjerne de litt dyre først. Fra ca. 2005 – 2007 fikk mange dette som standard. Men langt ifra alle, så sjekk litt nøye før du kjøper.

Slik virker det

Systemet virker på den måten at det samles inn informasjon fra en rekke givere og sensorer fortløpende. Deriblant ABS-systemet, rotasjonssensorer og G-sensorer. Disse gir informasjon om bilens virkelige oppførsel.

Denne informasjonen sammenlignes med informasjon fra andre givere, som forteller om motorkraft og rattutslag. Disse gir informasjon om bilens ønskede oppførsel.

Hvis systemet konkluderer med at informasjonen er avvikende, gjennom at en sladd eller skrens har oppstått, brukes bremsene til å bremse ned ett eller flere av hjulene for å stanse skrensen. På noen biler reduseres også motorkraften, inntil bilen er på tett kjøl igjen.

Millisekunder

Det hele tar bare noen millisekunder og ofte rekker ikke engang sjåføren å reagere før hele "redningsaksjonen" er over.

Dette systemet kan forresten også hete: DSC, DSTC, ESC, PSM, VDC, VSA og VSC for å nevne noen. Kjært barn har mange navn...

Ikke så veldig lett og forklare kort og enkelt dette, men håper allikevel at dette var litt oppklarende om hvordan det virker.

Ønsker deg lykke til med ny bil etter hvert!

Les også: Pass opp når takluken ”ikke virker helt optimalt” ...

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

LES OGSÅ: Vi har testet den store familiedrømmen


Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: