På mange bruktbiler er det dessverre ganske vanlig at kilometersranden er tuklet med. Illustrasjonsbilde.
På mange bruktbiler er det dessverre ganske vanlig at kilometersranden er tuklet med. Illustrasjonsbilde.

Slik sjekker du kilometerstanden på bruktbilen selv

– Her må du være litt detektiv – men det kan absolutt lønne seg.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg blir snart 18 år nå og har letet etter bil en god stund. Har endelig funnet en, men hvordan kan en være mest mulig sikker på at den ikke er blitt tuklet med? Siden alderen og kilometer ikke virker helt samstemte.

Det er snakk om en Mitsubishi Lancer 115 hk fra 2004, med Evo-styling. Den har gått bare 64.000 km.

Takk for hjelpen på forhånd!

.

Benny svarer:

Hei sann!

Enig i at kilometerstand her var oppsiktsvekkende lav – uten at det behøver å bety noe. Det er jo ikke alle som kjører like langt. I dette konkrete tilfellet er det snakk om ca. 7000 km i året. Godt under snittet, men heller ikke helt unormalt.

Det som er litt spesielt med Mitsubishi Lancer er at bilene ofte kjøpes nye av "godt voksne", men når de selges brukt etter noen år så er det ofte den yngre garde som kjøper.

Vil tro at det er tilfellet her også. Først en godt voksen eier som har brukt den lite, så en litt yngre som har stylet den og sikkert kjørt noe mer ...

Det er helt riktig tenkt av deg å sjekke ut dette litt nøye. Det er dessverre ganske vanlig at kilometerstanden er tuklet med. Særlig med biler som er bruktimportert, da det der kan være vanskeligere å spore enn på biler med norsk historikk.

Det første jeg ville se på er serviceheftet. Sjekk om dette ser troverdig ut. Dvs. at ikke alle stemplene er med samme stempel og ikke alle underskrifter med samme kulepenn / signatur. Da er det ofte ugler i mosen.

Se også om det er rimelig samsvar mellom kilometerstand og datoer.

Noen telefoner

Mitt råd er deretter å ta kontakt med verkstedet som har fulgt opp bilen med service for å høre om de kan bekrefte dette. De skal jo ha historikk med kilometerstand på bilen når den har vært innom på servicer, EU-kontroll og andre reparasjoner.

En annen mulighet er å sjekke med forsikringsselskapet den har vært forsikret i. De skal også ha både km stand og årlig oppgitt kjørelengde.

Her må du altså leke litt detektiv, ta noen telefoner og "henge litt på". Det tar fort litt tid, men det kan absolutt lønne seg.

Det er også mulig å lese av / spore tilbake juksing med kilometerstanden i nyere bilers elektroniske systemer. Det er en litt mer avansert oppgave som bare spesielle verksteder gjør og som også koster en del penger.

Men det kan være verdt, og det er jo deilig å få bekreftet at historikken på bilen du vurderer er riktig også – for vi satser jo på at den er det!

Da bør du i så fall ha mye bil igjen her enda. Lykke til!

LES OGSÅ: Hjelp – forsikringen er dyrere enn bilen



Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: BMW 6-serie: Duger denne som familiebil?


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: