Dagens Espace og Grand Espace har blitt finpusset litt på underveis   men det er ikke til å komme fra at den begynner å bli veldig gammel.
Dagens Espace og Grand Espace har blitt finpusset litt på underveis men det er ikke til å komme fra at den begynner å bli veldig gammel.

Espace: Planlegger nytt SUV-flaggskip

Nå skal de gå i strupen på statusmerkene.

De franske bilprodusentene sliter tungt når det kommer til store luksusbiler. Her er det tysk premium som gjelder for de fleste kundene.

Å konkurrere på tyskernes premisser er neppe smart – og det er det Renault tar konsekvensen av når de planlegger sitt kommende flaggskip.

Begynner å bli gammel

I dag er den sterkt aldrende flerbruksbilen Espace i praksis toppmodell for Renault, uten at den på noen måte kan sies å appellere til kunder med statusbehov.

En ting er at Espace og søstermodellen Grand Espace virkelig begynner å bli gamle. Dessuten er ikke flerbruksbil akkurat det mange forbinder med luksus.

Tvilsom kvalitet: Espace er en av bruktbilene fra helvete

Vakker bil

Renault skal derfor tenke nytt med neste generasjon Espace som vises senere i år. Designsjef Laurens van den Acker bekrefter nå at Espace skal gå i SUV-retning og bli en mellomting av SUV og en flerbruksbil.

Det betyr nok i praksis et enda litt mer høyreist karosseri og mulighet for firehjulstrekk. Dessuten lover van den Acker at den skal bli "en vakker bil".

LES OGSÅ: Her er drømmebilen for storfamiliene

Tapt mye salg

På den måten får Renault plutselig en bil som kan appellere til langt flere kjøpere enn i dag. Dessuten får de en modell de sårt har savnet i mange år.

De franske bilprodusentene har ikke fulgt med i SUV-timen og har gått glipp av veldig mye salg og inntekter etter hvert som SUV-salget nærmest har eksplodert.

Mer eksklusiv

Det er ventet at neste Espace også skal bli mer eksklusiv og påkostet enn dagens modell. Det gjelder ikke bare design – men også ting som kjøreegenskaper, komfort, støydemping og materialkvalitet i interiøret.

I praksis skal den utfordre biler som Mercedes ML, BMW X5 og Audi Q7, og neste generasjon Volvo XC90. Da gjelder det å gjøre hjemmeleksa skikkelig, særlig når det er Renault-merke i fronten. Det gjør nok i praksis at bilen får fint lite gratis.

Renault-SUVen mageplasket – les mer her:

Renault har kjørt en ganske annerledes linje i Espace-interiøret, sannsynligvis kommer de til å gjøre det mer konvensjonelt i den nye utgaven.
Renault har kjørt en ganske annerledes linje i Espace-interiøret, sannsynligvis kommer de til å gjøre det mer konvensjonelt i den nye utgaven.

LES OGSÅ: Hvorfor er flerbruksbilene så dårlige?