Trekking er sist ut i den nye 500L familien fra Fiat. En bil med høy offroadfaktor   men uten firehjulstrekk.
Trekking er sist ut i den nye 500L familien fra Fiat. En bil med høy offroadfaktor men uten firehjulstrekk.

Fiat 500L Trekking: Du kan lure naboen – helt til snøen kommer...

Ny Fiat er ikke helt hva den gir seg ut for.

Fiat er i full gang med å utvide sin 500-familie og her er en til som akkurat er offisiell.

Fiat 500L Trekking er en offroad-inspirert utgave av nylig lanserte 500L. I praksis en kompakt og høyreist bil, et sted midt mellom stasjonsvogn og flerbruksbil.

Høyere bakkeklaring

Det som skiller Trekking-utgaven fra utgangspunktet er først og fremst en god bunke offroad-styling rundt hele bilen.

Dessuten har den fått ti prosent høyere bakkeklaring – opp til 14,5 centimeter. Dermed vil den klare seg litt bedre over høye brøytekanter enn standardutgaven.

Les vår test av Fiat 500 her:

Ikke 4x4

Da tror du kanskje også at Fiat har gitt bilen 4x4. Nei, det har de ikke, og i så måte er dette enda en bil som gir seg ut for å være noe den ikke er.

For selv om naboen kanskje vil tro at du har kjøpt deg firehjulstrekker, må du nøye deg med trekk på forhjulene. Da gjelder det å være ekstra påpasselig når snøen kommer – slik at du ikke kjører deg fast og avslører en gang for alle hva dette er!

Trekking-utgaven har litt høyere bakkeklaring enn  standard 500L, her er den på 14,5 centimeter.
Trekking-utgaven har litt høyere bakkeklaring enn standard 500L, her er den på 14,5 centimeter.

LES OGSÅ: Større Fiat-SUV – bør du ta sjansen?

Traction +

Fiat gjør i stedet et ganske stort nummer ut av sitt Traction + system. I praksis et videreutviklet antispinn-system, der bremsene også gjør sin del av jobben for å forhindre hjulspinn.

"Det koster mindre og gir lavere utslipp enn konvensjonell firehjulstrekk", sier Fiat selv om systemet.

Skreddersøm

Slik ser det ut inne i bilen, Fiat satser på mye utstyr og tilvalg som gjør at du kan skreddersy også interiøret etter egen smak.
Slik ser det ut inne i bilen, Fiat satser på mye utstyr og tilvalg som gjør at du kan skreddersy også interiøret etter egen smak.

Interiøret har samme fleksibilitet og smarte løsninger som vi finner i 500L. Det er også mulig å skreddersy bilen i stor grad etter egne ønsker.

Dette handler både om utstyr og tilvalg – også om en rekke fargekombinasjoner. Fiat kommer også med en egen kolleksjon av fritidsutstyr tilpasset 500 L Trekking – for å underbygge at dette er en bil beregnet på dem som har en aktiv fritid.

Fiat kommer med sjuseter også – les mer her:

Det kommer en til

Hvis fritiden din er så aktiv at du virkelig trenger 4x4, da må du derimot vente på modellen som sannsynligvis skal hete 500 X.

Den går i produksjon tidlig i 2014 og skal også den baseres på plattformen til 500L. 500 X blir oppfølgeren til dagens Fiat Sedici, som i praksis er en Suzuki med Fiat-logoer på. Denne bilklassen vokser kraftig, derfor er det svært viktig for Fiat å være til stede med en helt egenprodusert bil.

LES OGSÅ: Fiat vs. Suzuki – samme bil, men stor prisforskjell

Fiat  hentet fram velkjente offroad-triks når de designet 500L Trekking. Blant dem
Fiat hentet fram velkjente offroad-triks når de designet 500L Trekking. Blant dem

LES OGSÅ: Her er lavpris-SUVen i Norge