Selvmordsdører: En gang var det slik dørene skulle åpne

Å gå ut av bilen kan faktisk gjøres ganske grasiøst - eller ikke.

Hvordan stige ut av en bil med stor eleganse? Du kan jo beynne med å kjøre i en bil med såkalte 'selvmordsdører', som denne 1962 Lincoln Continental. Dørene med det dramatiske kallenavnet er kanskje på vei tilbake?
Hvordan stige ut av en bil med stor eleganse? Du kan jo beynne med å kjøre i en bil med såkalte "selvmordsdører", som denne 1962 Lincoln Continental. Dørene med det dramatiske kallenavnet er kanskje på vei tilbake?

Da bilen var ung, og hesten ikke helt pensjonert ennå, kjørte man oftest i friluft. Men etter hvert som innelukket luksus ble mer og mer aktuelt også for hvermannsen, dukket også spørsmålet opp om hvordan man skulle skalke lukene på tettest mulige måte.

Og fremdeles la det være noenlunde enkelt å komme seg inn og ut av bilen når de var åpnet.

Noen er mer uheldige enn andre

Den dag i dag er det ofte snakk om de utfordringer dette skaper. Spesielt for kongelige, som skal opprettholde en viss eleganse i alle bevegelser, og for en del kjendiser, som har skapt overskrifter etter å ha vært fryktelig uheldige med benstillingen i kombinasjon med at de har glemt undertøyet hjemme.

Noen er det liksom ingen grenser for hvor uheldige er.

Etter krigen ble dørene hengslet i front på de fleste fullvoksne biler. Noen små, billige og veldig lett konstruerte modeller fortsatte - som denne Fiat 600en fra 1955.
Etter krigen ble dørene hengslet i front på de fleste fullvoksne biler. Noen små, billige og veldig lett konstruerte modeller fortsatte - som denne Fiat 600en fra 1955.

Bildørene våre har, med noen få unntak, blitt standardiserte på den måten at de er hengslet i forkant. Skyvedører er også aktuelle, men da først og fremst på varebil-baserte minibusser og bak på flerbruksbiler. Ikke den typen biler som filmstjerner og kongelige entrer og stiger ut fra i særlig omfang.

Litt synd, egentlig, for det kunne fjernet mye av problemene for dem.

Les også: Sjekk disse - bilene med de rareste dørene!

Trist kallenavn

Men det kunne også de såkalte ”selvmordsdørene”, som var vanlige før i tiden, men som også er så godt som ikke-eksisterende i dag.

Bak det triste kallenavnet skjuler det seg altså dører som er hengslet med tradisjonell teknikk, men i bakkant av døren i forhold til fartsretningen. Slik at man raskt kan falle ut av bilen dersom fartsvinden kommer i mellom og river opp døren, og der man blir meiet ned av selve døren dersom man skulle forsøke å stige ut av bilen før den har stoppet helt opp.

360-modellen skal ha vært den første produksjonsmodellen fra Subaru, og den svært primitive lille skapningen ble solgt i et visst antall også i USA. I den grad selvmordsdører noen gang har fått offentlig oppmerksomhet av sikkerhetshensyn der borte, var det nettopp denne bilen som aktualiserte det.
360-modellen skal ha vært den første produksjonsmodellen fra Subaru, og den svært primitive lille skapningen ble solgt i et visst antall også i USA. I den grad selvmordsdører noen gang har fått offentlig oppmerksomhet av sikkerhetshensyn der borte, var det nettopp denne bilen som aktualiserte det.

Mest sannsynlig er det derfra dørkonstruksjonen har fått sitt kallenavn, uten at vi har klart å bringe klarhet i akkurat dét. Men navnet strekker seg langt tilbake i tiden – og det kan vel også antyde noe av forklaringen på at dette fenomenet med årene har forsvunnet ut av produksjon.

Ett faremoment fra eller til...

Da det oppsto, var bilene som sagt unge, farten lav, og farene for å skade seg i trafikken var vel så vidt mange og åpenbare at en liten detalj fra eller til kanskje ikke fikk noen til å reagere. Hvorfor man hengslet dørene slik hadde vel trolig en praktisk forklaring, at det var enklest eller mest solid rent strukturelt.

Les også: Her får du ekstra kjendis-faktor uten å betale for den

Men så forsvant det altså like etter krigen, bortsett fra på noen små, lette og svært enkle biler. Citroën 2CV, diverse små Fiater og de første Saabene er biler vi husker med slike dører til godt ut på 1960-tallet, noen til og med enda lengre.

Mange biler med selvmordsdører har også utnyttet det for å gjøre eksteriøret mer symmetrisk og lekkert. Lincolns 1960-tallsutgaver i særklasse - her en detalj fra en 1961-modell.
Mange biler med selvmordsdører har også utnyttet det for å gjøre eksteriøret mer symmetrisk og lekkert. Lincolns 1960-tallsutgaver i særklasse - her en detalj fra en 1961-modell.

Liten Subaru ble syndebukk

En av dem var den første Subaruen, den lille knøtten som ble kalt 360, og som faktisk ble solgt i et visst antall i USA til tross for at selv VW Bobla må ha virket tung, solid og luksuriøs i forhold. I hvertfall solgte den greit der en stund, frem til amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter ropte varsko om hvor mangelfullt konstruert den egentlig var fra et trafikksikkerhets-synspunkt.

Les også: Få amerikanere var så vågale i design som Lincoln

Og selvmordsdørene var ett av punktene som ble fremhevet – i den grad at man regnet med at det skulle komme et forbud mot slikt i nær fremtid.

Nå skjedde aldri det. Den lille og sære Subaruens dager var uansett talt, andre småbiler fikk mer tradisjonelle dør-løsninger, og Ford-konsernet – som hadde reaktualisert selvmordsdører som en gimmick på sine luksuriøse Lincoln Continental- og Ford Thunderbird-modeller på 1960- og det tidlige 1970-tallet, hadde også skrinlagt prosjektet.

Sikrere enn man skulle tro

Det til tross for at i hvertfall disse luksusbilene hadde lamper og diverse varslingssystemer for dører som ikke var lukket helt igjen når føreren startet motoren og satte girvelgeren i ”drive”, og gjerne også automatiske dørlåser som ble aktivert samtidig.

Rolls-Royce gjenopplivet konstruksjonen med sine moderne biler på 2000-tallet, først med Phantom fra 2003. Her en LWB-utgave fra 2005, og det virker som en fullt overkommelig oppgave å ta seg ut herfra på en estetisk måte.
Rolls-Royce gjenopplivet konstruksjonen med sine moderne biler på 2000-tallet, først med Phantom fra 2003. Her en LWB-utgave fra 2005, og det virker som en fullt overkommelig oppgave å ta seg ut herfra på en estetisk måte.

Der kunne altså selvmordsdørene, og mulighetene til å virkelig gjøre en imponerende entré rett ut av bilsetet, ha endt. Hvis det ikke var for Rolls-Royce.

Les også: Her er teoriene bak kallenavnet "selvmordsdører"

Deres oppsiktsvekkende design på Phantom fra 2003, og senere også Ghost, har bragt ideen til heder og verdighet igjen. Og når selveste grandtanten i status-ligaen klemmer til på den måten, er det selvsagt ingen som våger seg til å antyde noe om at det kan være farer forbundet med konstruksjonen, heller.

Kanskje blir det moderne igjen?

Vi går da også ut fra at dørene på dagens Rollser er minst like nøye elektronisk overvåket som de var på Lincoln på 1960-tallet. Og det burde være like lite behov for å gå ut av en bil som er i fart i dag som det var den gang.

Bortsett fra en del biler med såkalte
Bortsett fra en del biler med såkalte

Ergo kommer kanskje noen flere til å ta etter, for å gi luksusbilene mer særpreg. Det hadde vært hyggelig – både for flotte damer i lang kjole, som skal stråle når de stiger ut av bilene sine, og for oss, som skal se på dem.

Les også: Er dette verdens kuleste bildører? Sjekk topplista