GMC Sierra har alltid vært et lite strå tøffere i trynet enn Chevrolet Silverado, og i Denali versjon har den enda tøffere grill og lakkerte fangere. Dermed klarer den å se både bøs og luksuriøs ut på én gang.
GMC Sierra har alltid vært et lite strå tøffere i trynet enn Chevrolet Silverado, og i Denali versjon har den enda tøffere grill og lakkerte fangere. Dermed klarer den å se både bøs og luksuriøs ut på én gang.

2014 GMC Sierra Denali: Tøffest og sterkest i klassen

Med 420 hester leder de nye GM-pickupene muskel-kappløpet.

Forleden lanserte Chevrolet toppmodellen av sin nye Silverado-serie for 2014, High Country. Dermed lå det i korten at Denali-versjonen av GMCs pickup Sierra også var like rundt hjørnet.

Nå er bilen offisiell, og her er status: Den har mer utstyr, ser finere ut, og loves å være bedre på alle punkter enn bilen den erstatter.

Les også: 2014 GMC Sierra - litt mer macho, litt mer jålete

Sterkest i klassen

Samtidig med introduksjonen av den nye Denalien avslører også GM spesifikasjonene på den nye verstingen i motorprogrammet for pickupene både fra GMC og Chevrolet.

Den nye 6,2 liters EcoTec3 V8en skal være god for 420 hester og et moment på 450 fotpund, eller 610 newtonmeter, og skal dermed være sterkest i klassen.

Emblemer og pyntelister i børstet aluminium og polert rustfritt er selvsagt blant detaljene som skiller en Denali fra en vanlig Sierra. Amerikanerne elsker disse bilene, og det skal ikke lange kjøreturen til for å forstå hvorfor.
Emblemer og pyntelister i børstet aluminium og polert rustfritt er selvsagt blant detaljene som skiller en Denali fra en vanlig Sierra. Amerikanerne elsker disse bilene, og det skal ikke lange kjøreturen til for å forstå hvorfor.

Den forrige toppversjonen hadde for øvrig 403 hester og 417 fotpund. Den største motoren er også tilgjengelig i Sierra med utstyrsgraden SLT, og skal kunne trekke tilhengervekt helt opp til drøyt 5.400 kilo. Det skal også være bestenotering i ”light duty truck”-klassen.

5,3-literen er standard

Forbrukstall er ikke oppgitt, men de nye bilene er allerede tidligere lovt å være langt mer beskjedne i matfatet enn modellene de erstatter:

Den "mindre" V8en på 5,3 liter er den mest bensingjerrige V8en i klassen, med landeveisforbruk på 1,02 liter per mil i utgaven med bakhjulstrekk, blant annet takket være sylinderkutt-teknologi. Dette er også på plass i den store motoren.

6,2-literen er for øvrig ekstrautstyr også på Denali, som tidligere har hatt den største motoren som standard. Nevnte 5,3-liter er ellers det man finner under panseret om man ikke ber spesielt om den store.

Der hvor standard-versjonen har en hel rekke fysiske instumenter har Denali en ekstra LCD-skjerm mellom de to hovedintstrumentene. Denne kan settes opp til å vise det føreren ønsker, også informasjon fra hovedskjermen i midtkonsollen.
Der hvor standard-versjonen har en hel rekke fysiske instumenter har Denali en ekstra LCD-skjerm mellom de to hovedintstrumentene. Denne kan settes opp til å vise det føreren ønsker, også informasjon fra hovedskjermen i midtkonsollen.

Hele 20 prosent av Sierra-kjøperne gikk i fjor for den luksuriøse Denali-versjonen, og man håper at den nye bilen skal være minst like populær.

Les også: Silverado High Country er Chevrolets svar på Denali

Tøffere uten på, lekrere inni

For å skille den fra de øvrige versjonene har man som vanlig en iøyenfallende krommet grill i eget design, spesiell dekor, egne 20 toms kromfelger, enderør i polert rustfritt stål og lakkerte støtfangere.

Produksjonen av de nye pickupene fra GM er i ferd med å starte i disse dager, og først ut er dobbeltkabiner-versjonene med 5,3 liters V8-motor. De øvrige variantene kommer i produksjon utover høsten.
Produksjonen av de nye pickupene fra GM er i ferd med å starte i disse dager, og først ut er dobbeltkabiner-versjonene med 5,3 liters V8-motor. De øvrige variantene kommer i produksjon utover høsten.

På innsiden møtes man av Denali-logoen frest inn i de blanke terskellistene og aluminiumspanelene i dashboardet, samt brodert inn i skinnsetene.

Denali har også en egen 8 tommer stor LCD-skjerm inne i instrumenthuset, mellom og rundt speedometeret og turtelleren, som kan settes opp til å vise nærsagt den informasjonen som føreren selv velger.

Les også: Lincoln scorer best på tilfredshet blant bilkjøpere i USA

I tillegg har bilen selvsagt også den samme 8 tommers touch-skjermen i midtkonsollen som øvrige GMC Sierra og Chevrolet Silverado-modeller, som fungerer som styringssenter for bilens navigasjons- og multimediasystemer – og diverse annet. Intet mindre enn fem – 5 – USB-porter er også på plass.

Leveres også som Z71

Denali-versjonen er som vanlig fylt opp med det meste fra den vanlige tilbehørslista, det vil si projektorlys samt LED-kjørelys, Bose lydanlegg av den fyldige sorten, skinnseter med varme og kjøling, varme i rattet, parkeringsassistent både foran og bak samt elektrisk operert skyveglass (!) i bakvinduet.

Moten med store hjul har helt klart kommet for å bli også i pickup-klassen. Denali-utgaven har 20 tommers felger som standard, men takket være røslige proporsjoner blir det likevel plass til en god del gummi.
Moten med store hjul har helt klart kommet for å bli også i pickup-klassen. Denali-utgaven har 20 tommers felger som standard, men takket være røslige proporsjoner blir det likevel plass til en god del gummi.

Vil man ha en enda tøffere Denali kan den også leveres med offroad-pakken Z71, da kun i kombinasjon med firehjulstrekk.

Da får du råere Rancho støtdempere, hill descent control og beskyttelsesplate under transferkassa, samt – kuriøst nok – noen mer landeveis-orienterte options som filskiftvarsler, kollisjonsvarsler og kollisjonsforberedelse i setene.

Enten du kjøper en ren Denali eller en Denali Z71 har du bare tre øvrige, individuelle options å velge mellom, nemlig 6,2 liters motoren, soltak og multimediasystem for baksetepassasjerene. Vi tipper at mange av disse kommer til å forlate fabrikken med absolutt alt tilgjengelig utstyr...

Les også: GMC Typhoon - klassisk sportsbil i forkledning