Land Rover sjefene skal ha gitt grønt lys for et meget spesielt prosjekt: Nemlig Range Rover Evoque cabriolet. Mye tyder på at bilen er her allerede til neste sommer.
Land Rover sjefene skal ha gitt grønt lys for et meget spesielt prosjekt: Nemlig Range Rover Evoque cabriolet. Mye tyder på at bilen er her allerede til neste sommer.

Range Rover Evoque cabriolet: Dette er noe for seg selv

Det er en SUV. Og en cabriolet. Kanskje kommer den til neste sommer!

Land Rover viste den første gang på bilutstillingen i Genéve i fjor. Da ble det understreket av Range Rover Evoque cabriolet bare var en konseptmodell, og at det ikke forelå planer om å sette den i produksjon.

Akkurat det var kanskje ikke så veldig overraskende. For kan det virkelig være marked for en todørs, høyreist SUV-cabriolet? Attpåtil fra et merke som Range Rover?

Grønt lys

Jo da, det kan det godt være, mener tydeligvis moderselskapet Land Rover. For spekulasjonene hjemme i England går nå på at toppledelsen i Land Rover har gitt prosjektet grønt lys.

Bilen skal ha kommet langt underveis i planleggingen, og det snakkes nå om lansering til neste sommer.

LES OGSÅ: Er dette årets særeste bilnyhet?

Klassens tøffeste

Selve bilkonseptet er ikke helt nytt, selv om det er spesielt. Audi har lekt med tanken tidligere, og japanske Infiniti har gått hakket lenger enn det.

Evoque har helt klart en fordel i at designet blir regnet som klassens tøffeste. Det kler også en løsning uten tak – og dette vil helt klart være en bil som de som ønsker å skille seg ut.


Evoque cabriolet.
Evoque cabriolet.


LES OGSÅ: Her er et annet stilig SUV-konsept!


Dårlig veistandard

De indiske Land Rover-eierne skal også ha sans for kombinasjonen røff bil med firehjulstrekk – og cabriolet.

I markeder som India, Russland og Kina er veistandarden ofte en stor utfordring for tradisjonelle cabrioleter og legger derfor en demper på salget. Evoque er en real firehjulstrekker som tåler litt juling – dermed slipper man unna denne problemstillingen.

Tydelig cabriolet-preg

Range Rover har gitt bilen stofftak, det gir mer bagasjeromsplass og også et tydeligere cabriolet-preg enn løsning med nedfellbart ståltak.

De tar utgangspunkt i Evoque med to dører, og fire personer bør ha greit med plass i bilen. Prismessig er det nok grunn til å vente seg et ikke ubetydelig "cabriolet-tillegg", men det tåler nok denne kundegruppa.


LES OGSÅ: Vi har testet Evoque Coupe – les hva vi synes her:



Det var kanskje ikke så mange som så denne modellen komme - en premium-SUV-cabriolet.
Det var kanskje ikke så mange som så denne modellen komme - en premium-SUV-cabriolet.



LES OGSÅ: Evoque var en av kandidatene til Årets Broom-bil. Les hvorfor: