150.000 kroner for en Golf GTI er mye, men ikke helt utenkelig når den er så strøken som i dette tilfellet. Men ser man nøye etter, finner man tallet
150.000 kroner for en Golf GTI er mye, men ikke helt utenkelig når den er så strøken som i dette tilfellet. Men ser man nøye etter, finner man tallet "2,9" i betegnelsen det forteller at ikke alt her er helt som man skulle tro... (Foto: Finn.no)

VW Golf GTI: Denne klassikeren er helt unik

Nå skal den selges – og bilbyggeren tror den går til utlandet.

De tidlige GTI-bilene har for lengst fått klassiker-status, og fine eksemplarer begynner å klatre skikkelig i pris. Den som leder an i så måte, er modellen som også ledet an selve GTI-kappløpet: Volkswagen Golf GTI.

Dermed er det ikke slik at vi ramler ut av stolen når vi oppdager en førstegenerasjons Golf GTI til 150.000 kroner på nettet. Det som i første rekke slår oss er den flotte tilstanden, og den tilsynelatende helt originale fremtoningen.

Der det er hjerterom, er det volum

Og så er det avsløringen om at ikke alt er som det ser ut til: Betegnelsen ”Golf 2,9 GTI” i tittelen.

Hjertet i bilen er altså en grundig bearbeidet 2,8 liters VR6-motor, som etter behandlingen har 2,9 liters volum og trolig noen hester ekstra i forhold til de 190 den hadde til å begynne med. (Foto: Finn.no)
Hjertet i bilen er altså en grundig bearbeidet 2,8 liters VR6-motor, som etter behandlingen har 2,9 liters volum og trolig noen hester ekstra i forhold til de 190 den hadde til å begynne med. (Foto: Finn.no)

Både tekst og bilder i annonsen avslører at dette handler om en bil som er bygget om etter samme hovedtema som en annen hvit Golf I vi fant på nettet i USA, og laget en Broom-reportasje om i fjor sommer. Da spekulerte vi i hvor håpløst det ville være å få skilter på en slik bil i Norge.

Se reportasjen om den amerikanske bilen her:

Nå er altså en mer eller mindre tilsvarende til salgs. I Hobøl, midt i fagre Indre Østfold. Stort norskere enn det blir det ikke.

Morsom å kjøre

Oppskriften ligner altså den vi presenterte i fjor: Golf I, i dette tilfellet en original GTI, med VW-konsernets egen VR6-motor, altså en sekssylindret V-motor som er mer enn normalt trang i skjæret.

På utsiden ser bilen ut omtrent akkurat som en 1983 Golf GTI. Felgene, som i vårt hode er de tøffeste Golf-felgene noensinne, er dog enda tydeligere enn normalt - hvilket kommer av at de er repro-felger, et hakk større enn originalt. (Foto: Finn.no)
På utsiden ser bilen ut omtrent akkurat som en 1983 Golf GTI. Felgene, som i vårt hode er de tøffeste Golf-felgene noensinne, er dog enda tydeligere enn normalt - hvilket kommer av at de er repro-felger, et hakk større enn originalt. (Foto: Finn.no)

– Dette må da gå fælt, Gøran?

– Ja, av de 250 bilene jeg har eid er dette den bilen med sugemotor som går absolutt best. Den er virkelig morsom, sier Gøran Krogh, som er mannen som både har bygget den opp og som nå har annonsert den til salgs.

Se annonsen her:

Skal testes på Vålerbanen

Å skru bil er en hobby som mer og mer dominerer livet for ham, og når prosjektene er fullført dreies oppmerksomheten raskt videre. Men han har ingen hast for så vidt, han har kjørt 18 mil med Golfen etter at den var ferdig, og med litt hell blir det en tur til Vålerbanen på treff også før den skifter eier, forteller han.

Gøran har ikke telling på hvor mange timer som har gått med til å restaurere bilen og bygge den opp med ny motor. Alt har vært i biter, og hele grunnkonstruksjonen er uendret, slik at den kan bygges tilbake til originalstand om man skulle ønske det. (Foto: Finn.no)
Gøran har ikke telling på hvor mange timer som har gått med til å restaurere bilen og bygge den opp med ny motor. Alt har vært i biter, og hele grunnkonstruksjonen er uendret, slik at den kan bygges tilbake til originalstand om man skulle ønske det. (Foto: Finn.no)

– Men hvordan har du fått denne godkjent?

– Nei, jeg har ikke det. Det tror jeg ikke er mulig, så jeg har ikke engang tatt meg bryet med å prøve meg på den papirmølla som eventuelt må til for å få til det, sier han.

Les også: 7. generasjon er ute - og Golf GTI har aldri vært bedre...

Effektmessig tror han ikke at det hadde behøvd å by på problemer. En Caravelle hadde en VR6-utgave med 140 hester originalt, som er like i nærheten av hva den råeste GTIen hadde, og med omtrent samme moment.

For tung i snuta

– Det er nok vekten som er problemet her, at det blir for mye vekt på forakselen, tror han.

Nettopp dette snurper nok også inn interessen for bilen en hel del. Han har annonsert den rundt om på flere forskjellige nettforum i tillegg til annonsenettstedene i tiden etter at den ble ferdig, men med så godt som ingen interesse foreløpig.

Finishen er høy hele veien, og lista over nye deler som er satt på bilen er lang som bare det. (Foto: Finn.no)
Finishen er høy hele veien, og lista over nye deler som er satt på bilen er lang som bare det. (Foto: Finn.no)

– Den kommer nok til å gå til utlandet. I neste omgang blir det å annonsere på Mobile.de, det finnes jo rundt 90 millioner tyskere, så det burde være enklere å finne en kjøper der enn blant 4 millioner nordmenn, tror han.

Kanskje kan det også være enklere å få godkjent den i Tyskland. Kjøperen får i det minste med en inngående fotodokumentasjon av alt som er gjort med den, og en utførlig beskrivelse av bitene som er benyttet – mye av det er allerede nevnt i annonsen.

Mange dyre deler

Her er det mye snacks, også utenom den noe kvessede VR6-motoren – som hadde 190 hester i utgangspunktet, og som bør ha litt mer nå. Akkurat hvor mye har ikke Gøran målt, for ham er det nok å kjenne at det fungerer.

Recarostolene er også originalvare fra Golf, men da fra en jubileumsutgave av cabrioleten. For å få baksetet og sidepanelene til å matche har Gøran fått tak i originalt stoff og fått sydd dem opp på nytt. (Foto: Finn.no)
Recarostolene er også originalvare fra Golf, men da fra en jubileumsutgave av cabrioleten. For å få baksetet og sidepanelene til å matche har Gøran fått tak i originalt stoff og fått sydd dem opp på nytt. (Foto: Finn.no)

Dermed kan bilen være verdt en god slump penger også om man velger å fjerne noen av de uoriginale bitene og selge dem, og i stedet pakke opp pallen som følger med, med den originale motoren og noe annet stæsj. Da får man en tilnærmet original Golf GTI, som har vært restaurert helt fra grunnen – også det til en åpenbart betydelig kostnad.

Les også: Peugeot 208 GTI - en av Golfens konkurrenter er tilbake

– Det har vært mange timer på denne, ja. Og like mange timer på nettet som i verkstedet, for å skaffe de riktige delene. For det har hele tiden vært meningen at det skulle se mest mulig originalt og korrekt ut, sier han.

Kunne vært fabrikkbygget slik

Og det er trolig der den udefinerbare X-faktoren til denne bilen ligger:

Interiøret ser korrekt ut, selv om Recarostolene er hentet fra en jubileumsversjon av Golf Cabriolet, og Gøran har måttet skaffe tilsvarende trekk og mikse og trikse for å få baksetet og sidepanelene til å matche. Utvendig ser den også helt original ut, med unntak for at bakruteviskeren er fjernet og at de lekre GTI-felgene er mystisk fremtredende.

– Replika-felger i 15” størrelse, mens originalene var i 14”, forklarer han.

Bakruteviskeren er fjernet, ellers er karosseriet helt som det var i 1983, da bilen var ny, forklarer Gøran Krogh, som har restaurert den. (Foto: Finn.no)
Bakruteviskeren er fjernet, ellers er karosseriet helt som det var i 1983, da bilen var ny, forklarer Gøran Krogh, som har restaurert den. (Foto: Finn.no)

Og også under panseret ser det ut slik det trolig ville gjort dersom Volkswagen selv hadde montert denne motoren i denne bilen.

Så spørs det om den går til en heldig VW-entusiast i utlandet som kan ha håp om å få skilter på den, eller til en norsk entusiast som klarer seg med å kjøre den på prøveskilter. Eller om noen forsøker seg på å gå den lange veien med å overbevise Biltilsynet om at denne bilen faktisk fortjener å være på veien...

Les også: Anniken skrur selv på sin lekre, gullfargede Golf