Honda CR V kommer snart til Norge med 1,6 liters dieselmotor og forhjulstrekk. Da kommer også prisen til å bli kraftig redusert i forhold til dagens eneste dieselalternativ, en 2,2 liter.
Honda CR V kommer snart til Norge med 1,6 liters dieselmotor og forhjulstrekk. Da kommer også prisen til å bli kraftig redusert i forhold til dagens eneste dieselalternativ, en 2,2 liter.

Honda CR-V 1,6: Snart skal den bli billigere

Ny modell kommer til Norge på høstparten.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei vet dere om nye Honda CR-V skal komme til Norge med 1,6-liters motor? Jeg har akkurat lest testene av denne på tyske og engelske nettsteder. Regner med at den vel da må bli en god del billigere enn dagens modell. Hva tror dere startprisen kan bli her? Jeg har 2007-modell og vurderer bytte. Hilsen Christian.

Benny svarer:

Hei Christian! Jeg var selv på lanseringen av CR-V tidligere i år og kan bekrefte at det har blitt en fin bil. Den har også fått et solid løft på salgsstatistikken.

Men samtidig er det nok klart at Honda "lider" litt under at de bare kan tilby den med 2,2-liters dieselmotor (i tillegg til bensin). Svært mange av konkurrentene har 2-liters dieselmotor, ja noen har enda mindre motorer enn det også. Og det igjen betyr lavere avgifter.

Jeg tror nok derfor at Honda gleder seg til å få på plass sin nye 1,6-liters diesel under panseret på CR-V. Jeg har også registrert at det har begynt å komme tester av den. Virker som de fleste er relativt godt fornøyd med motorkreftene, selv om det naturlig nok blir litt begrenset med "bare" 1,6-liter i en såpass stor bil.

Men vekten er også redusert noe, samtidig som 4x4 er droppet. Det sparer kilo det også, samtidig som motoren har mindre å jobbe med.

Klikk her for å lese testen vår av nye CR-V

Tøff konkurrent

Den norske importøren har tidligere annonsert at bilen skal komme til Norge i månedsskiftet september/oktober, og det er snakk om lansering fra 14. oktober.

Prisene er ikke klare ennå, og det er naturligvis noen usikkerhetsfaktorer rundt dette – også i forhold til hvordan Honda ønsker å posisjonere den. Men hvis CR-V med 1,6-liters diesel skal trekke nye kunder til Honda, må de gå ut konkurransedyktig og vel så det.

Rimeligste dieselversjon i dag er 2,2 Comfort, som starter på 401.600 kroner. Et Co2-utslipp på 149 gram/kilometer forteller at dette ikke er siste nytt innenfor dieselteknologi, noe som igjen betyr ganske mye avgift.

En av konkurrentene som i dag selger veldig bra med "bare" forhjulsdrift er VW Tiguan. Med 2-liters dieselmotor på 110 hestekrefter, starter den på 300.700 kroner.

Det er nok mulig at Honda ikke legger seg så lavt i pris, CR-V er jo tross alt en god del større enn Tiguan. Men veldig mye opp bør de nok ikke gå, jeg vil anslå rundt 320.000 - 330.000 vil være en konkurransedyktig pris. Da får du også diesel til samme pris som rimeligste CR-V med bensinmotor, også den med drift på forhjulene.

Vi skal naturligvis følge opp dette, og kommer tilbake så snart prisene blir kunngjort.

Forgjengeren i duell: CR-V møter nettopp Tiguan


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Kvalitetsundersøkelse: Dette er de beste brukt-SUV-ene


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: