Fiat 500L Trekking: Du kan lure naboen – helt til snøen kommer...
Ny Fiat er ikke helt hva den gir seg ut for.
Fiat er i full gang med å utvide sin 500-familie og her er en til som akkurat er offisiell.
Fiat 500L Trekking er en offroad-inspirert utgave av nylig lanserte 500L. I praksis en kompakt og høyreist bil, et sted midt mellom stasjonsvogn og flerbruksbil.
Høyere bakkeklaring
Det som skiller Trekking-utgaven fra utgangspunktet er først og fremst en god bunke offroad-styling rundt hele bilen.
Dessuten har den fått ti prosent høyere bakkeklaring – opp til 14,5 centimeter. Dermed vil den klare seg litt bedre over høye brøytekanter enn standardutgaven.
Ikke 4x4
Da tror du kanskje også at Fiat har gitt bilen 4x4. Nei, det har de ikke, og i så måte er dette enda en bil som gir seg ut for å være noe den ikke er.
For selv om naboen kanskje vil tro at du har kjøpt deg firehjulstrekker, må du nøye deg med trekk på forhjulene. Da gjelder det å være ekstra påpasselig når snøen kommer – slik at du ikke kjører deg fast og avslører en gang for alle hva dette er!
LES OGSÅ: Større Fiat-SUV – bør du ta sjansen?
Traction +
Fiat gjør i stedet et ganske stort nummer ut av sitt Traction + system. I praksis et videreutviklet antispinn-system, der bremsene også gjør sin del av jobben for å forhindre hjulspinn.
"Det koster mindre og gir lavere utslipp enn konvensjonell firehjulstrekk", sier Fiat selv om systemet.
Skreddersøm
Interiøret har samme fleksibilitet og smarte løsninger som vi finner i 500L. Det er også mulig å skreddersy bilen i stor grad etter egne ønsker.
Dette handler både om utstyr og tilvalg – også om en rekke fargekombinasjoner. Fiat kommer også med en egen kolleksjon av fritidsutstyr tilpasset 500 L Trekking – for å underbygge at dette er en bil beregnet på dem som har en aktiv fritid.
Fiat kommer med sjuseter også – les mer her:
Det kommer en til
Hvis fritiden din er så aktiv at du virkelig trenger 4x4, da må du derimot vente på modellen som sannsynligvis skal hete 500 X.
Den går i produksjon tidlig i 2014 og skal også den baseres på plattformen til 500L. 500 X blir oppfølgeren til dagens Fiat Sedici, som i praksis er en Suzuki med Fiat-logoer på. Denne bilklassen vokser kraftig, derfor er det svært viktig for Fiat å være til stede med en helt egenprodusert bil.
LES OGSÅ: Fiat vs. Suzuki – samme bil, men stor prisforskjell
LES OGSÅ: Her er lavpris-SUVen i Norge