Datsun Go: Planlegger nybil til under 25.000 kroner
Spesialutgave skal virkelig bli billig.
Tidligere denne uken hadde Datsun premiere på sin comeback-modell Go.
Etter å ha vært borte noen tiår, velger Nissan nå å børste støvet av det tradisjonsrike merkenavnet. Nå skal Datsun være et rendyrket billigmerke, tilpasset markeder med lavere kjøpekraft enn i den vestlige verden.
Ikke superbillig
I forkant av premieren ble det blitt spekulert i priser rundt 30.000 kroner for Go.
Det ble imidlertid ikke innfridd. Renault/Nissan-sjefen Carlos Ghosn ville ikke gå i detaljer rundt prisen, men bekreftet at den ville ligge rundt 40.000 kroner. Fortsatt billig – men ikke superbillig.
Ny sjuseter – og den er nest billigst av alle
Litt over Nano
Nå melder imidlertid britiske Autocar at Datsun også jobber med planer om en rimeligere innstegsversjon av Go. Autocar har egen redaksjon i India og er vanligvis svært godt informert om hva som rører seg i markedet.
De mener å vite at bilen skal koste under 25.000 kroner når den kommer, bare et par tusenlapper mer enn dyreste versjon av det som i dag er verdens billigste bil, indiske Tata Nano.
En liten revolusjon: Les mer om Nano her
Lave lønninger
Hvordan skal de klare det? Jo, ved å skrelle bort alt som kan betraktes som "unødvendig" på en bil. Go leveres for eksempel med elektriske vindusheiser og aircondition, det ryker naturligvis her. Utstyrsnivået må holdes på et minimum og komfort kan heller ikke prioriteres, det handler om å kutte kostnader på alt fra bryter og hendler, til dørtrekk og seter.
Go er bygget på samme plattform som Nissans småbil Micra, det holder utviklingskostnadene nede. Indiske underleverandører og lave lønninger på fabrikken i India er også en viktig faktor.
Sjekk ut Asmunds Datsun 160 B – klikk her:
Produseres flere steder
Bilen er kompakt med lengde på 3,78 meter og bredde på 1,63 meter. Men den innvendig plassen skal være god, blant annet takket være stor akselavstand.
De viktigste markedene i starten blir foruten India, Kina og Russland.
Go skal bygges i Renault/Nissans fabrikk i Chennai, India. Det er også planlagt produksjon ved Lada-fabrikken i Russland og i Indonesia. Foruten å appellere til helt nye kjøpere er målsettingen også å rekruttere nye kunder til Nissan, etter hvert som kjøperne får bedre råd og har mulighet til å oppgradere seg på bilfronten.
LES OGSÅ: Så billig får du splitter ny SUV
Vi har testet Norges billigste bil – les mer her: