BMW holder konkurrentene såvidt unna så langt i år   men kan ikke tillate seg noen feilskjær i den tøffe konkurransen. Slik ser det ut inne i X6.
BMW holder konkurrentene såvidt unna så langt i år men kan ikke tillate seg noen feilskjær i den tøffe konkurransen. Slik ser det ut inne i X6.

BMW troner fortsatt øverst på statustoppen

Men bak kommer to svært aggressive konkurrenter.

Konkurransen i bilbransjen er tøff – og få kniver så hardt som de tre tyske premiummerkene BMW, Audi og Mercedes.

BMW har vært størst i åtte år på rad, etter at de passerte Mercedes i 2005.

Men den førsteplassen gjør seg absolutt ikke selv.

Øker modellutvalget

Både Audi og Mercedes har ubeskjedent hevdet at målet er å passere BMW innen dette tiåret er over.

Og taktikken er lik hos alle tre: Nemlig å utvide modellutvalget kraftig og gå inn i stadig nye nisjer. Dermed stjeler de fra hverandre – men de spiser også av markedet til de tradisjonelt mer folkelige bilmerkene.

LES OGSÅ: Nå er det slutt for disse bilene

Øker åtte prosent

Salgstallene for bilsalget i verden er akkurat oppdatert til og med mai, og de viser at BMW økte hele åtte prosent denne måneden, på verdensbasis solgte BMW 139.161 biler i mai.

Audi er ikke langt bak med sine 137.200 biler – mens Mercedes endte på 121.360.

LES OGSÅ: Sjeldne Audier dukket opp på låve – i Sverige

Utrolig jevnt

Så langt i år har BMW et lite forsprang på Audi. Ved utgangen av mai hadde BMW solgt 651.168 biler. Tilsvarende tall for Audi er på 640.200 – her er det altså utrolig jevnt.

Mercedes må finne seg å ligge et godt stykke etter, de kan notere seg for 562.854 biler så langt i år.

SUV-suksess

Mens markedet bremser opp og i verste fall faller litt i Europa, går det unna for fullt i land som Kina, USA, Japan og Russland.

BMW øker for eksempel med ti prosent i USA og 11 prosent i Kina. SUV-modellene står nå for en stadig større del av BMW-salget, der minstemann X1 har vist seg å være et veldig smart trekk. Den øker salget med 29 prosent i mai og har også lykkes med å hente helt nye kundegrupper til BMW.

LES OGSÅ: BMWs minste SUV blir ny

Slik er en
Slik er en

X5: Disse bildene skulle du egentlig ikke få se ennå