jernmangel
jernmangel

Slik behandler du jernmangel - uten bivirkninger

Ny norsk forskning viser at du faktisk trenger mindre doser jern for å få samme resultat.

Av Åshild Amland og Birgitte Thorshaug Kristiansen

Om lag 20 prosent av norske kvinner i alderen 20-55 år lider av tomme jernlagre. Frem til nå har dette blitt behandlet med store doser jerntilskudd. Det kan føre til ubehagelige og smertefulle bivirkninger som magesmerter, forstoppelse og diaré.

Velg hemjern

Nå viser en ny, norsk forskning at man heller bør gi mindre jern i små doser for å unngå uønskede bivirkninger. Det er heller ikke tilfeldig hvilken type jern man skal innta. I følge Rune Ulvik, Professor i seksjon for medisinsk biokjemi ved universitetet i Bergen, er det hemjern som gjelder.

– Jern kommer i to former. I grønnsaker ligger det som jernsalt, og det er relativt dårlig absorberbart selv om det er mye jern i kosten. Og så er det jern i kjøtt, blodmat og innmat. Det kalles hemjern og er veldig lett å absorbere, sier professoren.

Se også: Ny smertefri metode for behandling av åreknuter

(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

grønnsaker
grønnsaker

Mindre bivirkninger

Hemjern vil gi mindre bivirkninger enn tradisjonelle tilskudd med jernsalter, fordi hemjern er en mer fysiologisk jernforbindelse som kroppen tåler bedre. I studien ble kosttilskuddet Hemofer benyttet, og dette er et tilskudd med 13 prosent hemjern.

– Hemjern er en mer fysiologisk og naturlig substans. Resultatet blir mindre bivirkninger. Det finnes ikke rene hem-tabletter fordi hem er vanskelig å isolere, men lavdosetabletten har et tilskudd av hem på ca 13 prosent. Det kan bidra til at bivirkningene blir mindre, sier Ulvik i en pressemelding.

Se også: – Jeg lekker, men har akseptert det

Spis selkjøtt!

Ulvik, som står bak den omfattende studien, poengterer at det finnes ulike konsentrasjoner jern i forskjellige typer kjøtt. Spesielt skal selkjøtt være spekket med hemjern.

– Nylig fikk jeg vite at selkjøtt inneholder veldig mye hemjern. Dette er fordi hem binder oksygen – og selen dykker og er under vann i en time eller to, sier han.

Samme resultat – uten bivirkninger

I Ulviks forskning har han sammenlignet 100 milligram vanlig jern med 27 milligram hemjern.

– Vi så da at de som hadde en lett blodmangel fikk like god effekt av den lave dosen som de fikk av den høye dosen. Begge dosene ga økning i jernlageret, men den høye dosen gav litt høyere lager. Bivirkningene var mye mindre ved bruk av hemjern, tilføyer han.

Se også:Mangel på D-vitamin kan forårsake overvekt

Slik ble studien utført

Studien ble gjennomført på personer som meldte seg til blodbanken som blodgivere, og som fikk påvist å ha for lite jern. Disse ble delt i to grupper. Den ene gruppen fikk 100 mg vanlig jernsulfat, og den andre fikk en lavere dose i form av en tablett hemjern som inneholdt 24 mg jernfumarat og 3,6 mg hemjern.

- Vi så da at de som fikk lavdose kosttilskudd fikk korrigert sin anemi på samme måte som de som fikk høydose. Jernlagrene økte noe mer hos de med høydose enn de med lavdose, forteller Ulvik.

Se hele innslaget på God morgen Norge her:

728421