Voeckler (Foto: STEPHANE MAHE/Reuters)
Voeckler (Foto: STEPHANE MAHE/Reuters)

Team Europcar

Europcar fikk tilnærmet heltestatus etter Tour de France for to år siden, der Thomas Voeckler bar den gule trøya i ti dager etter heroisk innsats og ble fjerdemann totalt. Pierre Rolland vant i tillegg den prestisjefylte etappen til Alpe d'Huez og ungdomskonkurransen. Det var lenge usikkert om laget ville makte å skaffe en ny sponsor, og dermed opprettholde satsingen, da Bbox Bouygues Telecom trakk seg etter 2010-sesongen. Men Europcar dukket opp i siste liten, og sikret laget og dermed den 12. starten i Tour de France. Da usikkerheten var stor høsten 2011, valgte flere av lagets ryttere å hoppe på tilbud fra andre lag. For så vidt forståelig siden de var redde for å måtte stoppe karrieren. Thomas Voeckler, som den beste og mest profilerte hadde en rekke tilbud, men valgte lojalt å bli. Noe som var sterkt medvirkende til at Europcar vedtok å støtte laget.

Sportsdirektøren Jean-Rene Bernaudeau bygget ett av de sterkeste amatørlagene i Frankrike på 90-tallet med Vendee U. I 2000 tok han satsingen et steg lenger ved å etablere det profesjonelle laget Bonjour, med stammen av ryttere fra amatørlaget. Vendee er kanskje Frankrikes viktigste sykkeldistrikt, og hadde for eksempel Grand Depart i Tour de France for to år siden. Bernaudeau, sammen med de lokale myndighetene, har nå utviklet en «pyramide» der profflaget er toppen, så amatørlaget, og i bunnen av pyramiden et godt sykkelgymnas, som gir unge rytterne mulighet til å kombinere utdannelse og trening.

Bernaudeau hadde selv en stor karriere med femteplass i Tour de France og bronsemedalje i det profesjonelle verdensmesterskapet. Han ble sportsdirektør i det profesjonelle laget Castorama i 1995, og det var da Castorama reduserte ambisjonene i perioden 1996-1999 at Bernaudeau bygget opp Vendee U. Går vi enda lenger tilbake i tid, kan dagens Europcar-lag spores helt tilbake til System U, som ble grunnlagt i 1984. Dette laget ble nedlagt året etter, men gjenoppsto i 1986, før det i 1990 skiftet navn. Cyrille Guimard var den opprinnelige grunnleggeren.

Laget har ikke World Tour-status, men kjører i divisjonen under, kalt UCI Continental Tour.

Foran rittet i 2011 trodde vi ikke at laget hadde ryttere som kunne hevde seg i sammendraget, og så endte Thomas Voeckler som nr. fire og Pierre Rolland som nr. 11. Rolland tok ytterligere tre steg i riktig retning i fjor. Christophe Kern er en annen rytter med ferdigheter til å havne høyt oppe på lista til slutt, men har vært mye skadet. Rytterne i de grønne trøyene kommer til å sette farge på rittet. Vær klar over det!

Profiler:
Anthony Charteau, Frankrike: Vant klatretrøya I Tour de France 2010. Vant Tour of Langkawi 2007. Vant etappe i Katalonia rundt 2005.

Christopher Kern, Frankrike: Bronsemedalje I VM junior 1999. Nr. 6 i Criterium Dauphine 2011. Fransk mester på tempo 2011. Har vært plaget av kneskader de siste to sesongene.

Pierre Rolland, Frankrike: Nr. 8 i Tour de France i fjor, og nr. 11 i 2011, og vant da også ungdomskonkurransen. Vant etappen til Alpe d'Huez i Tour de France 2011, og etappen til La Tousuire i fjor.

Thomas Voeckler, Frankrike: Nr. 4 Tour de France 2011. Bar den gule ledertrøya trøya 10 dager i 2004 og 2011. Vunnet fire etapper i Tour de France, inklusive to i fjor, da han også vant klatretrøya. Vant etappe i Paris-Nice 2011, og vant klatrekonkurransen i det samme rittet 2007. Vant GP Ouest-Plouay 2007, og nr. tre i 2009. Vant GP Cycliste Quebec 2010. Vant etappe i Baskerland rundt 2006. Nr. 4 Liege-Bastogne-Liege 2012. Nr. 5 Amstel Gold Race 2012.Vant Brabantse Pijl 2012. Nr. 7 i VM 2012. Fransk mester både i 2004 og 2010.

Spnsorer og organisasjon:
Hovedsponsor er det internasjonale bilutleieselskapet, som ble etablert i Frankrike i 1949. Selskapet eier i dag en flåte på over 200.000 kjøretøyer, fordelt på ca. 2.800 kontorer i 143 land.

De lokale myndighetene støtter også laget finansielt.