Nye Range Rover Sport er en mer påkostet og ikke minst mye mer avansert konstruksjon enn bilen den erstatter. Det har gått kraftig ned i vekt   og blir dessuten billigere.
Nye Range Rover Sport er en mer påkostet og ikke minst mye mer avansert konstruksjon enn bilen den erstatter. Det har gått kraftig ned i vekt og blir dessuten billigere.

Range Rover Sport: Mer luksus, mer plass – men lavere pris

Nye Range Rover Sport skal bli tøff for konkurrentene.

Første generasjon Range Rover Sport ble en stor salgssuksess – til tross for at bilen strengt tatt var litt preget av innersvinger underveis i utviklingen.

Den var nemlig basert på konsernbror Land Rover Discovery III og valgte du den med dieselmotor (som de aller første kjøperne gjorde) var Sport strengt tatt noe som bare fantes i navnet. Verken prestasjoner eller kjøreegenskaper kunne kalles særlig sporty.

Radikalt forbedret

Men under nytt (indisk) eierskap, er Range Rover preget av både vekst, optimisme og skikkelige utviklingsbudsjetter.

Det er derfor en radikalt forandret og forbedret modell Range Rover stiller med når de nå ruller ut andre generasjon av Sport.

00_Range Rover Sport ovenfra
00_Range Rover Sport ovenfra

LES OGSÅ: Brukt Range Rover Sport: Nå har denne blitt billig

Startprisen går ned

Først og fremst har bilen blitt mye lettere. TDV6-utgaven har slanket seg hele 420 kilo. Det gjør underverker for både kjøreegenskaper, forbruk og utslipp.

Og som en konsekvens av dette: Også for prisen. For selv om Range Rover Sport nå har blitt både større og mer påkostet, går startprisen ned med over 100.000 kroner.

Rimeligste utgave fikk du tidligere for 994.000 kroner. Nå er startprisen på innstegsmodellen med 211-hesters dieselmotor på 889.000 kroner.

LES OGSÅ: Nå kan det bli billig å kjøpe Mercedes

Raskeste noensinne

Slankekuren bidrar også til at Range Rover Sport nå kommer med den raskeste modellen Land Rover-konsernet noensinne har laget.

Med kompressormatet V8-er, som byr på 510 hestekrefter, gjør den 0–100 km/t på 5,3 sekunder.

00_Range Rover Sport trioen
00_Range Rover Sport trioen

Les mer om de forskjellige Ranger Rover generasjonene her:

Minner om lillebror

Designet er utvilsomt mye basert på lillebror-suksessen Evoque. Faktisk er det nesten slik at det kan være lett å ta feil av dem ved første øyekast. Forskjellen er imidlertid tydelig når de to sammenlignes ved siden av hverandre, både i design og størrelse.

Sport legger seg fint mellom Range Rover og Range Rover Evoque med tanke på størrelse.

En svært viktig nyhet er at den nye modellen også gir muligheten for en tredje seterad, og dermed altså plass til opptil syv personer.

To ekstra bakseter helt bakerst er blant nyhetene på andre generasjon Range Rover Sport - det er noe mange kunder setter pris på.
To ekstra bakseter helt bakerst er blant nyhetene på andre generasjon Range Rover Sport - det er noe mange kunder setter pris på.

Les vår test av Range Rover Evoque her:

Blitt sjuseter

På den måten håper Range Rover å utvide målgruppa for bilen kraftig. USA er et svært viktig marked for Range Rover Sport og her etterspør mange nettopp muligheten for sju seter.

Med tanke på at den nye modellen kun har vokst 6,2 centimeter er det en prestasjon at det både er gjort plass til syv seter og 2,4 centimeter mer benplass i baksetet.

Særegent interiør

I tråd med navnet er Range Rover Sport både lavere og kortere enn en vanlig Range Rover. Designet bærer også preg av mer sportslighet, med en smal grill, smale lykter, luftinntak på panseret, nyrer i forskjermene og en hekk med skikkelig spoiler på bakluke og to runde eksosutblås.

Interiøret er også særegent – selv om slektskapet til både store- og lillebror er tydelig.

LES OGSÅ: Dette interiøret skal forføre deg

Stilrent og nesten litt minimalitisk design preger nye Range Rover Sport innvendig.
Stilrent og nesten litt minimalitisk design preger nye Range Rover Sport innvendig.

Billig SUV med sju seter? Ta en titt på denne!