Nissan Leaf har stålkontroll på elbil markedet akkurat nå   til høsten blir det tøffere!
Nissan Leaf har stålkontroll på elbil markedet akkurat nå til høsten blir det tøffere!

Ford Focus Electric: Nå får bestselgeren tøff konkurranse

Elektrisk Focus kommer i september – her er prisen.

Norge har markert seg som et skikkelig annerledesland for elbiler.

Mens salget går svakere enn de fleste bilprodusentene hadde ventet i de aller fleste markeder, går det så det suser i Norge. Først ut med suksess var lille Mitsubishi i-MiEV. Så kom Nissan Leaf og stjal både showet og de aller fleste kundene.


Mange fordeler

Så langt i år er Leaf Norges sjette mest solgte nybil. Det hører naturligvis med til historien at elbiler kommer svært gunstig ut avgiftsmessig i Norge.

De har ingen nybilavgift, lav årsavgift, de slipper bompenger og har du elbil som firmabil, slipper du unna med halv skatt. Det har Leaf virkelig nytt godt av – særlig fordi bilen egentlig ikke har hatt reelle konkurrenter.

Vi levde med Leaf i en uke – les hvordan det gikk

Priser høyere

Det varer imidlertid ikke lenge. En av bilene som nå banker på døren og straks skal ta opp konkurransen er Ford Focus Electric.

Som navnet sier er dette den elektriske utgaven av bestselgeren Ford Focus. Forhåndssalget er i gang fra 1, juli og de første bilene kommer til Norge i september.

Nissan Leaf koster i dag fra 231.790 kroner. Ford tar sjansen på å legge seg et stykke over det, Focus Electric skal nemlig starte på 259.000 kroner.

LES OGSÅ: Beskylder TopGear for elbil-juks

162 km rekkevidde

Da får du en bil med elektrisk driftsmotor som utvikler 142 hestekrefter og et dreiemoment på 250 Nm. Det gir en rekkevidde på 162 km, en toppfart på 136 km/t og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 11,4 sekunder gjennom en 1-trinns automatisk girkasse.

Focus Electric har et litium-ion-batteri på 23 kilowattimer. Batteriet har et avansert nedkjølings- og varmesystem. Dette skal regulere batteritemperaturen for å hjelpe til å maksimere levetiden til batteriet, i tillegg til at man får flest mulig km pr. lading.

Lader når du slipper gassen

Med en 32 ampere ladekabel tar fullading mellom tre og fire timer. Med et 16 ampere uttak er ladetiden mellom seks og syv timer. 10 ampere uttak gir ladetid på mellom ni og 11 timer, forteller Ford i en pressemelding.

90 % av energien som normalt går tapt under bremsing blir gjenbrukt til lading av batteriet. Batteriet lades også når du slipper gassen.

Både Focus Electric og batteriene er dekket av fem års garanti. Batteriene har for øvrig en forventet livssyklus på ca. 230.000 km.

Mitsubishi i-MiEV – slik endte testen vår av den:

Rikholdig utstyrsliste

Utstyrsmessig basis for Focus Electric er 5-dørs Focus Titanium, Focus-seriens flaggskip.

Det betyr i praksis en rikholdig utstyrsliste som standard med blant annet nøkkelfritt startsystem, 2-sone automatisk klimaanlegg, navigasjon, ryggekamera og stemmestyringssystemet Ford SYNC med Nødhjelpassistanse. Dertil kommer spoiler bak, 17-tommers lettmetallfelger og cruise-kontroll.

LES OGSÅ: – Tror du jeg kommer hjem fra jobben i denne?

Ford Focus Electric kommer til Norge i september. Ford tar sjansen på å prisen den et godt stykke over klasseleder Nissan Leaf.
Ford Focus Electric kommer til Norge i september. Ford tar sjansen på å prisen den et godt stykke over klasseleder Nissan Leaf.

LES OGSÅ: – Hvorfor kjører så mange gamlinger hybridbil?