Opel Signum solgte lite som nybil   og lever i skyggen av mer kjente modeller på bruktmarkedet. Det gir muligheten for svært gode kjøp.
Opel Signum solgte lite som nybil og lever i skyggen av mer kjente modeller på bruktmarkedet. Det gir muligheten for svært gode kjøp.

Opel Signum: En av de glemte bilene i bruktmarkedet

Det betyr at du kan gjøre svært gode kjøp på den.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg regner med at jeg ikke er det eneste Broom-leseren med sans for de litt udde bilene i bruktmarkedet, de som er litt glemt og som "ingen" kjøper.

Det fine med slike er jo at vi som følger litt ekstra godt med kan gjøre svært gode kjøp. Hva mener du om Opel Signum i den sammenhengen, er det ikke det utrolig mye bruktbil for pengene? Hilsen Opelfan.

Benny svarer:

Hei Opelfan – nei, du er nok slett ikke alene om en slik interesse, jeg tror det er riktig mange av oss som liker å følge med også på bilene som langt fra er bestselgere.

Opel Signum er et godt eksempel på nettopp det. Et temmelig spesiell bil da den kom – og et bilkonsept mange av oss ikke helt skjønte poenget med.

Signum er litt halvveis stasjonsvogn, med med begrenset bagasjeplass. Til gjengjeld er plassen i baksetet gedigen. En slags limousin i et flerbrukskarosseri. Ja, jeg merker at det høres litt diffust ut når jeg skriver dette, og da er det kanskje ikke så rart at bilkjøperne heller ikke fikk helt tak på denne bilen.

Signum ble i alle fall en flopp og som det gjerne skjer med biler som selger lite som nye: De lever også en svært tilbaketrukket tilværelse på bruktmarkedet. Mange har rett og slett aldri hørt om den, da er det ikke mange som går inn og søker etter den på steder som finn.no og autodb.no heller.

LES OGSÅ: Tre glemte skatter i bruktmarkedet

Bare å prute

Det fine med det er naturligvis at det blir mulig å gjøre svært gode kjøp på den. Signum er tungsolgt og som selger er det da egentlig bare en ting å gjøre: Legge seg lavt i pris.

Nå får du 2003-modeller helt nede i under 50.000 kroner. Det er usedvanlig mye bil for pengene. Mange har gått ganske langt, men du skal ikke opp i mer enn 57.000 kroner for å finne et eksemplar som ikke har gått mer enn 119.000 kilometer. Da bør det være mye bil igjen!

Mitt inntrykk er at de fleste bilene ble kjøpt av godt voksne folk. Da er det også gode muligheter for at de har blitt pent behandlet underveis. Mange har også bare hatt én eier.

Særlig fra private selgere bør det være fullt mulig å prute litt ekstra her, ikke minst etter at bilen har ligget ute en stund og responsen (sannsynligvis) har vært laber. Men du må naturligvis være klar over at du vil møte samme problem selv, den dagen du skal selge den videre.

... og her er en SUV som er ganske glemt


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Det går faktisk an å glemme at man eier en bil


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: