TdFkollage (Foto: Scanpix (montasje))
TdFkollage (Foto: Scanpix (montasje))

100 Tour de France-år med doping, skandaler og sykkelbragder

Verdens mest prestisjefulle sykkelritt feirer 100 år.

Se 1. etappe av Tour de France på TV 2 og tv2sumo.no lørdag kl. 12.00
Se lagpresentasjon i dag kl. 18.30

Det er bare å begynne å glede seg: Le Grand Depart er bare to dager unna. Korsika utgjør kulissen for de tre første dagene av den 100. utgaven av Tour de France.

Siden 1903, kun avbrutt av to verdenskriger, har syklister kjempet om heder, ære og penger i verdens tøffeste etapperitt.

Les: Disse nasjonale mestertrøyene får du se i Tour de France
Les: Her er de bekreftede Tour de France-lagene

Lefevres gode ide
I begynnelsen kjempet rytterne mot hverandre på konstruksjoner som ville fått dagens ryttere til å himle med øynene, men også nikke anerkjennende. Syklene var alt annet enn optimalisert med tanke på motvind, stigninger og bratte utforkjøringer. Og fikk noen problemer med sykkelen, måtte man fikse problemet selv. Derfor var lappesaker et must for Tour de France-pionerene.

Historien om sykkelrittet startet med sviktende opplagstall for den franske avisen L’Auto. Journalisten Geo Lefevre hadde en god ide for å snu den vonde trenden. Hva med å arrangere et sykkelritt gjennom hele Frankrike? Så kunne avisen dekke begivenheten. Det ville sikkert øke opplaget igjen, mente Lefevre. Hans sjef Henri Desgrange tente umiddelbart på ideen. Slik ble Tour de France født.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Picture taken in July 1949 of Italian cyclists Gino Bartali (L) and Fausto Coppi (R) waiting before the start of a stage of the Tour de France. The two champions won 2 Tour de France each : Bartali in 1938 and 1948, Coppi in 1949 and 1952. (Foto: Scanpix/AFP)
Picture taken in July 1949 of Italian cyclists Gino Bartali (L) and Fausto Coppi (R) waiting before the start of a stage of the Tour de France. The two champions won 2 Tour de France each : Bartali in 1938 and 1948, Coppi in 1949 and 1952. (Foto: Scanpix/AFP)

Ødela for konkurrent
Det første året syklet rytterne seks etapper. Startskuddet for noen av etappene gikk seint på kvelden, og det var ikke sjelden at rytterne slet seg gjennom nattens mulm og mørke på sykkelsetet. Maurice Garin brukte for eksempel 16 timer 26 minutter og 31 sekunder på den 5. etappen fra Bordeaux til Nantes. Garin syklet først over målstreken i Nantes, fulgt av Gustave Pasquier og Lucien Pothier.

Denne rekkefølgen hadde trioen blitt enig om like før målgang. Sjuendemann i sammendraget, Fernand Augereau, hadde kort tid før mål syklet sammen med de tre. Men Augereau kom i mål over ti minutter bak Garin. Han følte seg i toppslag, og ville svært gjerne vinne etappen. Da han ikke ville føye seg for Garins forslag, valgte Pothier å slenge sykkelen sin foran Augereaus, slik at han krasjet. Garin fulgte opp med å ødelegge rammen på Augereaus sykkel, før han tråkket på hjulene slik at eikene ble ødelagt.

Garin vant den første utgaven sammenlagt. Garin vant også i 1904, men i ettertid ble han fratatt tittelen. Grunnen var at han hadde tatt tog deler av strekningen. Det fantes juks i sykkelsporten også før dopingens inntog.

Økte opplaget
For L’Auto ble Touren en kjempesuksess. I de neste årene økte opplaget drastisk - fra 25 000 i 1903 til 250 000 i 1908. Tour de France var kommet for å bli, og suksessen fortsatte i de påfølgende årene. Ifølge Desgrange ble opplagsrekorden satt i Tour de France i 1933. Avisen ble trykket opp i 854 000 eksemplarer. Men så kom 2. verdenskrig ...

italienske Gino Bartali vant Tour de France i 1938, men Bartali ble nektet å delta i 1939. Politiske grunner gjorde at Italia, Spania og Tyskland nektet å sende ryttere til rittet. Det gikk utover Bartali. Sylvère Maes vant i 1939. Han ble den siste Tour-vinneren på åtte år.

Beskyldt for nazi-samarbeid
Desgrange og hans høyre hånd (og senere etterfølger) Jacques Goddet ville arrangere Tour de France i 1940, men det var før den tyske invasjonen. I løpet av krigen ble L'Auto nedlagt på grunn av for tett samarbeid med tyskerne. Retten til å organisere Tour de France ble overtatt av franske myndigheter. Da Tour de France skulle arrangeres etter krigen var det to aviser som meldte sin interesse. Det var L'Équipe, Goddets nye avis, og et konsortium av magasinene Sports og Miroir Sprint.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Eddy Merckx (Foto: Scanpix/AFP)
Eddy Merckx (Foto: Scanpix/AFP)

L'Équipe vant til slutt kampen, noe som ikke var helt ukontroversielt. Goddet hadde nemlig nøklene til vintervelodromen i Paris. Under krigen hadde han latt tyskerne bruke velodromen som arrest for jøder som seinere ble sendt til Auschwitz.

Goddet måtte forsvare seg, og han fikk beholde Tour-rettighetene takket være Émilien Amaury. Amaury skulle seinere ta over både L'Equipe og Tour de France. ASO, som arrangerer Tour de France, står for Amaury Sport Organisation.

De store vinnerne
Siden krigens dager har en rekke store ryttere dominert Touren. På 50-tallet stakk Louison Bobet av med tre Tour-triumfer. På 60-tallet var det Jacques Anquetil som herjet på de franske landeveiene. Anquetil vant Touren fem ganger. På 70-tallet regjerte Eddy Merckx. Belgieren vant i 1969, 1970, 1971, 1972 og 1974. 80-tallet tilhørte Bernard Hinault. Også han vant fem ganger.

Gerg LeMond og Laurent Fignon kjempet om hegemoniet i overgangen fra 80-tallet til 90-tallet. I 1991 dukket Miguel Indurain opp. Spanjolen vant fem strake Tour de France fra 1991. Neste store sammenlagtrytter i rekken var Lance Armstrong.

Amerikaneren dopet seg til sju strake Tour-triumfer. Siden har en rekke ryttere blitt tatt for eller innrømmet doping. Stefan Schumacher, Bernhard Kohl, Ricardo Ricco og Floyd Landis havnet i dopingjegernes garn. Det gjorde også Alberto Contador i 2010. I jubileumsåret 2013 er han tilbake.

Det er bare å begynne å glede seg.

Kilder: Procycling, Wikipedia, Cycling Weekly

Tdf (Foto: Scanpix/AFP)
Tdf (Foto: Scanpix/AFP)
Picture taken in July 1949 of Italian cyclists Gino Bartali (L) and Fausto Coppi (R) waiting before the start of a stage of the Tour de France. The two champions won 2 Tour de France each : Bartali in 1938 and 1948, Coppi in 1949 and 1952. (Foto: Scanpix/AFP)
Picture taken in July 1949 of Italian cyclists Gino Bartali (L) and Fausto Coppi (R) waiting before the start of a stage of the Tour de France. The two champions won 2 Tour de France each : Bartali in 1938 and 1948, Coppi in 1949 and 1952. (Foto: Scanpix/AFP)
Jaques Anquetil, Raymond Poulidor, 1964 (Foto: Scanpix/AFP)
Jaques Anquetil, Raymond Poulidor, 1964 (Foto: Scanpix/AFP)
Eddy Merckx (Foto: Scanpix/AFP)
Eddy Merckx (Foto: Scanpix/AFP)
Hinault (Foto: Scanpix/AFP)
Hinault (Foto: Scanpix/AFP)
Greg Lemond og Bernard Hinault på toppen av Alpe d'Huez 1986 (Foto: Scanpix/AFP)
Greg Lemond og Bernard Hinault på toppen av Alpe d'Huez 1986 (Foto: Scanpix/AFP)
Laurent Fignon og Greg LeMond (Foto: Lionel Cironneau/Ap)
Laurent Fignon og Greg LeMond (Foto: Lionel Cironneau/Ap)
Jan Ullrich (Foto: JOEL SAGET/AFP)
Jan Ullrich (Foto: JOEL SAGET/AFP)
Lance Armstrong (Foto: JAVIER SORIANO/Afp)
Lance Armstrong (Foto: JAVIER SORIANO/Afp)
Schleck Contador 2010 (Foto: Bernard Papon/Ap)
Schleck Contador 2010 (Foto: Bernard Papon/Ap)