Nå går Skoda for første gang inn i Golf klassen   de første offisielle bildene av Rapid Spaceback er akkurat ute.
Nå går Skoda for første gang inn i Golf klassen de første offisielle bildene av Rapid Spaceback er akkurat ute.

Skoda Rapid Spaceback: Her skal konkurrentene få bryne seg

Nå er den offisiell: Nye Skoda Rapid Spaceback.

Skoda lever virkelig opp til ryktet for å gi valuta for pengene med sin nye Rapid.

Dette er en sedan med hele 550 liters bagasjerom og plass til hele familien – fra 191.000 kroner. Det er det i praksis ingen konkurrenter som kan matche.

Midt imellom

Nå har de også akkurat publisert bilder av den andre modellen i Rapid-familien, nemlig Rapid Spaceback.

Dette er noe midt imellom en femdørs kombi og en stasjonsvogn. Med Spaceback går Skoda for første gang inn i Golf-klassen. Og her lover de igjen å gi svært mye bil for pengene.

LES OGSÅ: Denne Skodaen lurer deg trill rundt


Blitt kortere

Skoda har imidlertid ikke gått for mest mulig plass med denne modellen. Litt overraskende er Rapid Spaceback blitt 18 centimeter kortere enn sedanen.

Det gjør blant annet at bagasjeromsvolumet synker til 415 liter, men fortsatt er vi godt over de fleste konkurrentene i denne klassen. Med nedslått bakseterygg rommer den før øvrig 1380 liter.

LES OGSÅ: Passat Alltrack eller Octavia Scout – hvilken bør jeg velge?

Panoramatak

Der Rapid sedan må kunne karakteriseres som en svært anonym nybil, har Spaceback fått litt mer særpreg. Den skrånende hekken skiller den fra de små stasjonsvognene på markedet, inkludert Skodas egen Fabia.

Du kan også få den med panoramasoltak i glass. Glasstaket strekker seg fra frontruten og hele veien bak til bakluken. Det er også mulig å få bilen levert med en bakrute som er forlenget ti centimeter ned på bakdøren, som en designmessig detalj.


Det er ingen grunn til å vente seg voldsom luksus inne i Rapid Spaceback. Her er det litt nøktern brukervennlighet som gjelder.
Det er ingen grunn til å vente seg voldsom luksus inne i Rapid Spaceback. Her er det litt nøktern brukervennlighet som gjelder.


LES OGSÅ: Dette er faktisk en helt fornuftig stasjonsvogn ...

Praktiske løsninger

Som vanlig har Skoda hatt fokus på smarte interiørløsninger. Bagasjerommet er utstyrt med en dobbel bunn, som kan flyttes etter behov.

I tillegg har Rapid Spaceback tilsvarende praktiske løsninger vi kjenner fra Rapid, som isskrape i tanklokket og en holder for sikkerhetsvesten under førersetet. I tillegg har den søppelbøtte i passasjerdøren, parkeringsbillettholder og flaskeholdere, opplyser importøren i en pressemelding.

Fem motorer

Norge blir Rapid Spaceback tilgjengelig med tre bensinmotorer og to dieselmotorer. Minste motor blir en 86 hk bensinmotor og den foreløpige toppmodellen blir en 122 hk TSI bensinmotor.

Rapid Spaceback leveres også i en Greenline-version med en 1,6 TDI 90hk dieselmotor. Rapid Spaceback Greenline har et forbruk på beskjedne 0,38 liter per mil og et C02 utslipp på 99 g/km.

LES OGSÅ: Perfekt for deg som vil irritere Greenpeace

Rimeligere enn sedan?

Prisene er ikke klare, men de forventes å bli presentert i forbindelse med premierevisningen i begynnelsen av september i Frankfurt.

På stasjonsvognene sine har Skoda som regel et påslag på rundt 10.000 kroner. I og med at Spaceback ikke markedsføres som stasjonsvogn og dessuten er mindre enn sedanutgaven av Rapid, er det slett ikke umulig at den blir enda rimeligere enn denne.

TEST: Skoda Octavia 4x4: Rommelig stasjonsvogn leverer mye for pengene


Skoda har løftet merkevaren sin betydelig de siste årene - samtidig som de gir mye bil for pengene. Dette er nykommeren Fabia Spaceback.
Skoda har løftet merkevaren sin betydelig de siste årene - samtidig som de gir mye bil for pengene. Dette er nykommeren Fabia Spaceback.


Har alt du trenger – les testen av Rapid her: