Selgeren har ikke sett maken til denne. Det har nok ikke vi heller. Nå kan du bli midtpunktet i sommer for en relativt beskjeden pris. (Foto: Finn.no)
Selgeren har ikke sett maken til denne. Det har nok ikke vi heller. Nå kan du bli midtpunktet i sommer for en relativt beskjeden pris. (Foto: Finn.no)

VW Boble: Men - hva i alle dager er dette?

Denne gjør deg til midtpunktet i sommer.

En gang i tiden var det populært å modifisere Volkswagen Bobler med detaljer som enten var tatt rett fra, eller bygget som, en tilpasset kopi som henspeilet på legendariske Porsche 911.

Bilene ble bygget med forskjellig grad av modifiseringer, og svært forskjellig grad av innlevelse og finish, og spekteret var vidt. Helt fra de gjennomførte og seriøse som faktisk kunne se ganske smakfulle ut, til de reneste karikaturene, som ikke lignet verken fugl eller fisk.

Les også: Bygger drømme-Ascona - med V8, uten tak!

”Norges billigste Porsche”?

Vi skal ikke prøve oss på noen karakteristikk av bilen på bildene, men konstaterer at du får mye oppmerksomhet for pengene dersom du slår til på denne, som kan bli din for den nette summen av 39.000 kroner.

Se annonsen her:

Den gamle bobla er grundig forandret i begge ender, med klare trekk fra 911 Turbo. Om du lurer noen? Neppe - men det har trolig aldri vært poenget, heller. (Foto: Finn.no)
Den gamle bobla er grundig forandret i begge ender, med klare trekk fra 911 Turbo. Om du lurer noen? Neppe - men det har trolig aldri vært poenget, heller. (Foto: Finn.no)

En nett sum, i hvertfall sammenlignet med Porsche 911, som også her står som den åpenbare inspirasjonen for verket. Hva man enn måtte mene om resultatet er det åpenbart at det er brukt mange timer her, på å få en standardmessig boble med tak til å bli noe helt annet – uten tak.

Selgeren bruker endog argumentet ”Norges billigste Porsche” i annonsen...

Garantert oppmerksomhet

Akkurat den påstanden skal vi forbigå i stillhet, men vi tipper den kan avstedkomme reaksjoner – i likhet med selve bilen. Her bør nok ikke akkurat ”Porsche” være stikkordet som avgjør om du er interessert eller ikke, snarere hvor stor pris du setter på oppmerksomhet.

For bilen synes, bred og rød som den er.

Under turbovingen skjuler det seg en trimmet 1,6-liter med to Webere. Det burde by på ganske fin og klassisk lyd, om enn ikke like friske fraspark som forbildet. (Foto: Finn.no)
Under turbovingen skjuler det seg en trimmet 1,6-liter med to Webere. Det burde by på ganske fin og klassisk lyd, om enn ikke like friske fraspark som forbildet. (Foto: Finn.no)

Her er karosseriet breddet både foran og bak, åpenbart med inspirasjon fra 911 Turbo når det gjelder skjermprofilene, og solide luftinntak i forkant av bakskjermene gjør også at du ser at det er noe spesielt, selv om du bare får med deg midtpartiet av bilen.

Les også: Filmtips - sjekk hvor lenge bobla holder seg flytende...

Ombygget til cabriolet

Hvis du da ikke legger merke til at taket er borte, og frontruteramma taler sitt helt tydelige språk om at man ikke har gjort det enkelt for seg selv, og startet med en original cabriolet-boble.

Nei, denne er ombygget fra en vanlig, og bare det må ha medført en masse jobb, søknader og sikkert litt venting da det ifølge selgeren ble gjort og godkjent av Biltilsynet i 1990.

Bilen ble ifølge selgeren bygget om til cabriolet og godkjent slik i 1990. Alt tyder på at det er en typisk godværsbil uten forsøk på kalesje av noe slag. (Foto: Finn.no)
Bilen ble ifølge selgeren bygget om til cabriolet og godkjent slik i 1990. Alt tyder på at det er en typisk godværsbil uten forsøk på kalesje av noe slag. (Foto: Finn.no)

Da var allerede motoren fikset på – den skal være godkjent allerede i 1986 med annen kamaksel og to klassiske Weber-forgassere. Noen effekt er ikke oppgitt, men vi tipper bilen er underholdende nok å kjøre med lav vekt og det oppsettet, og ikke minst at det kan være ganske morsom motorlyd i den.

Igjen – uten at det nødvendigvis står i stil med utseendet på bakstussen av karosseriet som omgir 1,6-litersmotoren. Men det er jo greit å ha noe å ”vokse i” – dersom ambisjonene når helt opp til den iøyenfallende turbovingen, som er selve garantien for at folk legger merke til deg når du kommer med denne.

Les også: Dette må være verdens tøffeste Boble!