Cerbera er en av bilene fra TVRs forrige
Cerbera er en av bilene fra TVRs forrige "storhetstid". Den kom på markedet i 1996 og ble produsert fram til 2003.

TVR: Entusiast-bilmerke gjør comeback

Målsetningen er å lage superbiler for folk flest.

Syv år etter at de produserte sin siste bil, er det endelig ny aktivitet rundt det engelske entusiast-merket TVR.

Nye eiere har kommet inn og de har store ambisjoner: TVR skal komme tilbake med to nye modeller. Utgangspunktet er å "lage superbiler for folk flest".

Motorsterke biler

Det vil i praksis si biler der fokus er på prestasjoner og kjøreglede – og der fancy utstyr og avanserte elektroniske løsninger er langt mindre interessant.

– Vi skal bygge motorsterke biler med motoren foran og drivhjulene bak, som høres bra ut og går fort, sier den nye styreformannen Les Edgar i en uttalelse.

LES OGSÅ: Dette kan ta pusten fra alle modellbyggere

Tro – og penger

I tillegg til å kjøre billøp med Aston Martin har han bygget opp en millionformue gjennom å utvikle dataspill. Han leder en investorgruppe med svært bilinteresserte folk som mener det bør være marked for et nisjemerke som TVR.

Og de ikke bare mener det – de er også villig til å spytte inn pengene som skal til for å få det til.

LES OGSÅ: Slik så det ut ett år etter Saab-konkursen


Elsker å kjøre bil

Nettopp penger har mange ganger vært mangelvare for TVR opp gjennom historien. Helt fra starten noen år etter andre verdenskrig, har de produsert biler som virkelig har appellert til de som elsker å kjøre bil – og som vil ha noe som skiller seg fra mengden.

Lav vekt og mye krefter var oppskriften gjennom flere tiår – og på høyden var TVR verdens tredje største sportsbilprodusent.

Russisk eier

Men små bilprodusenter med lite kapital i ryggen, lever ofte farlig. Det har også TVR erfart opp gjennom årene, men merket hadde en utrolig evne til å komme tilbake, gang på gang.

I 2006 var det imidlertid stopp. Da hadde TVR vært eid av den russiske forretningsmannen Nikolay Smolensky i noen år. Smolensky var bare 24 år da han kjøpte TVR for rundt 140 millioner kroner.

Skepsisen var stor da han tok over, og det viste seg dessverre å være berettiget. Investeringene Smolensky hadde lovet kom ikke – og noen svært turbulente år fulgte. Fabrikken i Blackpool stoppet opp i 2006 og 300 arbeidere mistet jobbene sine.

LES OGSÅ: De gjør comeback med ny SUV

Klar om to år

Til tross for at han offisielt hadde gitt opp TVR, var Smolensky avvisende til å selge merkevaren. Men Edgar og hans investorgruppe lyktes til slutt, etter flere forhandlingsrunder.

Foreløpig er de forsiktige med å gå ut med forretningsplan eller produksjonsmål. Men de understreker at målsettingen er å lage "moderne utgaver av de klassiske britiske sportsbilene". Akkurat den formuleringen tipper vi gir mange bilinteresserte vann i munnen.

Målsettingen skal være å ha den første nye TVR-modellen ute om allerede to år. Det antydes en startpris i Storbritannia på rundt 450.000 kroner.

Dette er Sagaris - en av de siste modellene som rullet ut fra TVR-fabrikken i den engelske kystbyen Blackpool. Nå er det håp om nytt comeback!
Dette er Sagaris - en av de siste modellene som rullet ut fra TVR-fabrikken i den engelske kystbyen Blackpool. Nå er det håp om nytt comeback!

LES OGSÅ: Her er noen andre som snart skal gjøre comeback