Ikke alt er like bra, men alt er spennende   og innimellom finnes det noen godbiter når en diger samling gamle biler i prosjekt tilstand skal auksjoneres ut i Nebraska nå i juli. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)
Ikke alt er like bra, men alt er spennende og innimellom finnes det noen godbiter når en diger samling gamle biler i prosjekt tilstand skal auksjoneres ut i Nebraska nå i juli. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)

120 hjelpetrengende klassikere selges på auksjon

Kanskje du skal legge sommerferien til Hastings, Nebraska?

Det står mye lovende gammelt jern parkert i vente av bedre tider rundt om i låver og lagerbygg. En sjelden gang kaster noen inn kortene og selger unna i stort antall, men det blir stadig lengre mellom dem.

Når det skjer, er det gjerne i USA. Amerikanere er lidenskapelige samlere, mange har både god råd og også god plass, og dermed er det lite som skal til før det hele ”tar litt av”.

Les også: Fyrstelig Mercedes solgt for fire ganger prisantydning

Fire eiere, én samling

Det er nettopp det det har gjort for det som skal være fire herrer i byen Hastings i Nebraska, et par-tre timer vest for Omaha. De skal ha samlet på gamle restaureringsobjekter i flere år, og etter hvert fylt opp en stor lagerhall midt i byen med et sted rundt 120 biler.

1971 Oldsmobile 442 convertible er en av de tøffeste muskelbilene, og å finne en slik rimelig urørt i prosjektstand er uvanlig - selv om hardcore-fansen nok skulle ønske at den hadde hatt større motor og manuell kasse. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)
1971 Oldsmobile 442 convertible er en av de tøffeste muskelbilene, og å finne en slik rimelig urørt i prosjektstand er uvanlig - selv om hardcore-fansen nok skulle ønske at den hadde hatt større motor og manuell kasse. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)

Samlingen omfatter biler i varierende grad av prosjekt-tilstand, der mange er svært dårlige og ukomplette, og dermed nok egner seg best som delebiler. Men mange er også rimelig komplette, og bør kunne bli en ærlig og noenlunde enkel billett inn i veteranbilhobbyen for rette vedkommende – og kanskje til og med billig, dersom ikke altfor mange tar seg bryet med å dukke opp.

Noen svært få skal også være kjørbare – men ellers gjelder det å ankomme med henger etter leiebilen dersom man har tenkt å handle.

Alt selges på auksjon

Det må man i så fall gjøre på lørdag 20. juli, da lagerlokalet skal tømmes og alt selges på auksjon. Det er VanDerBrink Auctions som tar seg av klubbesvingingen, og på nettet spekuleres det i at det kan bli noen gode kjøp her.

Se auksjonskatalogen her:

Denne 1965 Dodge Polaraen er ganske typisk for det som finnes på auksjonen. En artig bil med V8, separate sportsstoler og litt utstyr, men med slitt interiør, litt rust i karosseriet og ikke nødvendigvis helt komplett. Men prisen kan bli hyggelig. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)
Denne 1965 Dodge Polaraen er ganske typisk for det som finnes på auksjonen. En artig bil med V8, separate sportsstoler og litt utstyr, men med slitt interiør, litt rust i karosseriet og ikke nødvendigvis helt komplett. Men prisen kan bli hyggelig. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)

En bidragende faktor til det er at det kanskje ikke er de helt store samlerbilene her generelt, selv om det finnes noen høydepunkter. Derimot er det mange hyggelige ”hverdagsbiler” som trolig har ruslet i trafikken ganske så urørt frem til alderen tok dem, og de fire investorene sto klare til å sette dem på lager for å vente på alder og interesse.

Samlingen skal stort sett ha stått innendørs, selv om en del av bilene også bærer preg av å ha tilbragt i hvertfall noen år utendørs, heter det.

Mye 40- og 50-tall

Hovedvekten av bilene er fra 1940- og 1950-tallet, og det finnes både pickuper, sedaner, stasjonsvogner og cabrioleter i samlingen. En og annen bil fra de neste to decenniene er også der, og det er blant disse man kanskje finner de som har det største publikummet:

Les også: På sjøen sommer? Så mye båt får du for 200.000 kroner

Blant en påfallende stor mengde 1958 Chevrolet finner vi også en Bel Air Impala Sport Coupé, som riktignok mangler både karosseridelene til fronten og en god del i interiøret, men som til gjengjeld har 348 kubikktommers motoren med noen av verdens mest skulpturerte ventildeksler – en estetisk nytelse som samlerne setter høyt.

En og annen fullt kjørbar bil er også på auksjonslista foran begivenheten i Hastings, Nebraska. Denne 1959 DeSoto Fireflite sedanen har vært restaurert for mange år siden, og rimelig klar for veien med 383 kubikktommers V8 og trykknapp-betjent automatkasse. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)
En og annen fullt kjørbar bil er også på auksjonslista foran begivenheten i Hastings, Nebraska. Denne 1959 DeSoto Fireflite sedanen har vært restaurert for mange år siden, og rimelig klar for veien med 383 kubikktommers V8 og trykknapp-betjent automatkasse. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)

Vi ser også en 1970-talls Datsun 280 Z, som er en av få utenlandske biler, som er komplett om enn i behov av total restaurering til tross for lav kilometerstand, og en tilsynelatende urørt gammel Pontiac GTO fra 1970. Denne muskelbilen har manuell kasse og fabrikkmontert air condition, og dokumentasjon fra Pontiac Historical Services som viser at den er autentisk – om enn ikke kjørbar.

Sjelden sjanse

Det er slikt som kan trekke folk til auksjonen i juli. Gamle og urørte muskelbiler i behov for en komplett gjennomgang dukker nesten ikke opp lenger.

Les også: Noen ganger kan kantete bildesign bli "helt rett"

Det gjør heller ikke en 1959 Edsel Corsair sedan i kjørbar stand, eller en 1971 Oldsmobile 442 convertible, som riktignok har 350-motor og automat, men høres komplett ut ned til detaljer som originalt ”protecto plate” – en metallplate med original eiers navn innstanset, som ble brukt til å ”stemple” arbeidsordre og annet i forbindelse med service på bilene da de var nye.

Aldri hørt om Mercury Cougar GT-E? Ikke vi heller, før denne dukket opp. Og siden det skal være bygget 394 stykker av den kan det nok også hende at du ikke hører om en igjen før du eventuelt kjøper denne... (Foto: Photo Courtesy of VanDerBrink Auctions)
Aldri hørt om Mercury Cougar GT-E? Ikke vi heller, før denne dukket opp. Og siden det skal være bygget 394 stykker av den kan det nok også hende at du ikke hører om en igjen før du eventuelt kjøper denne... (Foto: Photo Courtesy of VanDerBrink Auctions)

Mest interesse vekker nok likevel en av samlingens få Mercuryer – en 1968-modell Cougar med tilnavnet GT-E, en utgave vi ikke engang hadde hørt om før akkurat nå.

PS: Bilfrakter selges også...

Den trenger mye jobb i karosseriet, og den originale 427 kubikktommers motoren med 390 hester er dessverre byttet ut med noe langt sløvere en gang i tiden, men med dokumentasjon av ekthet fra Marti Auto Works og produksjonstall på lave 394 biler vil dette være gull verdt for mange samlere.

Sjelden, men ikke akkurat tatt godt vare på. Slik kan man oppsummere ståa for den spesielle GT-E-Cougaren fra 1968. Men nå er det håp om at den kommer i kyndige hender. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)
Sjelden, men ikke akkurat tatt godt vare på. Slik kan man oppsummere ståa for den spesielle GT-E-Cougaren fra 1968. Men nå er det håp om at den kommer i kyndige hender. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)

Har du ikke langt planer for ferien, fikk du kanskje et tips nå. Og reiser du innom og kommer i skade for å impulshandle, skal du vite at en 1995 Chevrolet Cheyenne 3500 HD bilfrakter med ”rollback-plan” også går under hammeren på denne auksjonen...

Les også: Sjekk hvorfor denne Oldsmobilen var forut for sin tid