Land Rover Freelander: – Dette er en drittbil

Årets ærligste bilselger legger ikke skjul på noe.

Bilen er notorisk trøblete   og det legger selgeren overhodet ikke skjul på i annonsen. Og tross alt: Her er det byttet så mye at  store deler av bilen faktisk er nesten ny! (Foto: Faksimile fra finn.no.)
Bilen er notorisk trøblete og det legger selgeren overhodet ikke skjul på i annonsen. Og tross alt: Her er det byttet så mye at store deler av bilen faktisk er nesten ny! (Foto: Faksimile fra finn.no.)

Noen biler er mer tungsolgte enn andre. Har du et eksemplar av første generasjon Land Rover Freelander, kan du ikke akkurat regne med at folk vil stå i kø for å kjøpe bilen din.

Årsaken til det er enkel: Dette er en bil som er belemret med veldig mye feil og problemer og som en rekke ganger har stukket av med førsteplassen i kåringer over "De verste bruktbilene".

Ingen enkel oppgave

Christer fra Årland har derfor ingen spesielt enkel oppgave når han nå skal selge sin 2000-modell med 224.986 kilometer på telleren.

Det er nok også derfor han velger en svært ærlig taktikk i annonseteksten sin. Den starter nemlig slik: "Dette er en drittbil. Har du en sånn drittbil, trenger du denne drittbilen som delebil".

Freelander er en av "Bruktbilene fra helvete". Les mer her:

– Det meste er byttet

Og nye deler er det i alle fall mye av på tredørs-Freelanderen med avtakbart tak.

"Det meste er byttet de siste årene", forteller Christer, vi leser mellom linjene at de utgiftene neppe har vært av det hyggelige slaget.

Freelander: Nei – slepetauet er neppe tilfeldig ...

Lang liste

Den ærlige selgeren har papirer på alt som er skiftet ut og nevner blant annet dette: Motorbytte, nylig byttet toppakning, nylig byttet alle fire bremsene, regreim, clutch, IRD og vindusheis. Osv.

Men det stopper (naturlig nok) ikke der. Nå lekker bilen vann på grunn av problemer med vannpumpa. Og den har en eksoslekkasje.

Klikk her for å se hele annonsen på finn. no:

Eu-godkjent

Noe sier oss at Christer har fått nok og kommet til at påkostningene neppe noen gang tar slutt – dermed selger han for 16.500 kroner.

Og bilen er tross alt EU-godkjent til 31. mars 2014 – hvis noen tar sjansen på å ikke bruke den som delebil.

Anstrengt forhold

– Det positive her er at bilen tydeligvis har blitt fulgt opp underveis og at ting har blitt byttet fortløpende. Gjør man ikke det, er det i alle fall ikke håp, sier Brooms bilekspert som kjenner denne Freelander-modellen godt.

– Ja, dette er en bil de fleste bilinteresserte har et forhold til, ofte et anstrengt ett. Det er nok riktig å si at dette er en av de dårligste nybilene som har kommet de siste 10–15 årene.

LES OGSÅ: – Hva mer kan gå galt med denne bilen?

Sparebudsjett

– Men hva er det som gjør den så dårlig?

– Dessverre veldig mye! Lista over ting som går i stykker er lenger enn lang, men det verste er nok alle toppaknings- og topplokk-problemene. 1,8-literen som sitter i Freelander er underdimensjonert til denne bilen og er notorisk upålitelig. Her er det mange som har gått på en smell!

– Problemene bunner nok i at Land Rover tok veldig mange snarveier da de utviklet bilen. Her var det sparebudsjett og kjappe løsninger på altfor mange områder. Det ble veldig fort tydelig og når bilene begynner å få mange år og kilometer på nakken, kan dessverre det aller meste skje, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Dette er SUV-ene med flest feil og problemer