Tretrinns girkasse gir litt høyt støynivå. Likevel er turer i både inn  og utland de beste minnene Morten har med sin klassiske SAAB fra 1960. (Foto: Privat)
Tretrinns girkasse gir litt høyt støynivå. Likevel er turer i både inn og utland de beste minnene Morten har med sin klassiske SAAB fra 1960. (Foto: Privat)

Bilen min Saab 93: Nå har dette blitt et ekte klenodium

Totakteren har vært norsk helt siden den var ny.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Få biler gir et så vennligsinnet inntrykk som en ”gammel-Saab”. Eller SAAB, som entusiastene helst vil at vi skal skrive. For det er ifølge dem stor forskjell på bilene fra den gang navnet var en forkortelse for Svenska Aeroplan AB, og i nyere tid, hvor Saab ble skrevet som et vanlig navn.

En av de riktig gamle klenodiene

For her er det en bil fra den virkelig optimistiske epoken vi ser. Da SAAB var ungt og entusiastisk, og bilproduksjonen en ”spin off” av flyindustrien, som etter hvert skulle bli til den dominerende delen av selskapet. Frem til det gikk som det gikk.

Men det tenker vi ikke på nå. Her er det nok annet å glede seg over.

Les også: Før var jenter pynt - nå er de målgruppe for bilselgerne

Som lukten av uforbrent olje og bensin som gjerne omkranset de små totakterne når de putret på tomgang utenfor en butikk eller et postkontor. Man tenkte jo ikke på miljø den gang – eller også lød en slik ”jungeltromme” så hyggelig på tomgang at man så mer på det som en berikelse av miljøet enn som noe farlig.

Det var virkelig en sorgløs og glad tidsperiode.

En av svært få 1960 93F

Bilen på bildene er en 1960-modell, internt benevnt som 93F, og den både første og siste årsmodellen av denne reviderte utgaven. Blant nyhetene var mest synlig at man hadde fått fronthengslede dører, slik at de såkalte selvmordsdørene fra tidligere utgaver var borte.

Morten har eid sitt SAAB-klenodium helt siden 1987, og har på
  den tiden rukket å gjøre mye med den - til og med en total restaurering
  på SAAB-fabrikken i Trollhättan. (Foto: Privat)
Morten har eid sitt SAAB-klenodium helt siden 1987, og har på den tiden rukket å gjøre mye med den - til og med en total restaurering på SAAB-fabrikken i Trollhättan. (Foto: Privat)

Dette var på mange måter begynnelsen på modellens storhetstid, til tross for at den ironisk nok altså byttet navn til 96 like etter. 93-modellen hadde vært på markedet siden 1956. På disse årene hadde den allerede markert seg sterkt i rally, og den gang som nå var det et viktig utstillingsvindu for nye bilmodeller.

Les også: Hyundai Sonata - hvor ble det egentlig av alle sammen?

Designet på SAABs modeller var langt mer sært enn tradisjonelle Volvo, og svenskene hadde dermed to hjemmefavoritter som henvendte seg til vidt forskjellig publikum. SAABens forhjulsdrift var også regnet som temmelig avantgardistisk på denne tiden, og merkets appell til teknisk kyndige og interesserte yrkesgrupper som arkitekter og lærere startet nok på et svært tidlig punkt.

”Hjem” for restaurering

Denne bilen ble solgt ny til en lege, som sikkert også var svært bevisst på hva han kjørte rundt i. Mindre bevisst er ikke dagens eier, som har tatt godt vare på den sjeldne lille svensken helt siden 1987, og til og med sendt den ”hjem” til Trollhättan i Sverige for å få den korrekt restaurert!

Les også: Fiat 126 - liten tass med motstandskraft mot russ og rust

Eier: Morten Strandmoe, (51)

Bosted: Sandefjord

Litt om meg selv: Har vært aktiv i veteranbilmiljøet i mange år. Spesielt Gammalsaabens Venner (GSV), men også lokalt i Larvik og Sandefjord Veteranvognklubb (LSVK).

SAAB var ikke lei å spille på flyproduksjonen i sine bilbrosjyrer
  allerede fra starten på 1950-tallet. Her er brosjyren for 93F fra 1960,
  som ble den siste videreutviklingen av gamle 93 før nesten identiske
  96 tok over.
SAAB var ikke lei å spille på flyproduksjonen i sine bilbrosjyrer allerede fra starten på 1950-tallet. Her er brosjyren for 93F fra 1960, som ble den siste videreutviklingen av gamle 93 før nesten identiske 96 tok over.

Har hatt et 40-talls SAABer gjennom årene, og har pr. i dag fire på skilt og noen ojekter stående.

Eid i 26 år - så langt

Bilen: Saab 93F 1960.

Hvor lenge har du eid den? Siden 1987.

Hva har du gjort med den? Holdt i god bruksstand fra 1990, da den ble 30 år, og fram til rundt 2002. Da ble den sendt “hjem“ til Trollhättan for restaurering.

Liker best med bilen: Designet og totaktsmotoren.

Les også: Ripepennen som skal reparere lakken - funker den?

Liker minst med bilen: Det eneste må være at den er litt høylytt over 70 km/t på grunn av 3-trinns girkasse. Men har da hatt dagsetapper på rundt 80 mil uten problemer.

Drømmer om den aller siste

Beste opplevelse med bilen: Turer i inn og utland.

Framtidsplaner for bilen: Holde den i stand den er i dag.

Drømmebil: Den siste generasjonen SAAB 9-5 i stasjonsvogn. Helst med V6 og AWD.

Annet: Denne bilen har vært i Norge siden ny. Første eier var distriktslege på Rjukan.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Se video: Denne bilreklamen ble for sexy for italienerne!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Morten om? Bruk kommentarfeltet under!