Skoda skal få sin egen versjon av kommende VW Taigun (bildet)   kanskje er navnet Polar.
Skoda skal få sin egen versjon av kommende VW Taigun (bildet) kanskje er navnet Polar.

Skoda Polar: Ny billig-SUV på vei

Skoda skal inn i en av bilklassene som vokser raskest.

Klassen for mindre SUV-er – eller crossovere, om du vil – er en av de som øker mest.

Det handler om kompakte og litt høyreiste biler, med høy sittestilling, gjerne mulighet for 4x4 og litt ekstra fleksibilitet på grunn av høyden.

Større, men billigere

Volkswagen har allerede vist konseptbilen Taigun, som med en lengde på bare 3,86 meter blir en av de minste bilene i denne klassen.

Nå ryktes det også at konsernbror Skoda skal få sin versjon av denne bilen, men med et par vesentlige forskjeller: Nemlig at Skoda-utgaven skal bli en god del større, nærmere bestemt rundt 4,10 meter. Men likevel skal den gå under Taigun i pris.

LES OGSÅ: Ny tøffing i SUV-klassen

Ny plattform

Foreløpig går den under navnet Skoda Polar, og det er ventet at den skal bygges på VW-konsernets nye MQB-plattform.

Denne er utgangspunktet for modeller som syvende generasjon VW Golf og nye Audi A3 – og de kommende årene skal en rekke biler fra VW-konsernet bygges på plattformen. Dette gir store kostnadskutt både for utvikling og produksjon.

LES OGSÅ: Dacia Duster: Vi har testet Norges billigste SUV

Smarte løsninger

Designmessig er det ventet at Skodaen blir rundere i kantene enn Taigun. Fem dører skal også være på plass.

Innvendig er det ventet et ganske enkelt, men robust interiørdesign. Skoda kommer helt sikkert også til å putte inn mange smarte løsninger både for passasjerer og bagasje, slik vi er blitt vant til fra merket.

Kommer om to år?

Med dette får Skoda en etterlengtet lillebror til sin Yeti, en bil som for øvrig er ventet å vokse en del når den etter hvert kommer i andre generasjon.

Polar er neppe veldig langt unna, her går de fleste spekulasjonene mot lansering i 2015.

LES OGSÅ: Ford EcoSport: Ny billig-SUV på vei


00_VW mini-SUV blå
00_VW mini-SUV blå


LES OGSÅ: Audi Q2: Dette er aldri gjort før