Fiat 500L: Ikke helt hva den gir seg ut for å være

Fiat utnytter retro-suksessen for alt den er verdt.

Det er en helt ny bil   men Fiat ønsker  å utnytte 500 suksessen mest mulig. Derfor har denne fått navnet 500L.
Det er en helt ny bil men Fiat ønsker å utnytte 500 suksessen mest mulig. Derfor har denne fått navnet 500L.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Skal dere teste nye Fiat 500L? Kona har hatt en 500 i noen år. Nå lurer vi litt på å bytte til L for å få fire dører. Jeg har lest litt på nettet om bilen og etter hva jeg skjønner har den egentlig fint lite til felles med 500, bortsett fra navnet, da. Stemmer det med det dere vet?

Benny svarer:

Hei du! Ja, vi håper absolutt å få testet nye 500L så fort som mulig! Det blir en viktig bil for Fiat også her hjemme, de trenger sårt en modell som kan få litt fart på salget igjen.

500 har vært en stor suksess, og det skal tydeligvis utnyttes for alt det er verdt. Fiat er nemlig i gang med å gjøre 500 til en liten familie av biler, der L-utgaven nå er førstemann ut.

Men dette er ikke helt som man skulle tro ... Du har helt rett i at den ikke har mye til felles med 500, bortsett fra designdetaljer. 500L er rett og slett ikke hva den gir seg ut for å være. Bilen er faktisk basert på plattformen til konsernbror Punto, og ikke på 500. Det er særlig fronten som har med seg familielikhetene fra 500. Dessuten er det ganske høy retrofaktor i interiøret.

Retro på sitt beste – les testen av Fiat 500 her:

Bygges i Serbia

500L er vesentlig større enn 500 i alle retninger og slik sett i en annen bilklasse. I praksis konkurrerer den nok mot biler som VW Golf og Ford Focus, selv om den er mindre enn disse. Fiat har gitt den mange flerbruksbilegenskaper som skiller den fra mange av rivalene.

Plassen er svært god. Kupeen er lys og luftig, og kunder som unner seg glasstak, får et eksemplar av arten som er hele 1,5 kvadratmeter stort.

Bagasjerommet er for øvrig på like under 400 liter. I tillegg skal det være 22 smårom og oppbevaringssteder rundt om i kupeen.

500L produseres på Fiats fabrikk i Serbia, der de har investert over en milliard Euro siden 2010. Når fabrikken er i gang for fullt, skal det kunne rulle ut 700 biler hver dag derfra.

Liten crossover/SUV er også på gang – les mer her:

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Her trenger du ikke stoppe for kaffe


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: