Med bare 6 produserte i verden blir det liksom litt tafatt å snakke om en
Med bare 6 produserte i verden blir det liksom litt tafatt å snakke om en "sjelden sjanse". Og ikke er det mye vits i å mene så mye om prisen heller... (Foto: Eliteautosllc.com)

Mercedes CLK GTR: Hvis du ikke vet hva du skal gjøre med skattepengene ...

Ett av seks bygde racing-ikoner til salgs for usle to millioner – dollar!

Du skal være mer enn gjennomsnittlig heldig med skatteoppgjøret dersom du plutselig får råd til bilen på disse bildene. Og du skal nok være mer enn gjennomsnittlig godt fornøyd med norsk veistandard for i det hele tatt å vurdere den som kjørbar i Norge.

Men hvis alt dette stemmer, kan du sikre deg et virkelig smykke. Vi snakker om noe av det råeste som noen gang har kommet ut fra AMG-fabrikken i Affalterbach, og det finnes kun seks slike biler i verden.

Les også: 918 Spyder - dette er Porsches nye superbil

Ergo er det ikke så rart om du aldri har hørt om den – og det er heller ikke så rart om du stusser over CLK-betegnelsen.

Ikke akkurat standard CLK

Det hele oppsto nemlig da racing-divisjonen hos Mercedes i 1996 så etter en arena hvor de kunne oppnå mer internasjonal PR og konkurrere med mer fasjonable merker enn de tidligere hadde fått ut av deltagelsen i DTM-serien.

Faksimile: Dupontregistry.com
Faksimile: Dupontregistry.com

Den nye FIA GT-serien virket lovende, og dermed skred de til verket. Den kompakte CLK-coupeen var ny på den tiden, og det virket som en smart måte å skaffe litt ekstra publisitet rundt den også.

Racingbilen som ble utviklet hadde dog svært lite med en CLK å gjøre – ifølge enkelte kilder var det bare grillen, hovedlyktene og dashboardet som kom fra produksjonsbilen. CLK GTR ble en ekstremt lav og bred midtmotorbil, som etter en litt trøblete start raskt ble den ledende bilen i denne serien – og allerede midtveis i den andre sesongen, 1998, ble den ytterligere modifisert og fikk modellbetegnelsen CLK LM.

Se video: Toyota Hiace som dragrace-bil? Nå har vi sett det også...

26 eksemplarer – 6 uten tak

Som alltid måtte produsenten bygge et antall biler for gatebruk for å få homologisert den for racing, og i dette tilfellet ble rekkefølgen litt pussig: Man hadde ikke mer enn tiden og veien for å få klar racingbilene, dermed ble gatebilene bygget etterpå – faktisk i løpet av årene 1997 til 1999.

V12-motoren på 612 hester ligger rett bak seteryggen, og vil
  nok på alle måter sørge for de helt rette
V12-motoren på 612 hester ligger rett bak seteryggen, og vil nok på alle måter sørge for de helt rette

Disse fikk volumet i V12-motoren økt fra racingversjonens 6,0 til 6,9 liter, og med nødvendig modifisering av luftveiene i forhold til baneversjonen utvikler den 612 hester, faktisk 12 mer enn baneversjonen. Momentet er heller ikke snaut, med 775 newtonmeter trenger man ikke herje mye med F1-girkassen, med mindre man synes det er gøy.

Da de siste homologiserings-eksemplarene av CLK GTR var bygget i 1999, ble for øvrig FIA GT-serien også lagt ned. Satsingen fra Mercedes fikk dermed også leve i bare to år, men det er en helt annen historie...

Les også: Historiens fem kuleste racerbiler fra Goodwood

Om hele racingeventyret kom og gikk ganske raskt, finnes altså bilene ennå. I hvertfall mange av dem, uten at vi har noen oversikt over hvor mange.

Nylig service – av kyndige folk...

Bilen på bildene er en av 26 biler som ble bygget for gatebruk, og én av bare seks som fikk roadster-karosseri.

Det er ikke mye som kan gjenkjennes fra en vanlig CLK på denne
  bilen, men baklysene kommer i hvertfall fra en Mercedes - en s210 E-klasse
  stasjonsvogn. (Foto: Eliteautosllc.com)
Det er ikke mye som kan gjenkjennes fra en vanlig CLK på denne bilen, men baklysene kommer i hvertfall fra en Mercedes - en s210 E-klasse stasjonsvogn. (Foto: Eliteautosllc.com)

Selgeren i Jonesboro, Arkansas, hevder at det er den eneste av de seks roadsterne som finnes i USA, og kunngjør også ikke helt uten stolthet at bilen er vist og godkjent for gateregistrering der borte, uten at den foreløpig har fått skilter. Mer oppsiktsvekkende er det nemlig at odometeret står på bare 70 miles, eller 115 kilometer, og dermed er det mye som taler for at det er riktig når det hevdes at dette kan være den minst kjørte CLK GTRen i verden.

Se annonsen her:

”Komplett servicehefte” er liksom ikke noe tema i slike tilfeller. Men selgeren forsikrer at bilen likevel har fått full service nylig – og at det er gjort på ordentlig måte: To teknikere fra fabrikken, som var med å bygget bilen, har nemlig blitt fløyet inn fra Tyskland til USA, der de brukte tre arbeidsdager på å strigle det lave råskinnet.

Holder seg godt i pris

Ifølge Wikipedia skal den ”vanlige” coupéversjonen av CLK GTR ha vært notert hos Guinness som verdens mest kostbare bil da den var ny, med en listepris på 1.547.620 dollar i USA.

Når man først får hoppet over den halvmeterbrede dørstokken
  sitter man nok helt greit i denne bilen. Til tross for at man ikke akkurat
  har brukt mye krefter på å få det til å se luksuriøst ut. Men klimaanlegg
  og stereo er i det minste på plass. (Foto: Eliteautosllc.com)
Når man først får hoppet over den halvmeterbrede dørstokken sitter man nok helt greit i denne bilen. Til tross for at man ikke akkurat har brukt mye krefter på å få det til å se luksuriøst ut. Men klimaanlegg og stereo er i det minste på plass. (Foto: Eliteautosllc.com)

Men det er ikke sikkert at det var noen dårlig investering likevel, selv om ”servicen” nok kostet noen kroner:

For denne bilen må du i dag nemlig ut med 1.995.980 dollar, eller rundt 12,2 millioner kroner.

Kanskje dårlig gjort av oss å ikke avsløre det før helt til slutt. Men hvis det ikke gikk opp for deg at du ikke har råd før akkurat nå, så har du ikke lest særlig nøye...

Les også: Nissan 370Z Nismo - den barnehagevennlige racerbilen